21 722 läst ·
31 svar
22k läst
31 svar
Solvärme med plattvärmeväxlare. Funkar så där tycker jag.
Flödena verkar vara alldeles för låga. Ska aldrig gå över 20-25graders tempskillnad mellan ingående och utgående till solfångaren. Plana solfångare fungerar bättre/effektivare ju lägre temperaturen är. Tanken värms ju upp även om vattnet in inte är kokhett.
Öka flödena i både solfångarkretsen och tankkretsen så får du mycket bättre verkningsgrad! Aldrig över 25graders skillnad mellan in och ut!
Öka flödena i både solfångarkretsen och tankkretsen så får du mycket bättre verkningsgrad! Aldrig över 25graders skillnad mellan in och ut!
Kolla också om din plattis är rätt inkopplad, flödena ska gå mot varandra, dvs flödet till acktanken ska tas ut på samma sida av växlaren som värmen från solfångaren kommer in(växlaren får då en "varm" och en "kall" ände). Det är dessutom viktigt att kunna mäta flödet åtminstone på solsidan av växlaren. Även en till synes liten plattis är förvånansvärt effektiv, och ger rätt inkopplad med rätta flöden bara några graders skillnad på både den varma(från solf & till tank) och kalla(till solf / från tank) sidan. Och som skrevs ovan, ju kallare solfångaren är, desto mer effekt får man ur den (106 grader är alldeles för mkt)
Att döma av temperaturerna i #1 så är TS vvx rättkopplad kopplad annars skulle inte laddtempen till tank vara över retur till solfångare.PST skrev:Kolla också om din plattis är rätt inkopplad, flödena ska gå mot varandra, dvs flödet till acktanken ska tas ut på samma sida av växlaren som värmen från solfångaren kommer in(växlaren får då en "varm" och en "kall" ände). Det är dessutom viktigt att kunna mäta flödet åtminstone på solsidan av växlaren. Även en till synes liten plattis är förvånansvärt effektiv, och ger rätt inkopplad med rätta flöden bara några graders skillnad på både den varma(från solf & till tank) och kalla(till solf / från tank) sidan. Och som skrevs ovan, ju kallare solfångaren är, desto mer effekt får man ur den (106 grader är alldeles för mkt)
Nu har jag monterat en lång VVX och dessa temperaturer får jag idag.
Solvärme in 86 grader och retur 56.5 grader. Tank in 34 grader och 78.1 grader ut.Ser väl bättre ut. Eller? Lite svårt att ställa in flödet på tanksidan eftersom jag inte har en flödesmätare där.
Någon som kanske vet var man kan hitta en billig sådan och gärna med strypventil och 22mm klämkopplingar. Vad kan dessa heta på tyska?
Solvärme in 86 grader och retur 56.5 grader. Tank in 34 grader och 78.1 grader ut.Ser väl bättre ut. Eller? Lite svårt att ställa in flödet på tanksidan eftersom jag inte har en flödesmätare där.
Någon som kanske vet var man kan hitta en billig sådan och gärna med strypventil och 22mm klämkopplingar. Vad kan dessa heta på tyska?
Du kan ställa tanksidan med hjälp av temperaturerna, behövs ingen flödesmätare men en vettig ventil att strypa med är ju bra dvs en som är avsedd för det och ingen ren avstängningsventil. Kul att du lyckats igen med lång VVX, vid de effekter och kopplingar man rör sig med hemma tex TVA, solpaneler osv är det i princip bara långa gärna överdrivet långa och med anpassad effekt som gäller.
Tycker du har för hög temperatur på solvärme in 86grader - tanktemp 34grader = 52gr skillnad. Skillnaden ska ska ner till max 25gr. Öka farten på pumparna så får du upp verkningsgraden betydligt.Joukko skrev:Nu har jag monterat en lång VVX och dessa temperaturer får jag idag.
Någon som kanske vet var man kan hitta en billig sådan och gärna med strypventil och 22mm klämkopplingar. Vad kan dessa heta på tyska?![]()
Japp stämmer! Min tank tappar skiktningen helt på sommaren men du kan inte få både och. Värmen även tanken med vedpanna och då funkar skiktningen bra. Men tror inte att du få skiktning med solvärme utan att reglera och bygga något riktigt komplicerat.Joukko skrev:
Flödena hjälper dig inte på något sätt. Det är bara temperaturerna som är intressanta, precis som någon redan nämnt här ovan. Vill du göra det riktigt ordentligt ska du köpa två ordentliga strypventiler med långa skalor.
Sedan kan du inte räkna med att ha anlägningen ordentligt intrimmad förrän det har gått ett år. Ställer man in den nu är riskan överhängande att det inte kommer fungera så bra i sommar när vi har betydligt mer solvärme.
Sedan kan du inte räkna med att ha anlägningen ordentligt intrimmad förrän det har gått ett år. Ställer man in den nu är riskan överhängande att det inte kommer fungera så bra i sommar när vi har betydligt mer solvärme.