41 655 läst ·
135 svar
42k läst
135 svar
Sotarna bjuder in sig själva
Vad menar du med förbokad? Att man aktivt eller via tidigare relation/avtal har gått med på bokningen? Då har du helt rätt.N noupe skrev:
Om du menar att godtycklig tandläkare bara skulle boka in en och sedan komma med krav. Då har du totalt fel!
Det går utmärkt att avbeställa sotning och man behöver inte riva eller göra eldstaden obrukbar.H hempularen skrev:
Och du behöver inte skrota bilen eller göra den obrukbar för att du ställer av den och låter bli att besiktiga den.
Precis, den beläggs bara med eldningsförbud om man överstiger fristerna.Nicke Nyfiken skrev:
Det där låter ju bra. Ger du kurser i hur man sotar och njuter av livet?M Markarbetaren skrev:Jag skulle nog påstå att det är betydligt mer svettdrivande att sitta på motionscykeln i 5 minuter än att gå upp på taket och dra viskan upp och ned några gånger.
Nej, har man en kamin i ett fritidshus med sotningsfrist 1 gång/4år så är naturligtvis en hundralapp om året inget att yvas över. Men eldar man med ved i panna och samtidigt eldar i kaminen så blir det mer än 1000kr/år. Sedan tillkommer naturligtvis ledigt från arbetet för att släppa in sotaren varje gång. Oftast står det ”vi behöver ha tillträde till din fastighet mellan klockan 8-12. Så minst 2x4tim ledigt/år och sotarens besök landar på minst 2000kr/år. Ställ detta i kontrast mot att ta fram stegen och gå upp på taket en lördagseftermiddag, njuta av utsikten, och veta att ens timlön ligger på några tusen och sedan känslan att ”bra karl reder sig själv” och lördagsölen smakar så mycket bättre
Så här ser sotningsfristerna ut i Göteborg.
[länk]
Vad gäller pannor och kaminer vet jag inte men jag har en kakelugn som förra ägaren var tvungen att plugga eller riva, Kalmar kommun. Som tur är pluggade han den så jag kan plocka ner den och mura upp den igen.L larka742 skrev:vi har "avbeställt" flera gånger, vi har sagt vi har bara eldat 1-2 gånger sen senaste sotningen så vi menade det var meningslöst och då har det flyttats fram.
Och nej, tvivlar på att ej sotade kaminer/pannor måste rivas/pluggas.... har aldrig hört talas om det, och varit på massor av husvisningar vars skorsten varit av osäkert kvalitet (= ej sotad på ett tag)
Godtycklig tandläkare? Det är ingen konspiration, det är bara att din tandläkare vid ditt besök hos dem frågar dig om de ska kalla dig automatiskt nästa år igen (eller om två år).Alfredo skrev:
Dock är det ju så att så länge avtalet utgörs av ett "ska vi skicka en kallelse" så kan man ju skita i den om man vill vara på det humöret, eftersom det är omöjligt för motparten att bevisa att ett avtalsförhållande föreligger. Även om man har rätt.
Enklast är ju att bara boka av. Eller gå dit.
Men, alfredos poäng är väl lite att analogin med sotning haltar lite eftersom sotaren kan debitera även om man som fastighetsägare inte ingått ett avtal med sotaren.
Men, alfredos poäng är väl lite att analogin med sotning haltar lite eftersom sotaren kan debitera även om man som fastighetsägare inte ingått ett avtal med sotaren.
Då beror det sannolikt på att den inte godkändes vid brandskyddskontrollen, inte på att den är osotad.L leifherlin skrev:
Ämnet började, något off-topic, som Ett svar på någon som lyfte denna jämförelse om du följer tråden.MathiasS skrev:
Dock är det ju så att så länge avtalet utgörs av ett "ska vi skicka en kallelse" så kan man ju skita i den om man vill vara på det humöret, eftersom det är omöjligt för motparten att bevisa att ett avtalsförhållande föreligger. Även om man har rätt.
Sen ang det du skriver - Det är nog inte så enkelt eftersom där specifikt är ett lagrum för detta och att det, som jag förstått, uppenbarligen tolkas så av tandvården att om man gått med på ”kalla mig om ett år” så är det ett avtal. Sen hur de kan bevisa det är det väl gissningsvis så enkelt att de hakat i den kryssrutan i sitt bokningsystem. Huruvida det håller i domstol om någon rättshaverist skulle motsätta sig det och den aktuella tandvårdscentralen skulle stå fast vid sin tro på kryssrutan vet inte jag.
OT, man behöver knappast vara en rättshaverist för att inte vilja betala tandvårdens avgifter för uteblivet besök.N noupe skrev:Ämnet började, något off-topic, som Ett svar på någon som lyfte denna jämförelse om du följer tråden.
Sen ang det du skriver - Det är nog inte så enkelt eftersom där specifikt är ett lagrum för detta och att det, som jag förstått, uppenbarligen tolkas så av tandvården att om man gått med på ”kalla mig om ett år” så är det ett avtal. Sen hur de kan bevisa det är det väl gissningsvis så enkelt att de hakat i den kryssrutan i sitt bokningsystem. Huruvida det håller i domstol om någon rättshaverist skulle motsätta sig det och den aktuella tandvårdscentralen skulle stå fast vid sin tro på kryssrutan vet inte jag.
En kollega var nyligen utomlands under en dryg månad och missade då en tandläkartid som skickats per post medan han var iväg. Efter han kommit hem kom det även ett brev med en avgift för missat besök. Han ringde upp kliniken och förklarade vad som hänt och att han ville slippa avgiften eftersom han inte fått kännedom om bokningen förrän det var för sent. Receptionisten förstod problemet och sa att det säkert skulle gå att stryka avgiften.
Dagen efter ringde klinikchefen och meddelade att de strök avgiften och att han inte längre var välkommen hos folktandvården.
Med den attityden så antar jag att klinikchefen hade skickat fakturan vidare för indrivning om hon haft tort på fötterna.
1 vecka är kort tid om man är bortrest.Rkarlsson skrev:
Du kan ju vara på semesterresa eller helt enkelt arbeta, många här på mitt område har resejobb.
Även om man har en granne som kanske tar in posten är det ju inte säkert dom läser din post.
kisumisu skrev:
Ja jag kan hålla med om det. Därför är vår guld värd pga de skickar ut 4 veckor i förväg och de kör samma period varje år så man vet när de tänkt komma.