Jag har en acetec PD 250 som är 5 år. Funderat hur mycket den avfuktar. Dyr i inköp och dyr i drift. Gjorde några mätningar och torrluften i torrluftslangarna var typ samma som omgivande luftfuktighet omräknat i absolut fuktighet.
Så idag köpte jag en kondensavfuktare för 1400 på gubbdagis och på 8 timmar har rel fuktighet minskat från 58 till 52. Med separat mätare drar den 270 watt alltså en tredjedel av acetec. Plus att det regnar.
Så idag köpte jag en kondensavfuktare för 1400 på gubbdagis och på 8 timmar har rel fuktighet minskat från 58 till 52. Med separat mätare drar den 270 watt alltså en tredjedel av acetec. Plus att det regnar.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Det är väl inget självändamål att komma från 58 till 52%? Det brukar talas om att man skall hålla sig under 70%. Att gå lägre än så är väl mest onödiga pengar. Att en kondensavfuktare är mer energieffektiv än en sorptionsavfuktare är gammal kunskap. Men kondensavfuktaren fungerar inte när det blir för kallt. Därför har man ofta sorptionsavfuktare i krypgrunder trots att de drar mer energi än kondensavfuktare.
Nä sant. Men standard fabriksinställning och rekommendationen från acetec är 60% vilket jag har och då går den hela tiden. Så jag har nu en kondensavfuktare som går hela tiden. Sedan blir sällan en helt tätad krypgrund så kall och då är den ändå torrare.
Kan bara hålla med. Hade också en PD250 som gick o gick utan att få ner fukthalten i krypgrynden.GomorronYxskaft skrev:
Jag har en acetec PD 250 som är 5 år. Funderat hur mycket den avfuktar. Dyr i inköp och dyr i drift. Gjorde några mätningar och torrluften i torrluftslangarna var typ samma som omgivande luftfuktighet omräknat i absolut fuktighet.
Misstänker att den via det undertryck som uppstår i krypgrunden suger in ny fuktig luft hela tiden.
Troligtvis kan man genom att täta extremt mycket komma åt detta problem. (Jag har satt igen alla ventiler och tätat så gott det går redan vid installation av PD250)
Tröttnade på detta och köpte en sådan här.
https://www.proffsmagasinet.se/byggtillbehor/avfuktare/avfuktare/woods-dsc-70es-luftavfuktare
Efter ett tag så hade den fått ner fukthalten till 60 % och därefter går den sporadiskt.
Den monterades för tre år sedan och har tuffat och gått sedan dess. När det var som kallast i vintras så isade den igen men då hade det varit extremt kallt, lång tid, här hos mig. Lät den stå och tina upp något dygn och startade den sedan utan problem.
Fördelen med denna avfuktare är att den har en evakueringspump för kondensvattnet. Jag gjorde hål i grundmuren (på frostfritt djup) och ledde slangen till avloppsrören för takavvattningen som låg utanför grundmuren.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Jag har en PD250 och tycker den fungerar utmärkt.
Den stora skillnaden är ju att den säkerställer att det blir rätt RF% i hela utrymmet via rör och slangar. En centralt placerad avfuktare kanske inte rår på alla "hörn".
Jag har den inställd på 68%, dvs det faktiska RF värdet pendlar mellan 65 och 70. Finns ingen anledning att driva ned den till 60. Jag har valt kontinuerlig fläktdrift för att hela tiden ha cirkulation på luften. Själva sorptionspumpen går bara på sommaren.
Hur mycket pumpen går beror ju helt på de förutsättningar som grunden har.
Den stora skillnaden är ju att den säkerställer att det blir rätt RF% i hela utrymmet via rör och slangar. En centralt placerad avfuktare kanske inte rår på alla "hörn".
Jag har den inställd på 68%, dvs det faktiska RF värdet pendlar mellan 65 och 70. Finns ingen anledning att driva ned den till 60. Jag har valt kontinuerlig fläktdrift för att hela tiden ha cirkulation på luften. Själva sorptionspumpen går bara på sommaren.
Hur mycket pumpen går beror ju helt på de förutsättningar som grunden har.
Jag valde att behålla spirorören jag hade satt upp för pd250 och istället sätta en liten kanalfläkt mellan dessa rör vilket innebär att luften cirkulerar i hela grunden. Nu har jag en avancerad grund som är utformad som ett L och med tre fack. Om man har en okomplicerad grund är jag övertygad om att den avfuktaren jag har är fullkomligt tillräckligt då det är ett jäkla flås på fläkten i den.
Jag stängde av vår sorptionsavfuktare för ett par år sedan, satte istället dit en Woods Ds28 som jag styr med en tellstick net och en z-wawe mottagare.
Elförbrukningen för att avfukta krypgrunden har miskat rejält och det har inte varit i närheten av några problem på vintern.
Elförbrukningen för att avfukta krypgrunden har miskat rejält och det har inte varit i närheten av några problem på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, men det går väl lösa med en fläkt för några hundra lappar.P per-o skrev:
Anticimex vill ofta ha 30-40000:- för att installera en avfuktare som dessutom drar orimlig mycket energi, en ganska dålig affär för den som betalar.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden