8 478 läst ·
114 svar
8k läst
114 svar
Solpaneler vatten!
Beror ju på vad du har för effekt på kaminen.
Har en liten insats hemma dock ej vattenmantlad tyvärr men den ger 12kw har jag för mig. Skulle man då ha kanske 8kw mot vattensidan blir ju som 4 vattenkokare, lär koka rätt snabbt när man får upp värmen i kaminen.
Har en liten insats hemma dock ej vattenmantlad tyvärr men den ger 12kw har jag för mig. Skulle man då ha kanske 8kw mot vattensidan blir ju som 4 vattenkokare, lär koka rätt snabbt när man får upp värmen i kaminen.
kanske måste ha en lite tank till ändå , men kolla på denna videon , typ så jag tänkt o göra så kan jag slopa elementet, enda skillnaden som jag gör mot honom är att jag kör en växlare mot gv för vill ej riskera något händer med golvvärmen ..han har en 40 l tank typ han sa det kunde räcka med 20..vad tror duE Emanuel01 skrev:
Vågar man kan man ju prova, bara du har säkerhetsventil och begränsning till golvvärmen. Har du lagomt stor tank blir de ju mindre jobb för dig. Men skaffar du solfångare med som inte ger så mycket mot senhösten kan du väll ha en bypass förbi tanken.
Han har ju jätte lite effekt till vattnet då han inte har vattenmantel i kaminen!kristofer12345 skrev:
kanske måste ha en lite tank till ändå , men kolla på denna videon , typ så jag tänkt o göra så kan jag slopa elementet, enda skillnaden som jag gör mot honom är att jag kör en växlare mot gv för vill ej riskera något händer med golvvärmen ..han har en 40 l tank typ han sa det kunde räcka med 20..vad tror du
[media]
men om jag kör med värmeväxlare istället mellan gv och kamin? då kan jag väl elda på hur mycket jag vill på kamin sidan?=E Emanuel01 skrev:
E Emanuel01 skrev:
ja jag såg det,,tror du det, han sa att han försökte vira runt koppar runt varmröret först och att det började koka , jag antog att det var för han ej kör ck pump..han vill ha självcirkulation, det är vad jag tror ,, ingen aning,,jag vet själv knappt hur jag kan bygga det på bästa sätt, han har ju byggt allt på höjden därav , ingen ck pump antar jag,,jag vill ju ha allt i samma nivå så får väk köra en ck pump ändå, sedan varför han får så lite effekt som du sägerm ej vattenmantlad, kan man istället bygga in rören i själva kaminen eller blir dom kassa med tiden? koppar dådå,,jag tänkte ju också sätta rör utanpå kamin men vet ej just nu, jag vill ju iaf få ut 80-90 grader ut från vattnet, jag har en 300 liter hydrofor i galvat just nu,
Det går åt 1.9kWh för att värma 20 liter vatten från 20c till 100C. Det är ungefär ett halvt kilo ved. Om du har 5kW effekt, så kokar du anläggningen på nolltid, om du inte blir av med värmen. 20 liter är alldeles för lite för att göra nån skillnad.
Vi hade ungefär 150 liter vatten i värmesystemet när vi skaffade huset, det var ett väldigt passade för att inte koka pannan. Och det tog inte många h på vintern innan det var kallt inne. Man måste upp i alla fall en närmare 500 liter. Och det är en liten acktank, många som eldar med ved har ju flera m3 acktank.
Vi hade ungefär 150 liter vatten i värmesystemet när vi skaffade huset, det var ett väldigt passade för att inte koka pannan. Och det tog inte många h på vintern innan det var kallt inne. Man måste upp i alla fall en närmare 500 liter. Och det är en liten acktank, många som eldar med ved har ju flera m3 acktank.
vet inte om 300 l är för
detta är bara ett tillskott, till en vp som nästa tar allt, detta är endast väldigt kalla dagar ist för elpatron, jag har en 300 liter har jag tänkt till detta, frågan är hur jag värmer vattnet bäst för jag har ingen vedpanna, tänkte montera rör på en egen kamin av något slag, som han i filmen, för som sagt han får bara 30 grader i filmen ok han har liten stuga, men jag vill ha 80-90 minst mot en värmeväxlare..B BSOD skrev:Det går åt 1.9kWh för att värma 20 liter vatten från 20c till 100C. Det är ungefär ett halvt kilo ved. Om du har 5kW effekt, så kokar du anläggningen på nolltid, om du inte blir av med värmen. 20 liter är alldeles för lite för att göra nån skillnad.
Kolla lite själv men det sticker iväg i pris även om man gör mycket själv. Men nu när elpriset sticker iväg så har jag blivit sugen igen på vattenmantlad kamin. Tänkte en tank på 500l med 2 slingor som jag hitta för ca 15000. En för eventuell solfångare och en för för värmning vv innan bergvärmen och sen kaminen mot tanken. Tillkommer laddomat och en styr för att köra ut värmen från tanken.
Kör du golvvärme behöver du inte lika hög värme i tanken så det är en fördel!kristofer12345 skrev:
vet inte om 300 l är för
detta är bara ett tillskott, till en vp som nästa tar allt, detta är endast väldigt kalla dagar ist för elpatron, jag har en 300 liter har jag tänkt till detta, frågan är hur jag värmer vattnet bäst för jag har ingen vedpanna, tänkte montera rör på en egen kamin av något slag, som han i filmen, för som sagt han får bara 30 grader i filmen ok han har liten stuga, men jag vill ha 80-90 minst mot en värmeväxlare..
E Emanuel01 skrev:
men vad kan jag få för värme i tanken tro? ska jag bygga in kopparrör inne i kaminen istället så rören blir riktigt varma , alltså då som i ett s eller kanske bara en u-svängsrör.. jag vet ej hur en vattenmantald e byggd med rören om dom ligger utanpå kamin rller inne i .. o hur många rör..♂️ han ide i filmen ger ju bara 30 grader , nu kanske det är för han kör ut i slingorna det kommer ju ej jag göra , jag kommer ha kort sträcka.. tank in i växlare o tillbaka till kamin..
Köp en färdig kamin inte värt att fixa själv!kristofer12345 skrev:
vet inte om 300 l är för
detta är bara ett tillskott, till en vp som nästa tar allt, detta är endast väldigt kalla dagar ist för elpatron, jag har en 300 liter har jag tänkt till detta, frågan är hur jag värmer vattnet bäst för jag har ingen vedpanna, tänkte montera rör på en egen kamin av något slag, som han i filmen, för som sagt han får bara 30 grader i filmen ok han har liten stuga, men jag vill ha 80-90 minst mot en värmeväxlare..[/QUOTE