M mhoglund skrev:
Suck då var det som jag trodde. Tack för svar !
Men samtidigt tänker jag att kostnaden för ställningen är ganska lite i sammanhanget, på utrustningen och elektrikerns jobb får du fortfarande avdrag.

M Messier1994 skrev:
Men samtidigt tänker jag att kostnaden för ställningen är ganska lite i sammanhanget, på utrustningen och elektrikerns jobb får du fortfarande avdrag.
Sant, men jag tror det blir på taken ändå. Det fanns massa krångligt regelverk så det blir smidigare om en firma får göra jobbet

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Sant, men jag tror det blir på taken ändå. Det fanns massa krångligt regelverk så det blir smidigare om en firma får göra jobbet
Vilka krångliga regelverk syftar du på?

X xLnT skrev:
Vilka krångliga regelverk syftar du på?
Målet var att göra så mycket som möjligt själv, men jag ligger efter i planeringen så jag hinner nog inte fixa allt inför "säsongen". Vill ha en klar anläggning i feb-mars.

Kraven som försäkringsbolaget hade på en anläggning gjorde att jag blev avskräckt. Bättre då att en firma får sköta det med garanti osv

M mhoglund skrev:
Målet var att göra så mycket som möjligt själv, men jag ligger efter i planeringen så jag hinner nog inte fixa allt inför "säsongen". Vill ha en klar anläggning i feb-mars.

Kraven som försäkringsbolaget hade på en anläggning gjorde att jag blev avskräckt. Bättre då att en firma får sköta det med garanti osv
Vilket krav var det?

X xLnT skrev:
Vilket krav var det?
Yttre påverkan
När det finns risk för skadlig yttre påverkan skall anläggning kompletteras med lämpligt skydd.

Det var främst detta skäl. Min anläggning på mark skulle stå i en korridor som jag skulle röja från träd för att de skulle få sol från sydligt läge. "Lämpligt skydd" skulle vara inhägnad samt någon form av nät eller liknande för att skydda från projektiler/grenar osv osv.

Inte för att jag inte skulle kunna fixa det, men jag såg en stor risk att allt detta skulle dra ut på tiden och därmed är en säsong förlorad.

Snö- och vindlastberäkningen utförs ju inte heller och den vill de ha

M mhoglund skrev:
Yttre påverkan
När det finns risk för skadlig yttre påverkan skall anläggning kompletteras med lämpligt skydd.

Det var främst detta skäl. Min anläggning på mark skulle stå i en korridor som jag skulle röja från träd för att de skulle få sol från sydligt läge. "Lämpligt skydd" skulle vara inhägnad samt någon form av nät eller liknande för att skydda från projektiler/grenar osv osv.

Inte för att jag inte skulle kunna fixa det, men jag såg en stor risk att allt detta skulle dra ut på tiden och därmed är en säsong förlorad.

Snö- och vindlastberäkningen utförs ju inte heller och den vill de ha
Tack för förtydligandet.

D deBrissac skrev:
[bild]

Jag får väl bidra till tråden med min markanläggning. Har varit i drift i ett knappt år och ger ett bra utfall. Söderläge i Skåne kanske hjälper ;)

Jag har inget bra tak i söderläge, men gott om mark, och eftersom jag jobbar med montage av solanläggningar ville jag göra något eget. Det finns färdiga stativ i galvat stål, men det blir ganska dyrt och statiskt.

Jag gillar att testa olika lösningar, och satte först upp den stora, vinklingsbara strängen. Jag ställer om den 10° varje månad, det tar ett par minuter. 80° på vintern till 30° på sommaren. Lite klumpig konstruktion, men jag är ingen ingenjör direkt. Tyckte den gungade lite i vinden så slängde dit snedsträvorna som extra stöd. Stålstolpar hade varit en bättre idé...

Det tog tid (och en grävmaskin) att få upp den stora markställningen, så jag bytte taktik för den andra strängen. Ett mer vindpinat läge gjorde också att jag ville vara närmare marken. Den är också vinklingsbar, men nuvarande konstruktion tillåter bara en mindre skillnad mellan vinter och sommar. Den ger dock ström ändå :cool: Har planer på att göra om den lite, men har inte tagit mig tid.

Panelerna är fästa med den övre delen av ett vanligt Schletter-fäste som jag demonterade och drog fast med 6mm träskruv. Har klarat alla årstider utan problem, men kan behöva efterdras när trät rör sig.

Kul att se hur andra har gjort!
hej! Tack för spännande info. Har du nån uppdate? ska just sätta igång, 3 rader om 6 liggande paneler vardera i en svagt lutande backe. Kommer att ta hjälp av en en "hustomte" att fixa ställningen. Har just börjat fundera över trä (vinklingsbart) eller metall (håller längre och dyrare)?

• Gilla
Gum
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.