80 947 läst ·
281 svar
81k läst
281 svar
Sotar'n vägrar gå upp på taket...
Jag var med om nästan liknande sak.anders07 skrev:
Sotaren gjorde dock sitt jobb.
Ifrågasatte just varför det nu plötsligt blivit så noga med glidskydd hade tydligen hänt nån olycka som gjorde kravet.
Jag förstår 100% om säkerhet, men jag hade knutit fast stegen i stegsystemet som är på taket med ordentliga spännband. Dessutom har min stege ordentliga fötter men likväl skulle halkskydd installeras som jag personligen tycker sitter inte lika säkert, stegen rör ju på sig och glidskyddet är ju bara fast med några skruvar. Plus gör att man måste avvika till sidan är väl större risk där ramla men regler är regler...
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Det kan man men man får gå en kurs och brandskyddskontroll som också ska göras får man inte göra själv vad jag vet.K Kling 1 skrev:
Men det är säkert sätt att reta gallfeber på sotarna detta med att sota själv. Mkt kränkta! Har bekanta som sotarna vägrade acceptera sotade själva 😅
Jo men varför inte göra det riktigt??
Typ en sådan här.
https://www.wibeladders.se/products...-glidskydd-for-anliggande-stegar-w0312/140932
Sen finns det inget värre än när man ska från eller till stegen om den riskerar att glida iväg.
Typ en sådan här.
https://www.wibeladders.se/products...-glidskydd-for-anliggande-stegar-w0312/140932
Sen finns det inget värre än när man ska från eller till stegen om den riskerar att glida iväg.
Kan tänka mig det.Farstatjej90 skrev:
Inte för att förringa sotarens yrkeskunskaper, men typisk reaktion från ett skråväsen som är uppväxta med att ha ensamrätt till sitt yrkesutövande.
Som tur är har vi inga traditionalister med hattar och grejer bland de sotare som varit här hos mig 🙂
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Sotaren är sitt eget skyddsombud har jag hört, därför gör de alla olika och tar olika mycket risker.anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".
Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).
Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Varför hoppar du på TS? Har du läst första inlägget?H Hybro skrev:
Jag har alla de där grejerna på taket men jag har en för hög skorsten och vägrar montera plattform så efter första sotningen så skulle det absolut stå att kunden själv ombsörjer demontage av de två översta modulerna på skorstenen. Så i 7-8 år ålade jag upp på taket som en jävla idiot och skruvade ner skorstenen, väntade till den sura och rätt obegåvade gubbjäveln var klar och upp igen och skruva på modulerna. Det höll på tills det dök upp en yngre och lite mer agil sotare som tyckte det var en jävligt dum idé. Istället föreslog han sotning nerifrån kaminen Och skrev in det istället. Så det är mitt förslag, ring och säg att dom får sota inifrån istället.
Det påståendet läser man ofta, och det slog mig häromdagen när jag lyssnade på ett inslag på radio om skyddsombud inom byggbranschen, hur j-vla korkat det är.Manganbangan skrev:
Nu har jag ingen direkt kunskap om hur det ligger till rent formellt, men till att börja med är det rent bokstavligen en motsägelse - man kan inte vara ombud för sig själv.
Men framför allt skulle det upplägget aldrig accepteras inom andra områden. Att vara skyddsombud innebär ju inte bara att man har vissa befogenheter, utan man backar ju också upp arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor, jobbar aktivt med arbetsmiljöfrågorna inom organisationen, för löpande dialog med ledningen och facket, förväntas ha relevant utbildning, har arbetstid avsatt till detta, osv.
Tvivlar starkt på att samtliga sotare aktivt sköter alla de sysslor som åligger skyddsombudet.
Men troligen avser man att sotaren har skyddsombudets befogenheter. Även om jag misstänker att det är en förenklad beskrivning av verkligheten.
Jo men jag är inte med på resonemanget att det skulle vara fel på sotaren.C cpalm skrev:
Alla som har ett hus vet risken med en stege som endera glider ut eller glider åt sidan.
Det är ju "bara" att sätta dit ett glidskydd. Spännband nämns i tråden och vem vet hur länge det hängt däruppe och snabbåldrats i solskenet (UV)?
Redigerat: