8 478 läst ·
114 svar
8k läst
114 svar
Solpaneler vatten!
I Ingenjör Jesper skrev:
upp o borsta
Stark cirkpump? Den står så still som den kan och väntar på att vattnet ska bli varmt på taket... Vilket det inte blir...
Pumpen styr flödet för att lyckas få ur värmen ur vattnet utan att nå läget då returen är så kall att hetvattnet blir kallare än tanken. Så vid full produktion ligger det runt 50 grader när det är 40 i tanken.
Pumpen styr flödet för att lyckas få ur värmen ur vattnet utan att nå läget då returen är så kall att hetvattnet blir kallare än tanken. Så vid full produktion ligger det runt 50 grader när det är 40 i tanken.
ok men det fryser inte i vattenslingan då på taket? eller du kör det systemet som tömmer ur uppe på taket o sen skickar upp vattnet? vet ju ej vilket system du har ? eget eller samma som jag tänkt mig med en anti freeze väntska i tunerna sen kan man köra gykol i vattnet om man vill, men du kör ju det i tnken eller med separata rörI Ingenjör Jesper skrev:Stark cirkpump? Den står så still som den kan och väntar på att vattnet ska bli varmt på taket... Vilket det inte blir...
i tanken ingen aning..
Det är ingen mening att sopa, glykolen kommer inte lyckas ta sig från sina -10 till +40 som krävs för att börja producera innan solen går ner...
Om meningen är att slippa köra elpatron finns det ju en ekonomisk kalkyl på hur mycket man sparar i el mot vad investeringen är... Även om det är en liten investering eftersom besparingen också blir liten...
Jag la min till 90% på nöjeskontot, då är det så lätt att räkna hem det
Om meningen är att slippa köra elpatron finns det ju en ekonomisk kalkyl på hur mycket man sparar i el mot vad investeringen är... Även om det är en liten investering eftersom besparingen också blir liten...
Jag la min till 90% på nöjeskontot, då är det så lätt att räkna hem det
Det sitter en slinga i tanken som fungerar som värmeväxlare. I hela systemet med panelerna (taket, genom vinden och i slingan i tanken) är det glykolblandning... Ca 5 liter, så det är inga stora volymer det rör sig om! Ca 1.5 liter per panel, och sen rören.
jag också för nöjjet, men behöver endast 10-20 inte 40I Ingenjör Jesper skrev:Det är ingen mening att sopa, glykolen kommer inte lyckas ta sig från sina -10 till +40 som krävs för att börja producera innan solen går ner...
Jag la min till 90% på nöjeskontot, då är det så lätt att räkna hem det![]()
ah då vet jag hur du kör det! synd jag inte har tank..hur många lite är tanken?I Ingenjör Jesper skrev:
Tanken är 500 liter till LVVP, panelerna var bara en bonus.
Jag förstår inte vad du ska med 10-gradigt vatten till, det värmer inte mycket...?
Jag förstår inte vad du ska med 10-gradigt vatten till, det värmer inte mycket...?