Teknikföretaget Northvolt går i skiten och det visar sig att deras VD är ekonom.

Teknikföretaget SONOS gör skit och det visar sig att deras VD är ekonom..

sonos.com: Patrick SpenceChief Executive Officer, Sonos
"Patrick holds an Honors Degree in Business and Administration from the Richard Ivey School of Business at the University of Western Ontario"

Att sätta ekonomer som saknar känsla för teknikintensiva företags kärnverksamhet ter sig olämpligt.

VD'n om det nya programmet för mobiltelefoner..
theverge.com: Sonos CEO Patrick Spence addresses the company’s divisive app redesign (2024-05-22)
 
Redigerat:
  • Gilla
hajof70 och 3 till
  • Laddar…
Det är en ganska grov slutsats att dra baserat på två företag. Säger inte att den är fel, men svårligen något som kan dras på så få datapunkter.
Hur många framgångsrika teknikföretag finns det med ekonomer som VD?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Teknikföretaget Northvolt går i skiten och det visar sig att deras VD är ekonom.

Teknikföretaget SONOS gör skit och det visar sig att deras VD är ekonom..

sonos.com: Patrick SpenceChief Executive Officer, Sonos
"Patrick holds an Honors Degree in Business and Administration from the Richard Ivey School of Business at the University of Western Ontario"

Att sätta ekonomer som saknar känsla för teknikintensiva företags kärnverksamhet ter sig olämpligt.

VD'n om det nya programmet för mobiltelefoner..
theverge.com: Sonos CEO Patrick Spence addresses the company’s divisive app redesign (2024-05-22)
Gyllenhammar var också ekonom.
Dieter Zietche på Mercedes var ingenjör dock. Bekräftar kanske regeln.
 
Redigerat:
tveksamt tveksamt skrev:
Det är en ganska grov slutsats att dra baserat på två företag.
Har noterat fenomenet under en längre tid men att gräva data tar lite väl mycket tid.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Har noterat fenomenet under en längre tid men att gräva data tar lite väl mycket tid.
Ekonomier är vanligt förekommande i VD-rollen och måste inte betyda att det kommer gå dåligt för företaget. Även med en ingenjör vid rodret kan produktutvecklingen gå fel om de vill vara allt för detaljstyrande kring det menar att de redan kan trots att tekniken antagligen utvecklat rejält sedan de själva då satt i en teknisk roll.

Med en ekonom på VD-posten blir det viktigare med en kompetent COO eller CTO som också får mandat och förtroende uppifrån. Med en ingenör på VD-posten är det istället viktigt med en stark CFO - allt handlar om balansen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Ekonomier är vanligt förekommande i VD-rollen och måste inte betyda att det kommer gå dåligt för företaget.
Problemet uppstår specifikt i företag vars kärnverksamhet består av komplicerad teknik. Ett företag som sysslar primärt med sälj eller finans är en helt annan sak. Det handlar om att ledningen måste besitta insikt i dynamiken hos affärsprocessens kärna. Att CTO eller COO skall sitta och truga CEO att allokera resurser på rätt sak i rätt tid gör styrprocessen för långsam och oprecis.

Det blir annars som en kapten som inte har en aning om sjöfart.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Problemet uppstår specifikt i företag vars kärnverksamhet består av komplicerad teknik. Ett företag som sysslar primärt med sälj eller finans är en helt annan sak. Det handlar om att ledningen måste besitta insikt i dynamiken hos affärsprocessens kärna. Att CTO eller COO skall sitta och truga CEO att allokera resurser på rätt sak i rätt tid gör styrprocessen för långsam och oprecis.

Det blir annars som en kapten som inte har en aning om sjöfart.
Jo. Självklart egentligen, som VD måste du kunna själva verksamheten tillräckligt väl för att kunna förutse ev problem. Förlitar du dig bara på experter får du vara ytterst försiktig för att undvika ja-sägare och annat drägg.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Jag tror inte att en VDs grundutbildning spelar in, det är nog mer vad man har med sig i bagaget samt vilket team man har att arbeta med. Northvolt har ju inte dålig ekonomi på grund av det utan det är andra faktorer som spelar in så som omvärldsekonomi, konkurrens osv...
Sonos är ett premiummärke som på många sätt varit inovativa. Visst har det funnits buggar i mjukvaran men hårdvaran har alltid levererat bra kvalité.
Jag är en nöjd Sonosägare med många enheter. Lirar främst genom spotify och det fungerar bra för mig💪
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Teknikföretaget Northvolt går i skiten och det visar sig att deras VD är ekonom.

