Hej!

Har valt solceller med tillhörande växelriktare från Svea Solar, de kör Huawei för det paket jag valt.

Har sedan tidigare en home assistant-server som jag har knutit in termometrar, energimätare och väldigt mycket annat till.

Någon som satt upp växelriktaren mot home assistant?

• Gilla
Christian.S
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Verkar enligt den här sidan inte så lätt. Krävs att man använder växelriktarens eget ssid, som inte sänder så värst långt. [länk]

Sedan kan man plocka ut data via kiosk-läget som är sidan man kan dela publikt. [länk]
Hmm. Går det inte att använda modbus och webinloggningen? Så går det med solaredge iaf? Det är dock för att läsa, osäker på hur det är om en vill styra.

K
V mutalisken skrev:
Hmm. Går det inte att använda modbus och webinloggningen? Så går det med solaredge iaf? Det är dock för att läsa, osäker på hur det är om en vill styra.
Nej, de har tydligen stängt ner den möjligheten med modbus. Och via webben så finns det ett json API. Men det är just det. Att jag bara tror att det går att läsa.

Jag har min riktade uppkopplad mot Home Assistant genom donglen.
Den Hacs-integrationen som nämns ovan nyttjar modbus TCP för att läsa från invertern.
Jag har FW V100R001C00SPC141 i invertern och V100R001C00SPC126 i dongeln.
Jag gjorde en inställning i invertern för att kommunicera via Modbus TCP genom port 502
Förstår inte varför så många kör via inverterns AP, för mig hoppade kommunikationen igång direkt.

K
2 2bbe skrev:
Den Hacs-integrationen som nämns ovan nyttjar modbus TCP för att läsa från invertern.
Jag gjorde en inställning i invertern för att kommunicera via Modbus TCP genom port 502
Förstår inte varför så många kör via inverterns AP, för mig hoppade kommunikationen igång direkt.
Ja det blir ju avsevärt enklare i det lokala nätverket. Jag har inte grottat ner mig i deras changeloggar. Har ingen egen inverter, så jag citerade bara integrationen.

Kan du även styra växelriktaren eller läser du bara ut värden?

Integrationen läser bara från riktaren och det räcker för mig så jag har inte grottat ner mig mer, tror dock att man kan skriva till vissa register som används av BMSen

• Gilla
Construo
  • Laddar…
2 2bbe skrev:
Det verkar som att Huawei har stängt ner möjligheten att köra Modbus över TCP. Jag kan inte hitta den inställningen i alla fall. Fick mitt system installerat för en vecka sedan och fick ny elmätare igår. Med FusionSolar appen kan jag ansluta mig mot management porten. Men det finns nästan inga inställningar den vägen. Inte något om Modbus i alla fall.

2 2bbe skrev:
Är du inloggad som ”installer”?
Kolla guiden här:[länk]
Ja, jag är inloggad som "installer" med default password. Men jag loggar med FusionSolar appen via Huawei cloud. Kommer dit om jag scannar koden på invertern. Men när jag är inloggad hittar jag inte något annat att ställa in än IP adressen på Wifi dongeln. Den sida som beskrivs i guiden finns inte. Finns absolut inget som rör Modbus. Allt rör Wifi dongeln.

Jag har också provat att gå in via inverterns egna nät. Men där verkar installatören ha ändrat wifi lösenord, så jag kan inte logga in den vägen.

Edit: Jag ändrade lösenord för WiFi nätet via den sida jag kommer in på. Då kunde jag logga in mha inverterns WLAN. Men jag hamnar på exakt samma sida som med cloud access. Jag är rädd för att Huawei har uppdaterat.programvaran och stängt möjlighet till Modbus över TCP

Redigerat:
K
Hur ser det ut för dig, har du någon skärmdump? Känns det ut som att du kommer in och åt alla andra alternativ eller är du begränsad?

