Hejsan,
Nu är nog tyvärr sommaren över för min del. Riktigt sorgligt. Blev en snickarsommar för vår del.
Tänkte visa lite av mina projekt här på tomten. Tomten och huset ligger i ödenäs, alingsås kommun. Har en ganska stor tomt, så alla projekt tenderar att bli stora.
Vill dela med mig av mina arbeten, så ni kanske får nya ideér. Fyll gärna på mer era små, eller större sommarprojekt.
Fråga gärna frågor, eller kom med förbättringsförslag.
Uppefrån och ner.
1. Nytt plank. Gjort av 28x120 tryckat. Förskjutit varje bräda så att de bildar ett halvtätt plank. Man ser inte igenom när man tittar rakt på det, men man ser igenom när man tittar snett åt någon sida. Blir en trevlig effekt, dämpar insynen rejält, samtidigt som ytan innanför fortfarande känns ljus.
Till detta kom två stora portar. Även dessa gjorda i 28x120 tryckat. Jag började med en port men kom fram till att vi behöver två för att kunna få in maskiner på innergården. Dessa portarna väger runt 50-60kg styck, vilket gav mig en hel del huvudbry. Plintjärn, armeringar och stolpskor avverkades snabbt då de var för klena och böjdes (kan i vissa fall ha berott på byggmax-kvalitet). Tillslut satte jag fast den vänstra stolpen med en 50kg plint (70kg gick inte ner), borrade ner armeringsjärn i berget under, och hällde på 50kg betong. Tyvärr så har järnet böjt sig lite, men jag tror jag har åtgärdat det med brickor. Den högra stolpen sitter fast i berget med en stolpsko samt 4 nedborrade armeringsjärn.
2. Ny upphöjd buskrabatt, gjord av byggtimmer från byggmax. Kvaliten på timmret är dålig, de böjer sig och spricker, men priset är bra.
Ytan på rabatten är runt 100m2, har som minst 2 lager byggtimmer, som mest 4 lager.
Nedersta lagret ligger direkt mot packad jord. Får se hur det går.
Lagerna är fastspikade ivarandra med rejäla spik, samt att jag använt vinkeljärn och plattjärn, som jag satt ihop de olika nivåerna med. Om något börjar röra på sig så blir det till att borra hål i de nedersta lagern och köra ner armeringsjärn i marken.
Nu skall bara 30m3 jord i, sedan 100m2 täckduk och över det 5m2 täckbark. Härligt när man ser högen ligga och vänta på en
3. Ny stenläggning. Inte så mycket att orda om. Inget bärlager, sättsand 10cm, passa in de naturligt formade stenarna (svårast), på med fogsand. Stenmuren på högersidan fick göras om, samt att jag fixat till en ny temporär grind, fram tills det att gjutjärnsgrindarna är på plats (vilket är 25.000:- bort).
4. På näst sista bilden ser ni förra årets projekt. 650meter staket, detta för att hålla vår hund inne, samt rådjur ute. Vi är väldigt intresserade av växter och blommor. Så rådjur är inte välkomna
Detta var ett hästejobb, och inget jag gör om igen. Funderar lite lätt på att betsa det med typ slipersbets. Så det smälter in bättre med omgivningarna.
5. bild på huset, planket med portarna samt buskrabatten på högersidan. Nästa år bilr det stenläggning som gäller. 150m2 yay!!
Det var sommarens arbeten. Känner mig ganska nöjd hittils, inga jätteprojekt vilket varit väldigt skönt
Mvh
Stefan
Nu är nog tyvärr sommaren över för min del. Riktigt sorgligt. Blev en snickarsommar för vår del.
Tänkte visa lite av mina projekt här på tomten. Tomten och huset ligger i ödenäs, alingsås kommun. Har en ganska stor tomt, så alla projekt tenderar att bli stora.
Vill dela med mig av mina arbeten, så ni kanske får nya ideér. Fyll gärna på mer era små, eller större sommarprojekt.
Fråga gärna frågor, eller kom med förbättringsförslag.
Uppefrån och ner.
1. Nytt plank. Gjort av 28x120 tryckat. Förskjutit varje bräda så att de bildar ett halvtätt plank. Man ser inte igenom när man tittar rakt på det, men man ser igenom när man tittar snett åt någon sida. Blir en trevlig effekt, dämpar insynen rejält, samtidigt som ytan innanför fortfarande känns ljus.
Till detta kom två stora portar. Även dessa gjorda i 28x120 tryckat. Jag började med en port men kom fram till att vi behöver två för att kunna få in maskiner på innergården. Dessa portarna väger runt 50-60kg styck, vilket gav mig en hel del huvudbry. Plintjärn, armeringar och stolpskor avverkades snabbt då de var för klena och böjdes (kan i vissa fall ha berott på byggmax-kvalitet). Tillslut satte jag fast den vänstra stolpen med en 50kg plint (70kg gick inte ner), borrade ner armeringsjärn i berget under, och hällde på 50kg betong. Tyvärr så har järnet böjt sig lite, men jag tror jag har åtgärdat det med brickor. Den högra stolpen sitter fast i berget med en stolpsko samt 4 nedborrade armeringsjärn.
2. Ny upphöjd buskrabatt, gjord av byggtimmer från byggmax. Kvaliten på timmret är dålig, de böjer sig och spricker, men priset är bra.
Ytan på rabatten är runt 100m2, har som minst 2 lager byggtimmer, som mest 4 lager.
Nedersta lagret ligger direkt mot packad jord. Får se hur det går.
Lagerna är fastspikade ivarandra med rejäla spik, samt att jag använt vinkeljärn och plattjärn, som jag satt ihop de olika nivåerna med. Om något börjar röra på sig så blir det till att borra hål i de nedersta lagern och köra ner armeringsjärn i marken.
Nu skall bara 30m3 jord i, sedan 100m2 täckduk och över det 5m2 täckbark. Härligt när man ser högen ligga och vänta på en
3. Ny stenläggning. Inte så mycket att orda om. Inget bärlager, sättsand 10cm, passa in de naturligt formade stenarna (svårast), på med fogsand. Stenmuren på högersidan fick göras om, samt att jag fixat till en ny temporär grind, fram tills det att gjutjärnsgrindarna är på plats (vilket är 25.000:- bort).
4. På näst sista bilden ser ni förra årets projekt. 650meter staket, detta för att hålla vår hund inne, samt rådjur ute. Vi är väldigt intresserade av växter och blommor. Så rådjur är inte välkomna
5. bild på huset, planket med portarna samt buskrabatten på högersidan. Nästa år bilr det stenläggning som gäller. 150m2 yay!!
Det var sommarens arbeten. Känner mig ganska nöjd hittils, inga jätteprojekt vilket varit väldigt skönt
Mvh
Stefan
Produkter som diskuteras: "Plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara







