6 020 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Sonos/Förstärkare/HTPC/Squeezebox fråga... FÖrvirrad
Jojo.. men du har troligt inga tränade hifi-öron utan de mer vanliga svensson-öron.. Det är nämligen bara en liten skara folk som har dessa öron. De är så tränade att de kan höra ändrigar i kopparns atomer allt eftersom man har kört musik igenom dessa. Eller så kan det vara att dina högtalarkablar inte innehåller 99.9% syrefri koppar, inte har guld på kontakterna, inte är skärmade värre än Cat 7 datakabel. Böjda mindre än fiberkabel eller någon annan anledning... Eller så är det så att din denon/kef saknar två nollor i prislappen..emigrating skrev:
Tror att det är 320 kbit ogg (vorbis?), inte mp3 man har i spotify. I allafall är det ett bättre format än gamla mp3.
Sonos har inte lovat något spotifysupport, snarare tvärtom, dom har sagt att dom inte kommer med detta, så länge som spotify funkar som det gör.
Sonos har inte lovat något spotifysupport, snarare tvärtom, dom har sagt att dom inte kommer med detta, så länge som spotify funkar som det gör.
Menar du att man då ska lyssna på små skitna högtalare som sitter i iPaden? Ja, de ger ju verkligen bra ljud... eller menar du att man ska koppla sin iPad till hifi anläggningen? Då blir man plötsligt lite mindre mobil med mindre man har en 50 meters ledning mellan de två...
Förstår verkligen inte hur du tänker här. Om man äger ett multi-room system (som Sonos) har man ju redan riktiga högtalare (och kanske förstärkare) i alla (de flesta) rummen i huset. Då är man givetvis mer benägen att använda dessa för att lyssna på musik än en iPad/laptop/whatever.
Om man endast har en Sonos zon kan jag förstå tankegången lite grann, men jag tycker väl egentligen att man har gjort lite av ett felköp om man har Sonos med en enda zon
Behöver man musik bara i ett rum kunde man enkelt kopplat sin PC till några schyssta högtalare och call it a day.
Nu vill jag inte ha en iPad själv, men tror nog många ser detta som en "ursäkt" att skaffa sig en iPad då prisskillnaden mellan en CD200 och iPad är relativt liten, och man får mer möjligheter från en iPad än en CR200. Shit, nu har jag nästan övertygat mig själv om att skaffa en istället för en extra kontroller
Förstår verkligen inte hur du tänker här. Om man äger ett multi-room system (som Sonos) har man ju redan riktiga högtalare (och kanske förstärkare) i alla (de flesta) rummen i huset. Då är man givetvis mer benägen att använda dessa för att lyssna på musik än en iPad/laptop/whatever.
Om man endast har en Sonos zon kan jag förstå tankegången lite grann, men jag tycker väl egentligen att man har gjort lite av ett felköp om man har Sonos med en enda zon
Nu vill jag inte ha en iPad själv, men tror nog många ser detta som en "ursäkt" att skaffa sig en iPad då prisskillnaden mellan en CD200 och iPad är relativt liten, och man får mer möjligheter från en iPad än en CR200. Shit, nu har jag nästan övertygat mig själv om att skaffa en istället för en extra kontroller
Som "fjärr" är ju Ipaden väl stor? Tycker iaf jag. Ipod funkar ju bättre isf. Sen kan man ju alltid köpa en Ipad eller android pad för andra behov. (det tänker jag göra
)
Använder min android Galaxy 9000 lur som fjärr nuförtiden, har CR100:an i garaget, i en fryspåse.
Använder min android Galaxy 9000 lur som fjärr nuförtiden, har CR100:an i garaget, i en fryspåse.
Utgår du från att alla du stöter på är idioter?emigrating skrev:
Absolut. Jag visste inte att alla som diskuterar upplägget dels redan äger Sonos, dels har multiroom.
OK. Här nånstans ökar väl min förståelse för Sonos och lösningen att sätta iPad som fjärr. Jag har kanske bara inte helt tagit till mig behovet av multiroom.
Jag har alltså inte argumenterat för idén att betala ännu mer för en sonos-fjärr, än vad en iPad kostar. Att ens ha diskussionen känns som ett tecken på att Sonos-systemet är överprissatt.Nu vill jag inte ha en iPad själv, men tror nog många ser detta som en "ursäkt" att skaffa sig en iPad då prisskillnaden mellan en CD200 och iPad är relativt liten, och man får mer möjligheter från en iPad än en CR200. Shit, nu har jag nästan övertygat mig själv om att skaffa en istället för en extra kontroller![]()
Hm, just kopplat upp min iPhone till min dator via remoteDesktop som kör Spotify och datorn är kopplad som Line-in i en ZP90. Och helt plötsligt kan man ju styra sitt Sonos system från iPhone (Jag har ju redan Sonos appen där)
Nu är ju skärmen lite liten så man kanske skulle skaffa sig en iPad då blir det ju lättare att styra Spotify.
