Hej,

Har nyligen installerat ZP90 + S5 + ipod touch hos en bekant och i princip allt fungerar som det skall. Dock är det problem med S5an. När man försöker spela Spotify på S5an så spelas låten i 10-15 sekunder för att sedan hacka till och helt sluta spela. Har prövat koppla in kabel och då fungerar allt perfekt. Har även testat att köra webradio trådlöst till S5an och det funkar klockrent. Alltså borde prolemet ligga någonstans i Spotifylänkningen.

Någon som haft samma problem och kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

Har kört 2st S5 med en Sonos bridge under 1månad utan problem. Både webradio, Sporify eller mot home servern

Verkar som det är något i närheten som spökar. Något annat wlan eller liknande som bråkar. Sista utvägen är att köpa Sonos brygga och testa med den istället.

W
Signalstyrkan är nog för låg så du inte får tillräcklig bandbredd. Spotify till sonos kör med 320 kbs vilket du inte lär ha från en webradio station. Om du mappar upp en NAS eller folder på en dator och kör ut en låt med högkvalitet via S5'an lär du få samma problem.
Pröva att flytta S5'an tex bredvid ZP90 så får du reda på om det är mottagningen det är fel på

Har testat att ha dem nära varandra och även en bit ifrån varandra, inget av det funkar.
Det lutar därmed åt att det är någon störning i närheten.

W
Ok, du kör alltså ZP90 trådat om jag fattar det rätt? Eftersom du kör med ipod some remote så lär du väll ha ett wlan oxo. Har du kållat så att inte sonos och det befintliga wlanet kör på samma kanal? Om inte kolla detta, det kan ge många problem.

Nu har jag inte provat Sonos själv, men vet hur det fungerar.

Men går det att byta kanal på frekvensen? Då kanske den bråkar mindre med externa störningar (grannars eller eget WiFi t.ex).

W
jarlen84 skrev:
Nu har jag inte provat Sonos själv, men vet hur det fungerar.

Men går det att byta kanal på frekvensen? Då kanske den bråkar mindre med externa störningar (grannars eller eget WiFi t.ex).
Precis det jag skrev ovan. Går de på samma kanal blir det lätt problem. Man kan byta mellan tre kanaler på sonos och självklart på den router (eller vad man nu har) som fixar det vanliga wlanet.

Wester skrev:
Ok, du kör alltså ZP90 trådat om jag fattar det rätt? Eftersom du kör med ipod some remote så lär du väll ha ett wlan oxo. Har du kållat så att inte sonos och det befintliga wlanet kör på samma kanal? Om inte kolla detta, det kan ge många problem.
Hej.

Kapar tråden lite.

Vi upplever samma sak med brygga. Det hackar även ibland när vi kör från datorn/NAS.

Vad menar du med samma kanal? Kanske jag som inte fattar detta rätt men jag har inte hittat olika "kanalval" under installationen. Det en återförsäljare sa var att det kan bli lite tjall om man har en "gammal" trådlös router. Ska kolla om det funkar bättre med kabel (när jag har hittat den).

Henrik

Kör ZP90 trådbundet och sedan trådlöst till S5an.
Har ställt in olika kanaler både på router och på Sonos, därmed tror jag att det är grannarnas nät som stör.

Uppdatering. Var hos min bekant och testade i helgen. Nu funkade allt klockrent, åtminstone när vi testade i helgen som gick. Förmodligen var det någon störning tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.