Jag håller på att uppföra ett växthus från grohus.se. Rysk historia. Gedigen produkt, men dåligt översatt manual och det mesta fel..
Jag bor 10 mil norr om polcirkeln och tänkte, nu när jag ändå håller på, att installera värme i jorden inne i växthuset för att förlänga säsongen. Jag tänkte mig en solfångare och ett system men kanske 100 liter vatten som värms upp i solfångaren och cirkulerar i ett slangsystem jag isf tänker gräva ner i jorden. Gärna självcirkulation. Jag har 230 Volt via jordkabel i växthuset. 6 mm kanalplast i tak och väggar.

Finns det någon här som stött på denna typ av system och kan tipsa mig? Måste finnas, men jag kan inte hitta något..

R
 
Självcirculation går bara om värmekällan är nedanför "förbrukaren". Hos dig är det tvärtom så självcirc går bort.
 
  • Gilla
gerogwaa
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Självcirculation går bara om värmekällan är nedanför "förbrukaren". Hos dig är det tvärtom så självcirc går bort.
Check!

Glömde skriva att golvytan är 10 m^2
 
  • Gilla
Jrocket
  • Laddar…
En modern cirk pump drar inte många W/H annars kan du sätta en solcellsdriven historia med batteribackup.
Alt skippa batteri då kommer den börja snurra när solen lyser (samt då när vattnet värms)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.