Hallå Alla..

Vore väldigt tacksam för hjälp..
Håller på och bygger om lägenheten men har kört fast på det här med ljudet...
Ingen expert och har i princip ingen kunskap på det så frågar här..

Jag har i vardagsrummet satt upp ett set Bose JewelCubes högtalare.
Alla högtalarkablar är dragna till en walkincloaset längre bort i sovrummet.
I walkin closeten finns utöver det..
- HDMI splitter (har 2 tv apparater)
- DVD spelare/Bluera
y

- Strömuttag samt högtalarkablar så klart..

Nu måste jag ju ha någon sorts FÖrstärkare där och har börjat titta på Denon 1611 som verkar trevlig på Hifi klubben
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_avr-1611_hemmabioreceiver_svart.htm

Men så kommer man på att ¤%&/ man måste kunna spela upp musik från ex. Spotify etc.
Utöver det har man problemet att IR kommer inte funka då det är vägg och dörr mellan rummen..

Börjar då titta på Sonos - men kan de spela upp Spotify?
Finns Sonos som förstärkare?

Hur skulle ni bygga ihop detta system?
Är SOnos något att ha?
Hur får man Spotify ex. så man kan navigera det på TV apparaterna eller i controller? (HTPC? - vilken sort etc med HDMI utgång)

Många frågor
Väldigt tacksam för svar.
:S

Jag kör själv med Squeezebox och är helnöjd!
Har en Duet med extern DAC till finlyssning i huvudsystemet och en Classic (V3) till "bakgrundslyssning" i matrummet. Som fjärr använder jag en Ipod-Touch med iPeng. Funkar kalas och jag kan styra musiken från var jag än är i huset och ser albumcovers, låt o.s.v. i displayen.
Nackdelen är att det behövs en dator som strömmar musiken till mottagarna.
Det har kommit en ny Squezzebox Touch som skall klara att köra direkt från en USB-disk, men min åkte i retur efter en dags tester - för många buggar!
Får de rätt på USB-ingången/programvaran, så är detta en snygg lösning tycker jag!

/R

Jag förser min (så småningom mina) Squeezeboxar med musik från Vortexbox.
Enkel smidig linuxdistribution som man kan köra på en gammal dator som är över. Man behöver inte kunna ett smack om linux för att få den till att funka. Gratis dessutom :-)
www.vortexbox.org.

Sonos och spotify fungerar inte tillsammans.
Man måste köra Line-in från en PC till Sonos för att få ut Spotify till alla Sonos systemen och då kan man ju lyssna men inte styra.
ZP120 är Sonos förstärkare, men jag tror inte det fungerar så bra i ditt fall, jag har 5 Sonos zoner och kan lyssna på samma musik eller olika musik i de 5 zonerna och då fungerar det bra när man inte har nätverksproblem förståss.

Sonos är kanonbra, men just spotify suger det på. Vet dock inte om det finns något som är bättre, dvs där man kan få full spotify i boxen, utan att blanda in en PC som brygga. PC som brygga kan man naturligtvis pilla till även med Sonos, om man är lagd åt det hållet. Men då kan man tyvärr glömma Sonos radiofjärr, iaf ännu sålänge. Kanske kommer det något program så att Sonosfjärren funkar med en spotifybrygga men just nu finns inte denna lösning.

Tyckte jag hörde för några månader sen att Sonos skulle få stöd för Spotify. Är detta fortfarande nåt som är på g?

Hörde på Hi Fi klubben i går att Sonos kommer att stödja Spotify från och med september 2010:). Funderar själv på att köpa ett Sonos system men då måste det gå att lira Spotify på ett bra sätt.

Någon som har mer info om Sonos och Spotify? Google ger mig inga resultat som visar till att Sonos faktiskt arbetar på en lösning för detta (mer än en generel statement för över ett år sedan där de väntade på en API/SDK ifrån Spotify - något som nu finns).

En liten kommentar: Om du ska köra Spotify så är det bortkastade pengar att köpa en kvalitetsförstärkare som tex Denon, NAD eller Rotel. Vilken billig skitprodukt som helst, tex Pioneer, funkar bra nog. Det är egentligen tvärtom, de bra förstärkarna är inte lika förlåtande för dålig insignal, och allt skräp hörst bättre än på en dålig stärkare.

Om jag förstått rätt så får man 320 Kbits mp3:or om man har betalversionen av Spotify. Sen är det naturligtvis en massa förståsigpåare som tycker att allt annat än FLAC och bättre är skräpkvalitet.

Audiofiler finns det gott om.. Alla har olika teorier om vad som är bäst. Inspelade kablar, frekvenser som inte är hörbara å annat kul.. Det finns bara en sak som gäller. Jag välkomnar faktiskt någon som kan motbevisa det. Och det är, lyssna själv. låter det bra i dina öron är det bra Oavsett prislapp. Kostar det 1000 kr så är det minst lika bra som något för 100000, eftersom det är dina egna öron som skall lyssna

d^_^b
frohike skrev:
Audiofiler finns det gott om.. Alla har olika teorier om vad som är bäst. Inspelade kablar, frekvenser som inte är hörbara å annat kul.. Det finns bara en sak som gäller. Jag välkomnar faktiskt någon som kan motbevisa det. Och det är, lyssna själv. låter det bra i dina öron är det bra Oavsett prislapp. Kostar det 1000 kr så är det minst lika bra som något för 100000, eftersom det är dina egna öron som skall lyssna

Troberg skrev:
En liten kommentar: Om du ska köra Spotify så är det bortkastade pengar att köpa en kvalitetsförstärkare som tex Denon, NAD eller Rotel. Vilken billig skitprodukt som helst, tex Pioneer, funkar bra nog. Det är egentligen tvärtom, de bra förstärkarna är inte lika förlåtande för dålig insignal, och allt skräp hörst bättre än på en dålig stärkare.
Så bara för att man ibland lyssnar på streamad musik ska man köpa skitgrejer menar du? För övrigt låter spotify lika bra på mitt Denon/KEF (Reference series) system som det gör på min "skit" hifi på kontoret.

Har en Denon 1610 själv och är otroligt nöjd. 1611 har tappat en del ingångar, men saknar du inte dem är den ett bra val.

För att streama musik använder jag Airport Express med iPod touch / iphone. Funderar dock på att byta till Sonos om spotify stöd kommer trots prisskillnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.