Teknikföretaget SONOS gör skit och det visar sig att deras VD är ekonom..

sonos.com: Patrick SpenceChief Executive Officer, Sonos
"Patrick holds an Honors Degree in Business and Administration from the Richard Ivey School of Business at the University of Western Ontario"

Att sätta ekonomer som saknar känsla för teknikintensiva företags kärnverksamhet ter sig olämpligt.

VD'n om det nya programmet för mobiltelefoner..
theverge.com: Sonos CEO Patrick Spence addresses the company’s divisive app redesign (2024-05-22)
😂
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
P
O olofh skrev:
Och nu även uppmärksam på svensk forum

[länk]
Byggahus är väl ett svenskt forum?
 
P
T trojlee skrev:
Jag tror inte att en VDs grundutbildning spelar in, det är nog mer vad man har med sig i bagaget samt vilket team man har att arbeta med. Northvolt har ju inte dålig ekonomi på grund av det utan det är andra faktorer som spelar in så som omvärldsekonomi, konkurrens osv...
Northvolt har problem pga inkompetenta inköpare.
 
P pmd skrev:
Byggahus är väl ett svenskt forum?
Produkten är så dålig så att det även når svenska forum. Rätt bra jobbat ;)
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Sonos är ett premiummärke som på många sätt varit inovativa. Visst har det funnits buggar i mjukvaran men hårdvaran har alltid levererat bra kvalité.
Ligger i badet och lyssnar på musik. Första låten går igång med 100% volym.

Sänker till 50%. Inget händer. Byter låt. Fortfarande 100% volym. Sänker ännu mer. Nu verkar den hoppa ner till 50%, men det är för högt för mig, jag sänker igen. Nu hoppar den tillbaka till 100%. Sen plötsligt efter lite väntan så hoppar den ner på 25%. Lite för högt, men nu vågar jag inte ändra.

Byter låt, byter igen. Ångrar mig, backar en låt. Sonos backar 2. Hoppar fram en låt. Sonos vägrar. På andra försöket hoppar den 2 steg fram.

Jag ger upp. Jag får tydligen lyssna på den Sonos bestämt, på den volym Sonos tycker är lämplig. Det kommer bli ett kort bad.

🤦‍♂️
 
  • Ledsen
  • Haha
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Jag tänker på när Musk tog över Twitter. Han sparkade, sparkade och sparkade folk. När han hade sparkat 80-90% av personalen så slutade allt funka. Såg några bilder när Musk återanställer två IT-nördar och personligen följer dem in på kontoret. Plötsligt funkar sajten som om ingenting hade hänt. Från 8000 anställda till 1000 och det märks inte.

På Sonos verkar det bara vara de där IT-nördarna som försvunnit.
 
  • Gilla
Hhallden och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ligger i badet och lyssnar på musik. Första låten går igång med 100% volym.

Sänker till 50%. Inget händer. Byter låt. Fortfarande 100% volym. Sänker ännu mer. Nu verkar den hoppa ner till 50%, men det är för högt för mig, jag sänker igen. Nu hoppar den tillbaka till 100%. Sen plötsligt efter lite väntan så hoppar den ner på 25%. Lite för högt, men nu vågar jag inte ändra.

Byter låt, byter igen. Ångrar mig, backar en låt. Sonos backar 2. Hoppar fram en låt. Sonos vägrar. På andra försöket hoppar den 2 steg fram.

Jag ger upp. Jag får tydligen lyssna på den Sonos bestämt, på den volym Sonos tycker är lämplig. Det kommer bli ett kort bad.

🤦‍♂️
Samma sak hos oss.

Sonos har havererat fullständigt som företag å fått något storhets knäpp. Beror på deras senaste uppdatering (vad jag förstått) där allt ska snurra via deras server å sedan tillbaka.

Jag lovordade systemet när det kom, nu skulle jag inte renommerade till någon.

Dessutom har instegs högtalaren blivit snuskigt dyra.
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.