8 628 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Solvärme Bergvärme Ved o Lite El?
COP är räknat på vad pumpen drar & vad den ger. detta är inget man mäter nuder en period, utan vi kan kalla det för en ögonblicksmätning (exklusive start strömm)Matss skrev:
man mäter allstå när pumpen är i gång & kollar hur många A den drar, samt hur mycke energi den ger, vid olika tempraturer
när jag pratar årscop, så menar jag en mätning över et år. hur mycke kWh har pumpen dragit, iklusive elpatronen i pumpen & hur många kWh har den gett. detta är årscop & det är ju årscop som är intressant, då det är det som det kostar dig i riktiga pengar.
det är ju helt ointressant om pumpen ger ett cop på 10, om denns sitruation endast indrävvar 10 min / år & sen så går elpatronen 5 månader i sträck en annan period
det är ju helt ointressant om pumpen ger ett cop på 10, om denns sitruation endast indrävvar 10 min / år & sen så går elpatronen 5 månader i sträck en annan period
Anledningen till att man har för små pumpar är väl mest för att undvika många start/stopp? Med volymförstorare får man färre start/stopp vilket kan behövas med större pump men å andra sidan får man väl ett trögare system också med temperatursvängningar och risk för att få för varmt? En stor pump som håller elpatronen borta samtidigt som man har få start/stopp men också jämn inomhustemperatur är det bästa, men svårt att få till.
Jag menar isåfall årscop dvs kvoten energi ut / energi in under ett år, det är ju det som är intressant för ekonomin. Och den sjunker ifall man väljer en för stor pump.CarMan skrev:
Är 5-5500 kWh för värme/vv inkl kb-pump??CarMan skrev:jag har en mycket kraftig överdimensionerad pump & kan inte klaga alls (min pump är så kraftig att den behöver volymförstorare, den har givetvis också fått ett kraftigt radiatoreystem att jobba mot för at hålla ner framledningstempraturen o på så sett trimma cop ännu mer) har ett hus på 230m2 iklusive uppvärmt garage på 30m2 (håller 15,5, grader där) värme + varmvatten ligger på 5000-5500 kWh/år (har självdragsventiletion. o huset är från 1969, men är till lägggsisolerat)
nej, den stiger & den stiger kraftigt ! då elpatronen bara ger COP 1 medans vårmepumpen ligger på 3,5-4,5Matss skrev:
om vi ersätter elpatronen med ren värmepumps drift så kan COP omöjligt sänkas !
sen även om du tittar på vad de olika pumparna ger så ger faktsikt de större pumparna mer cop
det är bara start o stopp levrantörerna är rädda för, något som är lät att ställa in i regler datorn, så det funkar trots stor pump. det är bara om man har för små radiatorer man får problem, men då ska man ändå inte ha värmepump.
ja det är ink allt.2an skrev:
så här är det. jag har ingen separat elmätare, men jag förbrukar ca 10800kWh / år
jag har via diagram & noga mätninger gissat mig fram till pumpens förbrukning, vilket vart under 5000kWh. deta tycker jag låter lite, o brukar därför andvända mig av siffran 5500kWh
Att ha under 5000 kWh i hushålls el, låter lite, så jag tror sifran stämmer bra!
Hämlighete ligger till stor del i mina överdimensionerade radiatorer, som gör att jag har oerhört låg tempratur på radiatorsystemet.
Hur som helst finns det ju en gräns för hur stor pump som är lönsamt och det kan ju aldrig löna sig att ha en pump som är dimensionerad för att klara mer än 100%. Sen är det väl så att för att klara dom sista procenten dvs köldknäppar på kanske -30 grader behöver pumpen vara flera storlekar större än en som klarar tex 90% av energibehovet under året. Ska man sen behöva en acktank för att inte köra slut på pumpen så blir det ganska stor investering.CarMan skrev:nej, den stiger & den stiger kraftigt ! då elpatronen bara ger COP 1 medans vårmepumpen ligger på 3,5-4,5
om vi ersätter elpatronen med ren värmepumps drift så kan COP omöjligt sänkas !
sen även om du tittar på vad de olika pumparna ger så ger faktsikt de större pumparna mer cop
det är bara start o stopp levrantörerna är rädda för, något som är lät att ställa in i regler datorn, så det funkar trots stor pump. det är bara om man har för små radiatorer man får problem, men då ska man ändå inte ha värmepump.
min pump klarar teoretiskt -30 grader & jag bor i sörmland.
pumpen är en Nibe 1215-8,5 för 40 000:- där varmvattenberedaren fått bli volymförstorare. sen kör jag varmvattnet i en VPA 300/200 som kostade 13 000:-
borrhålet o allt runt deta kosta 51 000:-. sen är det rör & kopplingar för 7-8 000:-
pumpen är en Nibe 1215-8,5 för 40 000:- där varmvattenberedaren fått bli volymförstorare. sen kör jag varmvattnet i en VPA 300/200 som kostade 13 000:-
borrhålet o allt runt deta kosta 51 000:-. sen är det rör & kopplingar för 7-8 000:-
1215-8,5 är pumpnam & storleksbetäckning alltså en 1215 pump i storleken 8,5kW (den leverear upp till 12 kW som mäst i min annlägning)
fia effekt diagramet & den valda kurvan jag kör systemet på så upskattar jag att pumpen orkar produsera 45-46 gradit vatten, någoot som mitt hus ihopp med mitt radiatorsystem behöver vid -30 graders utomhus tempratur.
VPA är Nibes extärna varmvaten beredare som är gjorda för att dockas mot värmepumpar (främst då 11XX modellerna )
XX sår i detta samanhang för valfri modell.
