N
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, det finns allt skäl till att kontrollera skorstenar och deras omgivning med jämna mellanrum. Skorstenar kan t.ex. påverkas av de ständiga temperaturväxlingarna eller aggressiva rökgaser. Passager genom vindar och tak kan påverkas av reparationer eller upplag av diverse material i närheten på vinden. Själv har jag en öppen spis, placerad i ett hörn, där den murade skorstenen numera har spruckit på baksidan ☹️, så där är det numera eldningsförbud.
Slutsats : en installation är inte lika funktionell över tid och behöver kollas upp. Periodtiden kan ju diskuteras, men borde baseras på erfarenhet.
Då får jag fråga hur gammal skorstenen är?. Som jag som har en skorsten i syrafast rostfritt stål. Sotar själv, men sotarn dök upp efter 4 år efter nyinstallation och förklarade att skorstenen skulle "kontrolleras". Det är en massa skitsnack för att plocka in pengar. Sen kan jag förstå att en gammal murad skorsten börjar läcka. Men egentligen borde den väl läcka "inåt" när man eldar i den eftersom ett visst undertryck borde väl uppstå på grund av draget i skorstenen. Har aldrig sett en sotare som inte täcker för skorstenen när han skall se om den läcker
 
  • Gilla
ebonita och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Sotningen är det inget monopol på. Men säkerhetskontrollen är det kommunen som dikterar vem som ska göra.
Och inte är brsk billig heller för i princip inget. Det kom en tjej, kunnig och trevlig, till mig för ett tag sedan för denna kontroll. Det åkte ner en slangkamera i skorstenen, en snabb titt på skorstenen under tak och en vända i pannrummet. Allt var över på 15-20 minuter. 875 spänn kostade detta. På gränsen till oskäligt. En sotning tar lika lång tid och det kostar knappt hälften.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
S Stego1 skrev:
Och inte är brsk billig heller för i princip inget. Det kom en tjej, kunnig och trevlig, till mig för ett tag sedan för denna kontroll. Det åkte ner en slangkamera i skorstenen, en snabb titt på skorstenen under tak och en vända i pannrummet. Allt var över på 15-20 minuter. 875 spänn kostade detta. På gränsen till oskäligt. En sotning tar lika lång tid och det kostar knappt hälften.
var glad för det du...
brandskyddskontrollen här kostar 1552 kr per 3 år.
sotning var 3 månad kostar 643 kr per gång..
 
S Stego1 skrev:
Och inte är brsk billig heller för i princip inget. Det kom en tjej, kunnig och trevlig, till mig för ett tag sedan för denna kontroll. Det åkte ner en slangkamera i skorstenen, en snabb titt på skorstenen under tak och en vända i pannrummet. Allt var över på 15-20 minuter. 875 spänn kostade detta. På gränsen till oskäligt. En sotning tar lika lång tid och det kostar knappt hälften.
Det är väll inte så dyrt om man t.ex jämför med vad en hantverkare tar per timme. De lägger ju ner mer tid för dig än tiden de är i ditt hus, ex. restid, tid för administration, osv. Skillnaden i kostnad mellan sotning och brandskyddskontroll beror på att den som gör brandskyddskontroll är dyrare i timpeng samt att brandskyddskontroll är myndighetsutövning och att det då krävs tid för att skriva protokoll/föreläggande, vilket är rimligt att det görs på din bekostnad.
 
Majgårdarna
Maskintok skrev:
var glad för det du...
brandskyddskontrollen här kostar 1552 kr per 3 år.
sotning var 3 månad kostar 643 kr per gång..
Du kan ju alltid ansöka om att sota själv..
 
N Fakathong skrev:
Då får jag fråga hur gammal skorstenen är?. Som jag som har en skorsten i syrafast rostfritt stål. Sotar själv, men sotarn dök upp efter 4 år efter nyinstallation och förklarade att skorstenen skulle "kontrolleras". Det är en massa skitsnack för att plocka in pengar. Sen kan jag förstå att en gammal murad skorsten börjar läcka. Men egentligen borde den väl läcka "inåt" när man eldar i den eftersom ett visst undertryck borde väl uppstå på grund av draget i skorstenen. Har aldrig sett en sotare som inte täcker för skorstenen när han skall se om den läcker
Murad 1955 . En skorsten med en spricka i är ju eldfarlig även om det inte ryker ut ur sprickan - den kan ju t.ex. bli dammfylld och " pyra" sig ut. Hur gör du den dagen du byter ut ditt tak eller nästa ägare tror att han monterar enligt fabriksinstruktionen? Den dagen du kastar upp några extra flyttkartonger på vinden? Den dagen när getingarna byggt ett stort bo på vinden invid skorstenen? ...........
 
