8 628 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Solvärme Bergvärme Ved o Lite El?
(nu förstör vi trådskaparens tråd lite)
jag vet ju inte hur stort hus just du har. men det gäler ett nytt hus? i sånna fall edovisas kanske bara energi behover ut över ventilationen? eller är huset bara runt 80 m2 eller nått??
det är nått som inte stämmer med sifrorna, din bergvärmepump borde ha högre COP än 2,77 !!!
jag vet ju inte hur stort hus just du har. men det gäler ett nytt hus? i sånna fall edovisas kanske bara energi behover ut över ventilationen? eller är huset bara runt 80 m2 eller nått??
det är nått som inte stämmer med sifrorna, din bergvärmepump borde ha högre COP än 2,77 !!!
Ja, det är energin utöver FTX:en vi pratar om (jag trodde du mindes från annan diskussion). 150m2, 80cm isolering i tak, 30cm i väggarna, treglas energifönster, byggt 1987, elpanna idag, fått offerter på BV.
Jag tycker också att 2,77 inklusive cirkumpar är dåligt (3,44 utan cirkpumpar och utan eltillskott). Å andra sidan redovisar energimyndigheten ÅrsCOP för Nibe 1230-10 till 3,1 och Thermia Diplomat 10 till 3,0 och IVT till 3,1 så ÅrsCOP på 2,77-3,44 verkar ligga i linje med vad energimyndighetens kommer fram till för bergvärmepumpar.
Jag tycker också att 2,77 inklusive cirkumpar är dåligt (3,44 utan cirkpumpar och utan eltillskott). Å andra sidan redovisar energimyndigheten ÅrsCOP för Nibe 1230-10 till 3,1 och Thermia Diplomat 10 till 3,0 och IVT till 3,1 så ÅrsCOP på 2,77-3,44 verkar ligga i linje med vad energimyndighetens kommer fram till för bergvärmepumpar.
ok då klarnar det lite. FTX:en står ju för en hel del energi i ditt hus. jag brukar säga att man aldrig ska gå under 7-8kW, vilket säkert stämmer även i dit fal, om du inte skulle ha FTX.
om vi kollar på trådskaparens hus o jämför med ditt. du har 80cm issolering på taket (extremt mycke, för ett hus frå 87, även mycke i väggarna!) Trådskaparen har säkert bra hälften av vad du har, om hanens har det (så vida han inte har till läggs issolerat) Men han har dubbelt så stort hus som du. kort sagt så behöver han alla gåmer MER än dubbelt så kraftig pump som du.
sen det här med energimyndigheternas årscop, hur är den beräkninge gjord? årscop varierar OERHÖRT kraftigt beroende på hur stor täckning pumpen dimensioneras för & inte minst hur ditt radiatorsystem är dimensionerat!
(enlig mina beräninger så ligger jag på årsCOP 3,5 - 4
om vi kollar på trådskaparens hus o jämför med ditt. du har 80cm issolering på taket (extremt mycke, för ett hus frå 87, även mycke i väggarna!) Trådskaparen har säkert bra hälften av vad du har, om hanens har det (så vida han inte har till läggs issolerat) Men han har dubbelt så stort hus som du. kort sagt så behöver han alla gåmer MER än dubbelt så kraftig pump som du.
sen det här med energimyndigheternas årscop, hur är den beräkninge gjord? årscop varierar OERHÖRT kraftigt beroende på hur stor täckning pumpen dimensioneras för & inte minst hur ditt radiatorsystem är dimensionerat!
Ja, trådskaparen behöver säkert mycket större pump. Min undran var hur mycket pengar som är vettigt att lägga på prylar för att undvika eltillskott. I mitt fall verkar det röra sig om att få bort eltillskott på 200kWh om året vilket det inte känns som något att ödsla pengar på men jag vet inte hur mycket eltillskott som pumpar normalt dimensioneras för.CarMan skrev:ok då klarnar det lite. FTX:en står ju för en hel del energi i ditt hus. jag brukar säga att man aldrig ska gå under 7-8kW, vilket säkert stämmer även i dit fal, om du inte skulle ha FTX.
Angående energimynidhetens test står det:
"Årsvärmefaktor och energibesparing är teoretiskt beräknade siffror för fyra hus med olika energibehov.
De baseras på resultat från prestandatester vid rumsuppvärmning. Husen antas ligga i
en klimatzon med en årsmedeltemperatur på 6 °C samt ha ett varmvattenbehov på cirka 5 000
kWh/år. Värmesystemet antas vara ett radiatorsystem med fram- respektive returledningstemperaturerna
55 och 45 °C vid dimensionerande utomhustemperatur. Vid högre energibehov minskar
skillnaden i årsvärmefaktor mellan värmepumparna eftersom eltillsatsen ökar. Energibesparingen
är beräknad minskad elförbrukning jämfört med att värma huset med direktverkande el."
ja det är svårare att räkna hem, när man har så litet energi behov som du (trådskaparen ligger ju på 35000kWh i värme/vatten)
jag hitta energimyndighetens test.
