Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ja nu har jag alla pusselbitar, men hur skall jag få allt att gå i takt.

Vi skall bygga ett fritidshus modell större, 120m2 platta, med övervåning på en del av huset. Tanken är att kunna tillbringa mer tid på Gotland när ungarna flugit ut, men också att det skall finnas plats för tonårskompisar och gäster.

Efter att ha tittat på olika kataloghus och efterhand höjt aptiten ritade vi själva ett förslag och tog kontakt med några arkitekter som vi känner. De behöll grundidén men gjorde en del radikala grepp som låg utanför vår fantasi. Bl.a. flyttade trappan til andra våningen och la den mitt i det stora rummet för att låta den dela av rummet i olika delar. Själv hade jag lagt trappan i ett hörn för att den skulle störa så lite som möjligt. Rummet som är ca 55 m2 blir på så sätt indelat i en köksdel, en ,matdel och ett vardagsrum. Fiffigt.

Huset skall ha två separata delar med en gemensam entré. Pentry finns i båda delarna.

Huset skall muras i IsoLeca och putsas in- och utvändigt. Lertegel på taket

Det känns väldigt spännande nu när det börjar hända saker. De närmaste veckorna skall många kockar röra i soppan. Grävaren måste jagas på, KA skall besikta bädden, VVS-killen skall lägga avlopp, elkabel skall in och byggaren skall sätta formen. Jag är koordinator - från fastlandet. Hur blev det så?

Jag går och väntar på när plattan är klar och Martin med sina mannar börjar mura. Då tar han över ansvaret. Fast då kommer man väl att gå och vara nyfiken hela dagarna hur det går.

På bild: 26 m3 cellplast som skall bäras de sista 100 metrarna då chauffören inte vågade köra på den primitiva vägen. Dessutom planlösningar nere och uppe med röda radiatorer.

C
Hej bäste Kalarne!

Hur har du tänkt dig att alla övriga entreprenörer ska komma fram till boplatsen om inte första lastbilen vågade köra ända fram med cellplastpaketen?
Det kommer väl fler transporter med mycket tyngre material?
Det första jag skulle gjort klart är just vägen ända fram. Kanske lägga markduk och ett bärlager snabbt som ögat innan kostnaden drar iväg med efterkrav på utökade ställtider för entreprenörerna vad vet jag!?

Det är spännande att starta från ruta noll. Bevara kulturen, gräv ned ett vårdfruträd (vårdträd) mitt på tomten redan från starten. Förslagsvis väljer ni en äkta Ornäsbjörk som gårdens "födslobeskyddare" vilket också är ett led i pågående riksintresse.

Christer Andersson

Hej,
Vägen består av sandjord som jag tror skall bli bra när den blir packad. DHL som kom med cellplasten var lite fega. Det sa att deras bil var för lätt och kunde köra fast Kag kör med min personbil utan problem.

Visst är det spännande! Men också frustrerande att inte kunna åka ut varje kväll efter jobbet ock kolla läget. Just nu känns det som om läget är under kontroll vad gäller plattan.

Jag har dessutom kommit överens med VVS-killen om uppvärmningen. Det blir en Värmebaronen Elomax 450 elpanna som är förberedd för solslinga och värmepump. Jag bytte åsikt om golvvärme eller ej varje vecka i ett halvår men har nu bestämt mig för radiatorer. Dette då vi skall ha trägolv och kommer att de första åren endast att vara sporadiskt i huset vintertid. Då blir det tufft för golvet med de stora temperatursvängningarna.

Som grund har vi valt Supergrunds lösning med 200 mm cellplast

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.