69 925 läst ·
672 svar
70k läst
672 svar
Sossarna vill ta bort taket på fastighetsskatten
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du är alltså för att "pöbeln" inte ska ha råd att äga SINA fastigheter om de råkar ha ett högt marknadsvärde? Varför inte införa en kraftig förmögenhetsskatt också? Är ju samma sak! Gärna på godtyckliga grunder. På allt såsom bilar, båtar, smycken, aktier, värdepapper, pengar på banken osv.N Nalleman64 skrev:Nej det är inte rimligt vilket är MIN åsikt. Bara löjligt att börja tugga om "avundsjuk" i synnerhet som du inte har en aning om vad jag har för taxeringsvärde.
Med största sannolikhet har den fastighet som har ett högre tax.värde även ett högre marknadsvärde.
Skriver ännu en gång: jag är ingen vän av fastighetsavgift/skatt men skall den finnas skall beskattningen vara rimlig = proportionerlig.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Hej då!G OMathson skrev:
känns som att ni gör en stor grej i förskott av detta.
visst det påverkar många om det skulle ske.
Men se det så här istället...
om v, mp, s väljer att driva frågan genom motion i riksdagen så ska den inte bara röstas igenom utan sedan ska frågan ut på remiss.
Skulle då Sverige byta regering så kan de stoppa remissen och lagändringen om de har egen majoritet. annars driva frågan i riksdagen och låta sina samarbetspartners hjälpa dem till majoritet i frågan.
Så inget kommer fort att ske.
Och är ni överhuvudtaget säker på att S som parti och inte som kommun kommunister är beredda på att driva fråga och skjuta sig själva i sank ännu mer...
Tror ni verkligen att S tänker låta detta ske när de redan förlorat mark under pandemin..
Det är inte värt detta för att förlora makten.
kom ihåg att för S är makten före allt..
Inte vallöften eller annat.. Bara makten..
njut av vädret istället..
visst det påverkar många om det skulle ske.
Men se det så här istället...
om v, mp, s väljer att driva frågan genom motion i riksdagen så ska den inte bara röstas igenom utan sedan ska frågan ut på remiss.
Skulle då Sverige byta regering så kan de stoppa remissen och lagändringen om de har egen majoritet. annars driva frågan i riksdagen och låta sina samarbetspartners hjälpa dem till majoritet i frågan.
Så inget kommer fort att ske.
Och är ni överhuvudtaget säker på att S som parti och inte som kommun kommunister är beredda på att driva fråga och skjuta sig själva i sank ännu mer...
Tror ni verkligen att S tänker låta detta ske när de redan förlorat mark under pandemin..
Det är inte värt detta för att förlora makten.
kom ihåg att för S är makten före allt..
Inte vallöften eller annat.. Bara makten..
njut av vädret istället..
Redigerat av moderator:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det ordnas inte effektivt genom att öka skatten, utan det får skötas via finansiella systemet då mycket av värdeökningarna sker genom lånade pengar och en konstruerad efterfrågechock genom att begränsa folk att röra på sig och därför söka större bohag att vistas i undertiden vi inte får röra oss fritt.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
1) Vad vet du om mina pengar? Menar du pensionen?N Nybergzzz skrev:
Jag har betalat skatt i många år när man fick slänga in 85% av löneökningen i skatt (pomperipossa-effekten om du nu vet vad det är)..
2) Vilka lättnader talar du om här?
3) Bostäder? En sommarstuga på 60 kvm utan möjlighet att värma ordentligt under vintern och dessutom utan vettig åtkomst när marken är snötäckt kan knappast räknas som "bostad" i dess riktiga bemärkelse. Det är en sommarstuga.
Vårt hem är ett massbyggt kedjehus på 122 kvm, knappast någon lyx. Finns inte ens ett vettigt kök där.
4) Har inga lån och lär inte kunna få några heller eftersom jag är pensionär...
Och inte har jag någon Volvo V90 heller, jag kör VolksWagen...
Jag tycker att man kan avhålla sig från personattacker på ett forum likt detta!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tycker typ som du men vi måste nog ha en viss fördelning ändå som fastighetsavigiften är idag kanske och gärna förutsägbar.emmschen skrev:Håller med.. Heltokigt. Dessutom blir du bestraffad om du bygger och renoverar själv på din fritid trots att du kanske jobbar heltid. Du höjer värdet på fastigheten, och således även taxeringsvärdet. Och om du säljer får du inte göra avdrag för egen nedlagd tid, utan bara material.
En annan sak jag tycker är helt galen.. Är att VARFÖR ska du betala höga fastighetsskatter på en fastighet du själv äger?
Egentligen förstår jag inte fastighetsskatten alls. Varför ska du betala skatt för en fastighet du själv äger, förvaltar, och underhåller med löpande kostnader - som du redan betalat sjuka mängder skatt för. Redan när det kommer till lönen. Din lön före löneskatt kostar företaget nästan det dubbla. Sen ska du betala ytterligare drygt 30% skatt av det. Sen ska du betala 25% moms på allt material du köper för att underhålla. Eller ännu värre, om du anlitar nån firma till att göra jobbet. Då är det ju hutlösa mängder skatt på skatt på skatt du betalar. Och sen fastighetsskatt ovanpå det. Man blir ju mörkrädd när man ser vad våra politiker kladdar bort våra pengar på. Och ingen tar något ansvar. Istället höjer man skatterna ytterligare när man gjort dåliga affärer. Men det är ju alltid nån annan som betalar..
