Ser att det ställts fundering om detta tidigare men hittar inte några riktiga svar. Bytt bostad nyligen och har ett STORT fönster plus balkongdörr i rakt söderläge i sovrummet. Det är en våning upp dessutom så det krävs byggnadsställning. Svettiga nätter (och dagar) väntar alltså snart 🥴
Jag tänkte boka firma som sätter solskyddsfilm från utsidan men hoppas få ta del av andras erfarenheter innan jag köper nåt. Hur mycket värmereduktion har ni valt? Funkar det bra? Negativt, positivt?
Jag tänkte boka firma som sätter solskyddsfilm från utsidan men hoppas få ta del av andras erfarenheter innan jag köper nåt. Hur mycket värmereduktion har ni valt? Funkar det bra? Negativt, positivt?
Film skyddar mot insyn och något mot sken. Skyddar inte bra mot värme. Markiser är det effektivaste mot värme.HA1966 skrev:
Ser att det ställts fundering om detta tidigare men hittar inte några riktiga svar. Bytt bostad nyligen och har ett STORT fönster plus balkongdörr i rakt söderläge i sovrummet. Det är en våning upp dessutom så det krävs byggnadsställning. Svettiga nätter (och dagar) väntar alltså snart 🥴
Hej,HA1966 skrev:
Vi står inför för samma fundering, så jag undrar om ni kom fram till någon solskyddsfilm?
Har tagit in offerten på lite olika modeller, med angiven värmereduktion på mellan ca 60% och 75%.
Är också nyfiken på om någon med erfarenhet kan vittna om effekten upplevs så bra som tillverkarna anger i sina produktblad..
Du vet att det är skillnad på film och film va? Finns filmer som är till för insynsskydd och sen finns det solskyddsfilmer från tillverkare som exempelvis 3M som är framtagna med enda syfte att motverka värmeinsläpp.T Tom Berg skrev:
Instämmer om markiser förmodligen är det effektivaste alternativet mot värme, för egen del är det dock inte ett alternativ då vi inte vill göra ingrepp i fasaden av olika anledningar.
Vad är det för film? Kommer inte ljus in kommer inte värmen in heller..
Satte som nödlösning upp film i ett sovrum som gjorde spegel av hela rutan några sommar. Blev ca fem grader svalare i rummet och en solkatt på grannens fasad som nästan lossade färgen.
Men det var konstant skymning i rummet.
Satte som nödlösning upp film i ett sovrum som gjorde spegel av hela rutan några sommar. Blev ca fem grader svalare i rummet och en solkatt på grannens fasad som nästan lossade färgen.
Men det var konstant skymning i rummet.
Finns en uppsjö av varianter på marknaden. Dels finns det billigare alternativ som man köper och sätter upp själv från närmsta byggvaruhus, jula, biltema etc. Ofta har dessa en metallblandning i sig som absorberar värmen, men det är detta som ger spegeleffekten utifrån(har jag fått förklarat för mig).O [old rusty] skrev:
Finns även alternativ med annan teknik som inte har metall i sig, då slipper man spegeleffekten utifrån utan man får en transparent toning istället. Dessa är så klart dyrare. Desto mer toning, desto bättre värmereduktions så klart.
Vilken modell har du satt in?
Sentinel Plus 20OSW verkar det varit. Mörkt och markant svalare.O Ostmark skrev:
Men jobbigt på vintern.
Skulle tro att livslängden är 5-7 år baserat på hur blekt den var när jag plockade ner den.
Som sagt, det var en nödlösning, sen satte jag upp fönsterluckor på den sidan huset som vi stänger vid behov istället.
Intressant! Den verkar ju ha värmereducering på över 80% när jag googlar på den, vilket låter väldigt bra. I nivå med en del markiser när jag undersökte det tidigare. Spegeleffekten verkar dock vara hög, något du själv vittnade om också.O [old rusty] skrev:
Livslängden är ju också nåt att tänka på, det har jag glömt att fråga dom aktörer som jag har varit i kontakt med. Det är trots allt inte helt gratis detta så mer än 5-7 vill man gärna att det ska fungera.
Klicka här för att svara