9 465 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Solvärme till Acctank utan solslinga
Följande anläggning finnes:
Panna: CTC 2200 Trio med Bionordic B16 pelletsbrännare(Pannan har eldats med ved hittills).
Acctank: 500 liter utan solslinga samt en likadan som inte är inkopplad än.
Laddpaket: laddomat 4030.
Hur göra för att koppla solvärme till den? Plattvärmeväxlare kanske? Finns det färdiga sytem?
Vem/vilka säljer paket med plattvärmeväxlare?
Min granne som finns här på forumet har nyligen skaffat ett alldeles superbt solfångarpaket från sfinx solar och jag är intresserad av att köra solvärme på befintligt sytem utan att behöva köpa till en extra tank med slinga.
Panna: CTC 2200 Trio med Bionordic B16 pelletsbrännare(Pannan har eldats med ved hittills).
Acctank: 500 liter utan solslinga samt en likadan som inte är inkopplad än.
Laddpaket: laddomat 4030.
Hur göra för att koppla solvärme till den? Plattvärmeväxlare kanske? Finns det färdiga sytem?
Vem/vilka säljer paket med plattvärmeväxlare?
Min granne som finns här på forumet har nyligen skaffat ett alldeles superbt solfångarpaket från sfinx solar och jag är intresserad av att köra solvärme på befintligt sytem utan att behöva köpa till en extra tank med slinga.
Har i princip samma anläggning som du 'sjoluan'. Men var placerar man värmeväxlaren? Om man placerar den vid inflödet till pannan så måste man ju i princip värma hela systemets vattenvolym innan man har varmvatten (beredaren sitter ju i pannan i detta fall).
Jag pratade med en montör som tyckte att man skulle koppla det till varmvattenslingan i pannan istället, för att få tillgång till varmvatten först och sedan när pannan når hög temperatur ladda över ev överskottsvärme. Men frågan är hur man kommer åt varmvattenslingan?
Nån som vet?
/Velton (Panelerna är levererade hos mig, bara installation som väntar.)
Jag pratade med en montör som tyckte att man skulle koppla det till varmvattenslingan i pannan istället, för att få tillgång till varmvatten först och sedan när pannan når hög temperatur ladda över ev överskottsvärme. Men frågan är hur man kommer åt varmvattenslingan?
Nån som vet?
/Velton (Panelerna är levererade hos mig, bara installation som väntar.)
Klicka här för att svara