Hej! Vi fryser snart ihjäl härhemma. Hur ett hus med elomin 3. Försöker tolka manualen men inget blir bra. Vi har -10 ute nu. Hur ska jag ställa in den? Å ge gärna en idiotförklaring för jag fattar 0.
Vad kan det bero på att det i ett rum är det varmt, ett annat är det ingen värme överhuvudtaget å i resten av huset kyligt. Begriper inte värmesystemet alls. Vissa rum har galler i golven där jag gissar på att det ska komma värme från.
Vad kan det bero på att det i ett rum är det varmt, ett annat är det ingen värme överhuvudtaget å i resten av huset kyligt. Begriper inte värmesystemet alls. Vissa rum har galler i golven där jag gissar på att det ska komma värme från.
Det är 60⁰ i pannan, det ska räcka.
Går cirkulationspumpen?
Vilken hastighet är cirkulationspumpen inställd på?
Ta en inzoomad bild på den delen av panelen som är i "rutan" "ELOMIN III".
Tycker att "Kurva" står inställd på 0,25, ställ upp den till 1.
Går cirkulationspumpen?
Vilken hastighet är cirkulationspumpen inställd på?
Ta en inzoomad bild på den delen av panelen som är i "rutan" "ELOMIN III".
Tycker att "Kurva" står inställd på 0,25, ställ upp den till 1.
Den högra delen på framsidan har gångjärn och ska svängas ut till vänster. Där bakom sitter pumpen. kanske du kan lägga örat mot och höra om den surrar. Det finnsen liten spak på den svarta lådan med 1 - 2 - 3 vrid den till 3 som är maxfart på pumpen
EDIT vad står den mittre ratten på , det är en liten pigg på den. syns inte nu. ställ den på 0 om det går.
EDIT 2 ratten med sol/måne står på måne, nattsänkning, ställ den på sol.
EDIT vad står den mittre ratten på , det är en liten pigg på den. syns inte nu. ställ den på 0 om det går.
Kurva, kurvlutningen, med den ställer man in hur hög framledningstemperatur till radiatorerna det ska vara vid olika utetemperaturer, se grafen.
Ju högre värde ju högre framledningstemperatur vid specifik utetemperatur.
Vilket värde den bör stå på beror bl.a. på var i landet huset finns.
"Just.Kurva" ser ut att stå på +4.
Ser att vredet "0 - sol - måne - klocka" står på "måne", ställ den på "sol".
Den surrar och står på 3. Har ändrat till solen.J jonaserik skrev:Den högra delen på framsidan har gångjärn och ska svängas ut till vänster. Där bakom sitter pumpen. kanske du kan lägga örat mot och höra om den surrar. Det finnsen liten spak på den svarta lådan med 1 - 2 - 3 vrid den till 3 som är maxfart på pumpen
Är det just.kurva eller kurva som jag ska se på grafen? Bor i Värmland.Demmpa skrev:
Kurva, kurvlutningen, med den ställer man in hur hög framledningstemperatur till radiatorerna det ska vara vid olika utetemperaturer, se grafen.
Det är kurva du ser i grafen.
Just.kurva parallellförskjuter kurvan uppåt/nedåt.
Kurva/kurvlutningen justeras om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Just.kurva/parallellförskjutningen justeras om rumstemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.
Just.kurva parallellförskjuter kurvan uppåt/nedåt.
Kurva/kurvlutningen justeras om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Just.kurva/parallellförskjutningen justeras om rumstemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.
När det står på måne så är kopplingsuret aktiverat för att sänka tempen på vissa tider och sänkningen i grader på vattnet ut. Regleras med ratten natt, syns dåligt vad den står på nu. Du har nu på sol, då är uret inte aktiverat och inget du ska bry dig om. Här är manualen för din panna.T Todiloett skrev:
Jag har varit med om att ledningarna fram till golvelementet varit igensatta och dom fick spolas ren. Kommer det ingen värme ur vissa "element" saknas det cirkulation, kanske läge att ta dit en rörmokare och titta över anläggningen.
Eftersom du har värme på ett ställe är ju risken för fel på själva pannan liten.
Eftersom du har värme på ett ställe är ju risken för fel på själva pannan liten.
Klicka här för att svara