dom har testat med kolektor på 0 grader & -5 grader 0 normal snål dimensionering... jag brukar ju säga at man ska ta til här, jag ligger på +3 till +6 på min kolekktor
dom har även räknat på 45/55 system, vlket är normalt på "mordenta" hus med radiatorer, men dom har räknat på 45 graders framledning är inte det lite högt för att vara medel???
när man är i trådskaparens sitts så kan man göra som jag o överdimensionera radiatorsystemet, detta ökar COP, man kan också över dimensionera borrhålet, deta ökar okså COP
Har man litet energi beov, så gör det nästan ingen skillnad/år att ha 2,5 i COP, eller 3,5 i COP (är energin huset behöver 10 000kWh & man får det till COP 2 så blir det 5000kWh huset drar. alltså en vinst på 5000kWh (ca 5000:-/år)
Skule man iställer ha COP3 så blir det 3333kWh huset drar (vinste är 6666:-/år) skillnaden / år blir bara 1666:-
men om huset istället behöver 30000kWh/år & man kör COP2 så blir det 15000Kwh i vinst, mot COP3 som ger 20 000Kwh i vinst (här tjänar man ca 5000:-/år mot de 1666:- i förra exemplet)
så ett hus med högre för brukneng har mycke mer att vinna på det där lilla extra!
----------------------
i denna tråd är det trådskaparens hus som är det vi ska lägga störst vikt på
jag hitta energimyndighetens test.
dom har testat med kolektor på 0 grader & -5 grader 0 normal snål dimensionering... jag brukar ju säga at man ska ta til här, jag ligger på +3 till +6 på min kolekktor
dom har även räknat på 45/55 system, vlket är normalt på "mordenta" hus med radiatorer, men dom har räknat på 45 graders framledning är inte det lite högt för att vara medel???
när man är i trådskaparens sitts så kan man göra som jag o överdimensionera radiatorsystemet, detta ökar COP, man kan också över dimensionera borrhålet, deta ökar okså COP
Har man litet energi beov, så gör det nästan ingen skillnad/år att ha 2,5 i COP, eller 3,5 i COP (är energin huset behöver 10 000kWh & man får det till COP 2 så blir det 5000kWh huset drar. alltså en vinst på 5000kWh (ca 5000:-/år)
Skule man iställer ha COP3 så blir det 3333kWh huset drar (vinste är 6666:-/år) skillnaden / år blir bara 1666:-
men om huset istället behöver 30000kWh/år & man kör COP2 så blir det 15000Kwh i vinst, mot COP3 som ger 20 000Kwh i vinst (här tjänar man ca 5000:-/år mot de 1666:- i förra exemplet)
så ett hus med högre för brukneng har mycke mer att vinna på det där lilla extra!
----------------------
i denna tråd är det trådskaparens hus som är det vi ska lägga störst vikt på
Jag svarar själv på min fråga. På SVEP hittade jag info om att värmepumpar normal dimensioneras för 60-65% av effektbehovet vilket innebär 90% av energibehovet. Det skulle innebära för trådskaparen att det skulle gå åt ca 3500kWh i eltillskott varje år och 13000kr skulle snabbt tjänas in.
problemet är väll att beräkningen av olika skäl inte håller & då kan hundralappar bli tusenlappar.
sen så är det ju skilnad på vad saker kostar idag, mot vad dom kommer kosta i morgon.
det är ofta inge stora penger i eltillskott, men du kanske behöver högre huvudsäkring för att klara det.
& nu när alla snart har direkt avläsning av elmätarna så är det teksniskt möjligt att betala olika mycke för elen på olika tider av dygnet.
det kan hända att elen blir dyrare, när det är energi brist, vilket det kan bli kala nätter, när alla behöver stöd av elpatroner. vore det då inte fint att bara betala en tredjedel av vad grannen betalar?
sen så är det ju skilnad på vad saker kostar idag, mot vad dom kommer kosta i morgon.
det är ofta inge stora penger i eltillskott, men du kanske behöver högre huvudsäkring för att klara det.
& nu när alla snart har direkt avläsning av elmätarna så är det teksniskt möjligt att betala olika mycke för elen på olika tider av dygnet.
det kan hända att elen blir dyrare, när det är energi brist, vilket det kan bli kala nätter, när alla behöver stöd av elpatroner. vore det då inte fint att bara betala en tredjedel av vad grannen betalar?
ett vanligt fel är att folk kollar el räkninge & ber vvs firma räkna på vad det kostar med bergvärme, dom räknar på den energiförbrukning som fått. nu är det bara det att hus ägaren har snålat med inomhustempraturen, då han har dyr elpanna & när han får "billig" bergväme så värmer hann upp till behaglig tempratur. då gör han alltså av med mer energi, än han talat om, o har kommer inte få kalkylen att gå ihopp.
eller så har han eldat i kaminen utan att tala om det (det var ju bara lite "mys" eldning = 1-2 korgar ved / dygn 5 månader / år)
eller så har han eldat i kaminen utan att tala om det (det var ju bara lite "mys" eldning = 1-2 korgar ved / dygn 5 månader / år)
Klicka här för att svara