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
P
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Du kan ju alltid ansöka om att sota själv..
Jo det är bara att gå en kurs hos brandförsvaret först och sedan ansöka.
Men det är ju inte det som jag har synpunkter på... Utan mer att detta känns som ett förlegat system i stort...
 
  • Gilla
ebonita
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Och inte är brsk billig heller för i princip inget. Det kom en tjej, kunnig och trevlig, till mig för ett tag sedan för denna kontroll. Det åkte ner en slangkamera i skorstenen, en snabb titt på skorstenen under tak och en vända i pannrummet. Allt var över på 15-20 minuter. 875 spänn kostade detta. På gränsen till oskäligt. En sotning tar lika lång tid och det kostar knappt hälften.
Tog ut en auktoriserad kyltekniker som felsökte värmepumpen i 10 min, kunde inte slå fast exakt vad som var fel. 1750:- kostade det besöket. I sig inte orimligt, han körde ut och var här en stund.
Många glömmer bort utkörningskostnaden.
875:- för att någon kommer ut och är där säg en halvtimme känns verkligen inte dyrt.

Den upphandlade sotningen känns extremt billig, hade nog aldrig kunnat hitta någon billigare. Varför den är så pass billig är främst för att den är upphandlad och sotarna kan damma av ett område i ett svep så deras utkörningskostnader sjunker drastiskt och så även priset.
Prova boka ny tid än den man blir tilldelad, rejält tillägg är det. Ofta förknippat med typ + >100 %.
Orsaken är helt enkelt att de måste ut till området igen på något enstaka ärende.
 
R Rubb skrev:
Många glömmer bort utkörningskostnaden.
875:- för att någon kommer ut och är där säg en halvtimme känns verkligen inte dyrt.

KLIPP

Den upphandlade sotningen känns extremt billig, hade nog aldrig kunnat hitta någon billigare. Varför den är så pass billig är främst för att den är upphandlad och sotarna kan damma av ett område i ett svep så deras utkörningskostnader sjunker drastiskt och så även priset.
Men det är ju precis samma med brandskyddskontrollen, den dammar dom ju också av hus efter hus, det är ju ingen direkt framkörning där heller, vad kan det ta, 30min per hus och dom tar hela vägen på samma gång ?


Sne tycker jag iofs inte heller att det är överdrivet dyrt, finns andra saker i villaägandet som känns betydligt oskäligare.
 
S
R Rubb skrev:
Tog ut en auktoriserad kyltekniker som felsökte värmepumpen i 10 min, kunde inte slå fast exakt vad som var fel. 1750:- kostade det besöket. I sig inte orimligt, han körde ut och var här en stund.
Många glömmer bort utkörningskostnaden.
875:- för att någon kommer ut och är där säg en halvtimme känns verkligen inte dyrt.

Den upphandlade sotningen känns extremt billig, hade nog aldrig kunnat hitta någon billigare. Varför den är så pass billig är främst för att den är upphandlad och sotarna kan damma av ett område i ett svep så deras utkörningskostnader sjunker drastiskt och så även priset.
Prova boka ny tid än den man blir tilldelad, rejält tillägg är det. Ofta förknippat med typ + >100 %.
Orsaken är helt enkelt att de måste ut till området igen på något enstaka ärende.
Allt är relativt som sagt. 1750 för 10 minuters felsökning är dyrt i mina ögon. Resekostnaden är jag väl medveten om. Du kanske hade lång resa? Jag anser att 875 sek för den enkla kontrollen är dyrt. Har jobbat med brsk på entreprenadmaskiner och truckar och den kontrollen är betydligt mer avancerad än på kåken.
 