12xx är en pump med intern varmvatten beredare 11xx är en utan beredare. niba har som exempel förjande modeller (alla är inte i tillverknng. 1210 1215 1225 1235 1250 dessa är alltså 12xx modeller.
de priser jag betala är normala prisr som vem som helst kan köpa pumpar för, bara att leta reda på rätt företag (& givetvis är det frakt fritt hem till dörren, när man betalar dessa priser!)
priserna är endast matrial, inge arbetskostnad!
fia effekt diagramet & den valda kurvan jag kör systemet på så upskattar jag att pumpen orkar produsera 45-46 gradit vatten, någoot som mitt hus ihopp med mitt radiatorsystem behöver vid -30 graders utomhus tempratur.
VPA är Nibes extärna varmvaten beredare som är gjorda för att dockas mot värmepumpar (främst då 11XX modellerna )
XX sår i detta samanhang för valfri modell.
12xx är en pump med intern varmvatten beredare 11xx är en utan beredare. niba har som exempel förjande modeller (alla är inte i tillverknng. 1210 1215 1225 1235 1250 dessa är alltså 12xx modeller.
de priser jag betala är normala prisr som vem som helst kan köpa pumpar för, bara att leta reda på rätt företag (& givetvis är det frakt fritt hem till dörren, när man betalar dessa priser!)
priserna är endast matrial, inge arbetskostnad!
Nibe två storlekar större markvärmepump än normalt är en merkostnad på 6000kr. 200l arbetstank från Nibe kostar 5500kr och sen lite röris, rör och kopplingar för 1500kr ger en totalkostnad på 13000kr.
I mitt fall har jag fått offerter på bergvärme där tillskottet beräknats till ca 200kWh om året. Det skulle innebära att merkostnaden på 13000kr skulle ta 65 år att tjäna in. Så frågan är hur rabiat man ska i sin strävan att undvika eltillskott, får det kosta vad som helst?
Ska väl tillägga att i mitt fall så skulle även minsta pumpen på 6kW vara överdimensionerad och en volymtank kanske skulle behövas i vilket fall som helst av den anledningen, så för mig skulle det inte vara någon merkostnad. Hur mycket eltillskott pratar vi om på ett hus med markvärme med en "normalinstallation" dvs inte överdimensionerad pump? Är det värt pengarna att installera prylar för 10000-tals kronor för att jaga bort elspetsen?
I mitt fall har jag fått offerter på bergvärme där tillskottet beräknats till ca 200kWh om året. Det skulle innebära att merkostnaden på 13000kr skulle ta 65 år att tjäna in. Så frågan är hur rabiat man ska i sin strävan att undvika eltillskott, får det kosta vad som helst?
Ska väl tillägga att i mitt fall så skulle även minsta pumpen på 6kW vara överdimensionerad och en volymtank kanske skulle behövas i vilket fall som helst av den anledningen, så för mig skulle det inte vara någon merkostnad. Hur mycket eltillskott pratar vi om på ett hus med markvärme med en "normalinstallation" dvs inte överdimensionerad pump? Är det värt pengarna att installera prylar för 10000-tals kronor för att jaga bort elspetsen?
du har rätt i att det tar tid att tjäna in de få timmar elpatronen faktiskt går. men med så lite pump som 6kW så blir det mycke elpatron !!!
2 storlekar större pump funar bra (frågan är vad 6Kw är för storlek i ditt exempel, då en Nibe 1225-6 endast ger 4,8kW) en sån är defenetivt undrdimensionerad!!
du klarar dig alla gånger med en Nibe 1225-8 utan att instalera volymförstorare, bara du inte bygger radiatorsystemet extremt snålt, effektmässigt sätt.
se när det gäller payoff, så ska du tänka på att elen blir dyrare m.m.
kola sen noga så oferterna är räknade på dina behov, är det din inomhus temp? har dom räknat på fel inomhus temp, kommer du att förbruka mer efekt = mer elpatron om du har för klen pump, har dom räknat på för grunt borrhål, kommer efekkten i pumpen & cop bli lägre = mer elpatron.
tänk om du får fördig att bygga till eller ta upp stora fönster nånstans, nått som ökar energibehovet, är pmpen klen , blir det elpatron.
2 storlekar större pump funar bra (frågan är vad 6Kw är för storlek i ditt exempel, då en Nibe 1225-6 endast ger 4,8kW) en sån är defenetivt undrdimensionerad!!
du klarar dig alla gånger med en Nibe 1225-8 utan att instalera volymförstorare, bara du inte bygger radiatorsystemet extremt snålt, effektmässigt sätt.
kola sen noga så oferterna är räknade på dina behov, är det din inomhus temp? har dom räknat på fel inomhus temp, kommer du att förbruka mer efekt = mer elpatron om du har för klen pump, har dom räknat på för grunt borrhål, kommer efekkten i pumpen & cop bli lägre = mer elpatron.
tänk om du får fördig att bygga till eller ta upp stora fönster nånstans, nått som ökar energibehovet, är pmpen klen , blir det elpatron.
På energikalkylen jag har anges Thermia Dimplomat 6 som ger 5,52kW vid 0/50 och 5,78 vid 0/35 enligt produktbladet. Husets effektbehov är enligt kalkylen 6kW och de har angivit 197kWh eltillskott per år med en tillsatseffekt på 1,1kW. 22 grader inomhustemp, 140 meter borrhål. ÅrsCOP angivet till 2,77 inklusive eltillskott och cirkpumpar. Är detta underdimensionerat? Bygga ut kan jag göra i framtiden då tomten redan är utnyttjad maximalt så när som på 9kvm.CarMan skrev:du har rätt i att det tar tid att tjäna in de få timmar elpatronen faktiskt går. men med så lite pump som 6kW så blir det mycke elpatron !!!