Du menar att det inte räcker med att Stockholm/ storstäderna redan betalar 90% av all statlig inkomstskatt i landet, plus dessutom enorma summor omfördelas till alla andra typ 282 kommuner, inkl. Malmö och Gbg, från de 10 kommuner som betalar in mest till det kommunala robinhood-systemet...?!David-O skrev:
Införandet av taket i fastighetsskatten (eller den kommunala avgiften som det blev) innebar ju att resten av landet fick subventionera dyra bostäder i storstadsregionerna (under premissen att "degen ska in" eftersom det nya systemet drar in mer än det gamla).
Känns det rättvist?
Ingen aning hur man bäst beskattar boende, men de flertalet nationalekonomer förordar beskattning av fastigheter.
[länk]
Skulle det då alltså vara ”orättvist” att vi som bor i storstadsområdena inte utöver det betalar många gånger mer i fastighetsskatt, också?
- När är det tillräckligt och ”rättvist” tycker du?
pomeripossa effekten hade väl med Lindgren, Gunnar sträng dåvarande finansminister och en uppgörelse mellan S, Fp, C Haga överläggningarna.B Bo Berglund skrev:1) Vad vet du om mina pengar? Menar du pensionen?
Jag har betalat skatt i många år när man fick slänga in 85% av löneökningen i skatt (pomperipossa-effekten om du nu vet vad det är)..
2) Vilka lättnader talar du om här?
3) Bostäder? En sommarstuga på 60 kvm utan möjlighet att värma ordentligt under vintern och dessutom utan vettig åtkomst när marken är snötäckt kan knappast räknas som "bostad" i dess riktiga bemärkelse. Det är en sommarstuga.
Vårt hem är ett massbyggt kedjehus på 122 kvm, knappast någon lyx. Finns inte ens ett vettigt kök där.
4) Har inga lån och lär inte kunna få några heller eftersom jag är pensionär...
Och inte har jag någon Volvo V90 heller, jag kör VolksWagen...
Jag tycker att man kan avhålla sig från personattacker på ett forum likt detta!
S förlorade mest troligt valet 1976 pga detta.
2002 erkände Göran Persson att Lindgren haft rätt i sin avskildring....
Kan ju minnas lite fel..
det finns ju redan via ISK och Kapitalförsäkring som S redan höjt skatten på 2 gånger. Dessutom tar dessa skatter inte hänsyn till om du gör förlust i ditt sparande. Så riktig mysig skatt för de som inte sparar så de kan känna sig bättre att de bränner allt de har istället för att spara och bli beskattadP PappasHammare skrev:Dom bor i hyresrätt....
Men allmänt.. Hur kan man ta ut skatt på något fiktivt belopp?
Var för inte ta skatten på vinst när man väl säljer och tvärt om öm man går med förlust.
Och varför inte ta ut skatt på aktier man äger.. Inte bara när man säljer? De är ju värderade på börsen och borde ännu enklare kunna beskattas.
Ungefär som den ”gröna skatteväxlingen” som hittills mest inneburit höjda punktskatter på utvalda miljöskadliga bränslen m.m. men inte kombinerat med sänkta löneskatter utan istället kombinerat med höjd skatt på även arbete... ”växlingen” sker ju inte med nuvarande regering.B boohoo skrev:
Du har lite vidrig människosyn dock.N Nybergzzz skrev:
Säg att tant Agda som köpte tomt ihop med sin man på 60 talet och byggde sitt hus för dåvarande 300 000. Men pga att de köpte tomten vid havet i Helsingborg så har tidens tand gjort att huset plötsligt är värt 20 miljoner.
Agdas man dog för många år sen så hon som var hemmafru när barnen var små har inte arbetat in så mycket till pensionen så hon lever på 15 före skatt. Och det går pga att huset är ju betalt. Tant vill ju bo kvar i sitt hus för hon klarar av detta fysiskt och det är mer jobb att flytta än att bo kvar i sin trävilla som tvingats upp till 20 mille.
Låt räknat om taxeringvärdet är 4 lite över 4 mille med en inkomst på 15 tusen i månaden så försvinner EN månad i inkomst för denna sketna hittepåfason.
Att du sen drar alla över en kant på att de är fullbelånade är befängt. Det ger en negativ konsekvens den här äckliga skatten, den gör så att man amorterar mindre och blir belånad längre tid istället.
Så du menar att regeringen med samarbetspartners har virdrig människosyn.Rkarlsson skrev:Du har lite vidrig människosyn dock.
Säg att tant Agda som köpte tomt ihop med sin man på 60 talet och byggde sitt hus för dåvarande 300 000. Men pga att de köpte tomten vid havet i Helsingborg så har tidens tand gjort att huset plötsligt är värt 20 miljoner.
Agdas man dog för många år sen så hon som var hemmafru när barnen var små har inte arbetat in så mycket till pensionen så hon lever på 15 före skatt. Och det går pga att huset är ju betalt. Tant vill ju bo kvar i sitt hus för hon klarar av detta fysiskt och det är mer jobb att flytta än att bo kvar i sin trävilla som tvingats upp till 20 mille.
Låt räknat om taxeringvärdet är 4 lite över 4 mille med en inkomst på 15 tusen i månaden så försvinner EN månad i inkomst för denna sketna hittepåfason.
Att du sen drar alla över en kant på att de är fullbelånade är befängt. Det ger en negativ konsekvens den här äckliga skatten, den gör så att man amorterar mindre och blir belånad längre tid istället.
Utveckla mer.