När ni tittar på priset, jämför med kostnaden att besiktiga bilen. Samma orsak till kontrollen, där står du för framkörningskostnaden och priset är lite lägre. Så jag förstår inte skillnaden (förutom att det inte är monopol på besiktningen längre, men vet inte hur mycket bättre det egentligen blivit, lite generösa öppettider möjligen)
Men som nämnts, när det sotas/brandskydds besiktigas så tar de ett område i taget vilket gör det billigare jämfört med om man skulle boka var sin tid och få sin egen framkörningsavgift. Kan ju vara så att någon har tänkt på att det är positivt för oss som husägare om sotare/brandskydds besiktigade samordnar det åt oss i vårat område
 
S Stego1 skrev:
Allt är relativt som sagt. 1750 för 10 minuters felsökning är dyrt i mina ögon. Resekostnaden är jag väl medveten om. Du kanske hade lång resa? Jag anser att 875 sek för den enkla kontrollen är dyrt. Har jobbat med brsk på entreprenadmaskiner och truckar och den kontrollen är betydligt mer avancerad än på kåken.
Senaste brandskyddskontrollen jag hade (förra veckan) så var han här i ca 45 minuter. Han sprang omkring uppe på kallvinden, ner i källaren, upp på taket, filmade rökrören.
Nu har jag inte hunnit få fakturan men vill minnas att den ligger kring 900:-.
Senast sotaren var här så betalade vi kring 300:- för det besöket.
Som jämförelse, vad brukar det kosta att filma avloppsrören? Ligger väl på några tusenlappar?
Jag tycker att det är extremt billigt i jämförelse med vad allt annat kostar så fort någon ska hem till en.

Villaägarna skriver:
"Vem får utföra en brandskyddskontroll?
Det är kommunen som utser brandskyddskontrollant. Han eller hon ska vara behörig, med en sotarutbildning i grunden och en viss tids erfarenhet därefter samt en vidareutbildning."
Som det nämndes tidigare i tråden så ligger det även mer utbildning bakom brandskyddskontrollanten än sotaren.

1750:- för 10 minuters felsökning hemma med servicebil och allt därtill. Det är inte billigt, det påstår jag inte.
Men det är inte heller orimligt eller någon oskälig kostnad, det är lite vad det kostar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
N
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Murad 1955 . En skorsten med en spricka i är ju eldfarlig även om det inte ryker ut ur sprickan - den kan ju t.ex. bli dammfylld och " pyra" sig ut. Hur gör du den dagen du byter ut ditt tak eller nästa ägare tror att han monterar enligt fabriksinstruktionen? Den dagen du kastar upp några extra flyttkartonger på vinden? Den dagen när getingarna byggt ett stort bo på vinden invid skorstenen? ...........
Jo, du har en "gammal" skorsten. Det jag vänder mig emot är att dom skall "inspektera" även nästan nya skorstenar. Hade sotarn sakt att då ses vi om en 10-15 år för att göra en inspektion, då hade jag nog svalt det. Lite som med nya bilar, man kör några år innan första besiktning
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jo, det finns ju många olika typer skorstenar nu förtiden. Det skulle inte vara orimligt med differentierade intervall. Men det gör systemet mer komplext.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
N Fakathong skrev:
Jo, du har en "gammal" skorsten. Det jag vänder mig emot är att dom skall "inspektera" även nästan nya skorstenar. Hade sotarn sakt att då ses vi om en 10-15 år för att göra en inspektion, då hade jag nog svalt det. Lite som med nya bilar, man kör några år innan första besiktning
På den tiden jag jobbade med sånt här var intervallet för brandskyddskontroll på slutet vart sjätte år om det rörde sig om trivseleldning. Det är ganska lång tid. Oftast var det ju inget att anmärka på vid nyare anläggningar med modulskorsten. Så var ofta fallet när man åkte runt bland nyare villamattor och glodde, och man tänkte ibland att "ska det här egentligen vara nödvändigt", men någon gång per månad var det rent åt helvete på ett sätt som innebar överhängande fara för liv och egendom och det är ju dessa fall som ska fångas upp av brandskyddskontrollen. Även om t.ex. 99 av 100 ställen inte hade någon överhängande fara för brand efter sex år så lär ställe 100 vara glad att man kom. Det är ju samma som med bilbesiktningen egentligen det ska göras varje år vare sig det "behövs" eller inte, och om det brukar ju oftast visa sig efter besiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.