80 945 läst ·
281 svar
81k läst
281 svar
Sotar'n vägrar gå upp på taket...
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag råkade ut för samma sak. Samma sotare, gått bra för tidigare ägare i 10 år, gick också bra första gången han var hos oss. Nämnde inget om att det behövdes något takskydd. Men nu sist så vägrade han. Tog ett tag innan en plåtslagare hade tid att tillverka en och tror det hamnade på 4500kr. Fult som stryk är det också, men men.
https://www.stegfabriken.se/stegar/tillbehor/glidskyddH hempularen skrev:
Då antar jag att det måste vara en gångbrygga/plattform vid skorstenen också... Spelar det någon roll vilken sida den sitter på?
Vet inte mycket om skorstenar (som säkert märks) men sotarn lyfter väl av "huven" ändå?
Vet inte mycket om skorstenar (som säkert märks) men sotarn lyfter väl av "huven" ändå?
Beror på om sotarn är höger elr vänsterhänt😀(skämta).anders07 skrev:
Ring sotarföretaget så får du rätt info.
Har du en takstege så är det inte säkert det behövs en plattform, takstege och glidskydd är minimumkravet som räcker i dom flesta fall. Enligt regelboken har det med höjden på skorstenen att göra men i verkligheten verkar det bara ha att göra med hur enkelt det är att sota.anders07 skrev:
Ah, ok, ja, skorstenen är ju inte hög över taket, kanske en meter, typ... Jag har dock lite lurigt med uppgången som inte kan komma rakt mot skorstenen och vad det verkar måste det ändå vara gångbrygga för att kunna flytta i sidled, samt att bärläktsteg inte är godkända för att fästa säkerhetslina (om han nu skulle kräva det också)...Rickard. skrev:
Verkar vara så att jag då behöver glidskydd för stegen, några bärläktsteg och en gångbrygga mot skorstenen...
Som om jag behövde mer att göra... Jag tycker att eldningsförbud är hel OK, men min bättre hälft tycker ju inte det... 😅
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Vilken sotare har du? Flutec var det som var hos oss och då var det inget krångel som sagt.anders07 skrev:
Ah, ok, ja, skorstenen är ju inte hög över taket, kanske en meter, typ... Jag har dock lite lurigt med uppgången som inte kan komma rakt mot skorstenen och vad det verkar måste det ändå vara gångbrygga för att kunna flytta i sidled, samt att bärläktsteg inte är godkända för att fästa säkerhetslina (om han nu skulle kräva det också)...
Verkar vara så att jag då behöver glidskydd för stegen, några bärläktsteg och en gångbrygga mot skorstenen...
Som om jag behövde mer att göra... Jag tycker att eldningsförbud är hel OK, men min bättre hälft tycker ju inte det... 😅
Titt som tätt är väl att ta i, men svensk standard för taksäkerhet reviderades (2014?) så att glidskyddet skall klara 150 kg (mot tidigare 100 kg), och därmed resonerar man som att glidskydd infästa i hängrännan inte längre är godkänt överhuvudtaget.VLJ skrev:
För en utomstående är det är naturligtvis ett rätt långsökt resonemang då det är fullt möjligt att hängrännan klarar 150 kg. Men så resonerar inte alla...
Dessutom är det snårigt vad som gäller för ett specifikt hus, då taksäkerhetsreglerna i BBR är s.k. retroaktiva. Det innebär att för hus byggda/ombyggda före 1960 gäller 1960 års byggnorm och då behövs inget glidskydd alls (däremot finns där andra krav). Annars gäller, enligt min uppfattning, de byggregler/normer som är aktuella för den specifika byggnaden.
Möjligen kan kommunen ställa ytterligare specifika krav med stöd av LSO.
Å andra sidan kan man ju resonera som att det alltid är bra att ingen ramlar ner och skadar sig.
Brandskyddskontroll utförs åtminstone hos mig vart tredje år och då får man reda på om det finns bister i såväl säkerhet som eldstäder. I samband med en sådan kan man ställa alla frågor man vill ha svar på och man får efter kontroll ett protokoll där avvikelser är nämnda så att man vet vad som måste göras.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Det jag tycker är lite intressant är att när det kommer nya regler så ska alla bara "veta detta direkt".
I detta fall med sotaren. Kan man inte i utskicket som säger att vi kommer "den tiden" också säga att så här är kraven/reglerna för att vi ska gå upp och har du inte det så måste du åtgärda det innan.
Nu åker man ut och sen säger "nä" och åker därifrån.
Det är lite tyket.
Visst skyldighet att hålla koll.. Men kan inte myndigheter och företag ha lite överseende att man inte kan ha fokus på allt hela tiden?
Det är samma med enskilda avlopp. Här har kommunen någongång kommit på att det ska vara hög skyddsnivå i hela kommunen. Meddela invånarna? Nja... Det kommer fram när man råkar fråga om avloppet vi köp av fastighet.. Säljarna visste inget. Och inte grannar heller. Suck.
I detta fall med sotaren. Kan man inte i utskicket som säger att vi kommer "den tiden" också säga att så här är kraven/reglerna för att vi ska gå upp och har du inte det så måste du åtgärda det innan.
Nu åker man ut och sen säger "nä" och åker därifrån.
Det är lite tyket.
Visst skyldighet att hålla koll.. Men kan inte myndigheter och företag ha lite överseende att man inte kan ha fokus på allt hela tiden?
Det är samma med enskilda avlopp. Här har kommunen någongång kommit på att det ska vara hög skyddsnivå i hela kommunen. Meddela invånarna? Nja... Det kommer fram när man råkar fråga om avloppet vi köp av fastighet.. Säljarna visste inget. Och inte grannar heller. Suck.