11 637 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Sonos i badrum
Sida 1 av 2
Hej alla kunniga,
Jag har länge varit sugen på att sätta en sonos i badrummet, jag har en play1 som skulle kunna få åka in där. Sonos en är enligt dem själva "badrumssäker" men frågan är hur jag får ström till den? Jag har en tvättmaskin som sitter kopplad direkt i en dosa, kan jag ringa valfri elektriker som bara kan lägga in den tvåledade kabeln från sonosen tillsammans med tvättmaskinen? Får sonosen kopplas direkt så utan uttag? Tänkte stämma av innan jag försöker få tag på elektriker
Tacksam om någon har kolla på detta!
Jag har länge varit sugen på att sätta en sonos i badrummet, jag har en play1 som skulle kunna få åka in där. Sonos en är enligt dem själva "badrumssäker" men frågan är hur jag får ström till den? Jag har en tvättmaskin som sitter kopplad direkt i en dosa, kan jag ringa valfri elektriker som bara kan lägga in den tvåledade kabeln från sonosen tillsammans med tvättmaskinen? Får sonosen kopplas direkt så utan uttag? Tänkte stämma av innan jag försöker få tag på elektriker
Tacksam om någon har kolla på detta!
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Det går inte att koppla in Sonoskabeln till uttaget så att det blir en fast installation av Sonoskabeln. Men det går nog att dra vidare från tvättmaskinensuttaget till ett nytt utanpåliggande vägguttag.
Okej så det går inte att bar klippa av kontakten? Så är det ju gjort på tvättmaskinen. Det är en dosa med dragavlastning för anslutningskabel dom den sitter i.Härryda2015 skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Inte en chans att det är godkänt att installera en apparatsladd i ett badrum så att den blir fast installation.
Motivera gärna ditt svar. Det är mkt lite som idag är förbjudet. Får den sitta i badrummet i ett uttag så kan man koppla in den fast. Det är egentligen ungefär som man gör med tvättmaskiner.Härryda2015 skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Men tvättmaskinens sladd är inte löstagbar i andra änden.B Badkarspiraten skrev:
Sen vet jag inte om det spelar någon roll att tvättmaskinens sladd är jordad också.
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Har diskuterats i denna tråd bla. se inlägg #2 där nämns lite om regler som gäller.J Johan456 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/snygg-installation-sonos.331410/
Nej jag har också funderat på det, sen kan man ju diskutera vad som är faktiskt är bäst ur en fuktsynpunkt. Att apparatsladden är ansluten i en kopplingsdosa med rätt kapslingsklass, eller att en europakontakt sitter ständigt inkopplad i ett uttag.Härryda2015 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Allmänt är det naturligtvis tillåtet att göra en fast anslutning av en apparat, både flyttbara och fast monterade. Det sker via en anslutningskabel och handlar inte om en fast installation.Härryda2015 skrev:
Likaså är det tillåtet att anslutas fast monterade apparater med stickpropp, även om det i gamla föreskrifter fanns en paragraf som förbjöd det. Detta ska kan inte övertolka som att ett gäng skarvsladdställ kan användas, det hör inte hemma här.
Men visst finns det gråzoner. T.ex för belysning hamnar man lätt i situationer där anslutningskabeln kan betraktas som fast installerad. Det är inte tillåtet. Det villkor man brukar använda är att en anslutningskabel ska vara synlig där den kan utsättas för skada och kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet. Det finns ju klammer för lampsladd som man inte behöver ett bräckjärn för att demontera...
Kan ska inte ohämmat förlänga anslutningskablar för detta ändamål. Då gäller istället att montera ett uttag eller anslutningsdosa närmare till.
Du har dock en liten poäng här i att änden på anslutningskabeln innehåller ett uttag. Det är i sig tillåtet men för badrum måste man beakta områdesreglerna. I praktiken räddas vi av att det är ett C7-uttag. Där kan inte hårtorken pluggas i, och folk har nog inte skarvsladdar med sådan stickkontakt för att förlänga den. Och det normala är att pluggen sitter i Sonosburken, den kommer inte att hänga fritt, förhoppningsvis, för inte är det väl så att man tar med sin Sonos under armen från rum till rum?
Så sammanfattningsvis gäller som alltid att använda huvudet och inte blint luta sig åt regler som man inte förstår innebörden av. T.ex kan en anslutningskabel, trots "klamringsförbud" behöva "fästas" lite lätt för att undvika skador på den, dock inte mer.
Att se en Sonosburk vara fast ansluten i anslutningsdosan för tvättmaskin i ett badrum skulle få mig att höja på ögonbrynen. Jag skulle hellre se att Sonosburken får en egen dosa eller uttag i omedelbar närhet. Anslutningspunkten kan matas från tvättmaskinens anslutningsdosa, fast då med en fast installerad installationskabel.
Tack för ett mycket utförligt svar! Men som jag förstår det så finns det egentligen inga regler som säger att sonoskabeln inte får anslutas direkt i anslutningsdosan ( Dosan är gjord för två anslutningskablar så finns plats för en till)?Jag får nog höra med min elektriker och se vad han har för uppfattningBo.Siltberg skrev:
Allmänt är det naturligtvis tillåtet att göra en fast anslutning av en apparat, både flyttbara och fast monterade. Det sker via en anslutningskabel och handlar inte om en fast installation.
Likaså är det tillåtet att anslutas fast monterade apparater med stickpropp, även om det i gamla föreskrifter fanns en paragraf som förbjöd det. Detta ska kan inte övertolka som att ett gäng skarvsladdställ kan användas, det hör inte hemma här.
Men visst finns det gråzoner. T.ex för belysning hamnar man lätt i situationer där anslutningskabeln kan betraktas som fast installerad. Det är inte tillåtet. Det villkor man brukar använda är att en anslutningskabel ska vara synlig där den kan utsättas för skada och kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet. Det finns ju klammer för lampsladd som man inte behöver ett bräckjärn för att demontera...
Kan ska inte ohämmat förlänga anslutningskablar för detta ändamål. Då gäller istället att montera ett uttag eller anslutningsdosa närmare till.
Du har dock en liten poäng här i att änden på anslutningskabeln innehåller ett uttag. Det är i sig tillåtet men för badrum måste man beakta områdesreglerna. I praktiken räddas vi av att det är ett C7-uttag. Där kan inte hårtorken pluggas i, och folk har nog inte skarvsladdar med sådan stickkontakt för att förlänga den. Och det normala är att pluggen sitter i Sonosburken, den kommer inte att hänga fritt, förhoppningsvis, för inte är det väl så att man tar med sin Sonos under armen från rum till rum?
Så sammanfattningsvis gäller som alltid att använda huvudet och inte blint luta sig åt regler som man inte förstår innebörden av. T.ex kan en anslutningskabel, trots "klamringsförbud" behöva "fästas" lite lätt för att undvika skador på den, dock inte mer.
Att se en Sonosburk vara fast ansluten i anslutningsdosan för tvättmaskin i ett badrum skulle få mig att höja på ögonbrynen. Jag skulle hellre se att Sonosburken får en egen dosa eller uttag i omedelbar närhet. Anslutningspunkten kan matas från tvättmaskinens anslutningsdosa, fast då med en fast installerad installationskabel.
Det finns inte någon kopplingsdosa uppe vid taket som du kan använda där det finns fas och nolla?. Jag hade en sådan med fastskruvat täcklock som jag satte ett "lamputtag" över, lamputtag har flera hål för att passa både apparat-, kopplings* och takdosor. Sedan bytte jag Sonosens kontakt mot ett lamputtag.