Nu är ju skärmen lite liten så man kanske skulle skaffa sig en iPad då blir det ju lättare att styra Spotify.
Det beror helt på personen. Förstår inte hur du kan dra denna slutsatsen utifrån vad jag skrev.bjogul skrev:
Nej, det har de givetvis inte. Men har man Sonos har man [mest troligt] också multi-room då Sonos, i motsats till f.ex. Squeezeboxar var planerade som en multi room lösning från day one.bjogul skrev:
Om du inte har behovet för multi room har du ej heller behov av Sonos - det finns många liknande och billigare alternativ för att strömma musik från internet/NAS än ett Sonos system.bjogul skrev:
Jag ser dock inte en enslig iPad som ett alternativ till någon av dem då ljudkvaliteten från en iPad är rakt genom taskig (och endast mono) - ja, jag har provat. Visst, hörlurar fixar detta problemet men det finns bättre alternativ här så som en Zune eller iPod. Visserligen kan man också koppla sin iPad till riktiga högtalare, men då är man inte längre speciellt mobil - glöm heller inte att den inte multitaskar så du kan inte lyssna på f.ex. Rhapsody (eller, Spotify, som kanske är mer vanligt i Sverige) medans du sitter på facebook eller mailar. Man kan också docka den (eller använda en UDAC) och använda som en ren musikavspelare, men även där finns det bättre alternativ - f.ex. en Squeezebox kontrollerad från din laptop/tablet/HTPC.
Det förstår jag och det var inte det jag sa heller. En CR200 kostar dessutom inte mer än även den billigaste iPaden - men i sammanhanget är skillnaden relativt liten. Att Sonos systemet är överprisat kan diskuteras - så länge folk betalar kan man väl säga att priset ligger helt riktigt. Jämför man med produkter som innehåller liknande delar (touchscreen och wifi bl.a.) verkar priset vara helt marknadsmässigt - även om de andra produkterna har fler användningsområden än just fjärrstyrning av musik. Att Sonos sedan erbjuder gratis apps för PC, Mac, iPhone, iPod, iPad (det finns även gratis third party kontrollers för WinMo och web) etc gör ju att du inte behöver en CR200 även om den är något mer responsiv [än en iPhone].bjogul skrev:
Men du får gärna försöka övertyga mig om hur en iPad är ett fullgott alternativ till en Sonos ZP90/120 eller S5.
Finns det något system än Sonos som gör att du kan lyssna på olika musik i FLERA rum samtidigt??
Tänk dej själv, cool chillmusik i bastun, klassisk i köket, tyngre musik i vardagsrummet SAMMTIDIGT!!!
Sonos ihop med Spotify är ju, ju bara så BRA!!!!
Tänk dej själv, cool chillmusik i bastun, klassisk i köket, tyngre musik i vardagsrummet SAMMTIDIGT!!!
Sonos ihop med Spotify är ju, ju bara så BRA!!!!
Istället för att vänta på Sonos+ Spotify (sonos = dyyyrt) så kör på Logitech Squeezebox (finns ett antal varianter) som redan idag kan köra spotify premium (http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=79706).
Finns dessutom ett antal gratis-Android-appar om man vill styra squeezebox från mobilen.
Jag har 2 st squeezebox , en Duet och en Squeezebox Radio, och man kan synka dessa så att samma musik spelas i bägge.
Finns dessutom ett antal gratis-Android-appar om man vill styra squeezebox från mobilen.
Jag har 2 st squeezebox , en Duet och en Squeezebox Radio, och man kan synka dessa så att samma musik spelas i bägge.
Redigerat:
Läser tråden så här i efterhand och kan meddela att även logitech squeezebox numera har stöd för Spotify, om nu någon missat det.
http://www.idg.se/2.1085/1.362554/spotify-lierar-sig-med-logitech
http://www.idg.se/2.1085/1.362554/spotify-lierar-sig-med-logitech
Jäpp. För närvarande med betaversionen krävs att man har sin egen server igång (precis som med tredjepartspluginet) men när den släpps i skarp version skall det inte längre behövas. Det som inte nämns i den artikeln är att det bara gäller Squeezebox Touch och Radio (och rimligen eventuellt kommande nya produkter). Det är enligt utvecklarna inte troligt att det kommer stöd från Logitech för äldre modeller som Boom, Duet eller Classic, i synnerhet inte i en version som fungerar utan att man har sin egen server igång.
Klicka här för att svara