Tjo! Planerar sommarens pool... Solvärmaren funderar jag på att placera på taket. Men hur stark pump behövs för att placera solvärmaren på taket? Det kanske är 4-5m upp... Naturligtvis så drar baksuget ner även upp vattnet, men det måste juh starta oxå.
Skulle vilja hitta någon tabell som säger att typ 6bar tryck räcker 7m höjd...

Radiatorkretsar brukar behöva cirka 0,5 bar + 0,1bar per höjdmeter till högsta punkten, vet inte om förutsättningarna är annorlunda för solfångare.

Om det är ett slutet system där vattnet cirkulerar så spelar inte höjden någon roll. Det behövs samma kraft för att pumpa vattnet 100 meter upp och ner igen som 100 meter åt sidan och tillbaks.

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
M marka skrev:
Radiatorkretsar brukar behöva cirka 0,5 bar + 0,1bar per höjdmeter till högsta punkten, vet inte om förutsättningarna är annorlunda för solfångare.
Okidoki, perfekt, poolslangar kanske är lite mjukare men det verkar finnas marginal till det jag tänkt... Det finns förutsättningar för att testa mer innan jag permanentmonterar...

B
0.1 bar per meter vattenpelare. Om man ska starta systemet med tomma rör och fylla det med pumpen, så är det ju en fördel om pumpen orkar lyfta vattnet till systemets högsta punkt, för att komma igång.

De flesta cirkpumpar brukar anges i lyfthöjd direkt på specen tycker jag. Får du 6 - 7 m eller 0.6 till 0.7 bars tryckuppsättning så borde det räcka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.