Alternativet är att ta det med de som installerade anläggningen, men det krävs nog ett platsbesök för att aktivera inställningen om det nu går. Tänk på att dokumentera alla lösenord du ändrar, så underlättar du för både dig och installatören i framtiden.

edit: Se även det är inlägget https://forum.huawei.com/enterprise/en/forum.php?mod=redirect&goto=findpost&ptid=789585&pid=4632813 som säger samma sak som den här som jag länkade tidigare https://github.com/wlcrs/huawei_solar#network-connection . Så du behöver ansluta till wifit som växelriktaren sänder för att kunna läsa ut

Redigerat:
K knightjocke skrev:
Hur ser det ut för dig, har du någon skärmdump? Känns det ut som att du kommer in och åt alla andra alternativ eller är du begränsad?

Alternativet är att ta det med de som installerade anläggningen, men det krävs nog ett platsbesök för att aktivera inställningen om det nu går. Tänk på att dokumentera alla lösenord du ändrar, så underlättar du för både dig och installatören i framtiden.

edit: Se även det är inlägget [länk] som säger samma sak som den här som jag länkade tidigare [länk] . Så du behöver ansluta till wifit som växelriktaren sänder för att kunna läsa ut
Här kommer skärmdumpar från FusionSolar appen när jag är inloggad som "installer". Det spelar ingen roll om jag kopplar upp mig via inverterns egna WLAN eller om jag gör det via Huawei cloud och Wifi donglen. Det är förstås logiskt då invertern bara har ett management system och det finns olika sätt att komma åt det. Som synes saknas alla optioner att kunna slå på Modbus över TCP.
Mi Skärmdump av FusionSolar-app med "Maintenance" och "Settings" som enda tillgängliga alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av FusionSolar appens "Settings" meny med "Communication configuration" alternativet.
Skapa konto
Skärmdump av FusionSolar app visande "Communication configuration" och endast "Inverter WLAN settings".
Skapa konto

Det finns alltså bara ett val under "Setting" och det är "Communication configuration". Och där finns bara en funktion, "Inverter WLAN settings". Den sida erbjuder bara möjlighet att uppdatera WLAN lösenord. Det går också att sätta IP adresser för WLAN dongle samt gateway, men det vill jag inte fippla med. Då tappar jag ju kontakten med invertern helt. Som sagt, min teori är att firmware har uppdaterats och att Modbus över TCP inte längre går att aktivera. Man måste köra över RS485 och använda en adapter. Går att lösa, men jaggillar inte att behöva riva i fysiska kontakter. Mitt batteripack ansluts via RS485 och jag vill inte ställa till något.

Jag tror jag får nöja mig med den data som går att hämta via "kiosk mode" i Huawei's portal. Där finns produktions-statistik att hämta via en URL och ett JSON interface.

Redigerat:
B bengtner skrev:
Här kommer skärmdumpar från FusionSolar appen när jag är inloggad som "installer". Det spelar ingen roll om jag kopplar upp mig via inverterns egna WLAN eller om jag gör det via Huawei cloud och Wifi donglen. Det är förstås logiskt då invertern bara har ett management system och det finns olika sätt att komma åt det. Som synes saknas alla optioner att kunna slå på Modbus över TCP.
Mi[bild] [bild] [bild]

Det finns alltså bara ett val under "Setting" och det är "Communication configuration". Och där finns bara en funktion, "Inverter WLAN settings". Den sida erbjuder bara möjlighet att uppdatera WLAN lösenord. Det går också att sätta IP adresser för WLAN dongle samt gateway, men det vill jag inte fippla med. Då tappar jag ju kontakten med invertern helt. Som sagt, min teori är att firmware har uppdaterats och att Modbus över TCP inte längre går att aktivera. Man måste köra över RS485 och använda en adapter. Går att lösa, men jaggillar inte att behöva riva i fysiska kontakter. Mitt batteripack ansluts via RS485 och jag vill inte ställa till något.

Jag tror jag får nöja mig med den data som går att hämta via "kiosk mode" i Huawei's portal. Där finns produktions-statistik att hämta via en URL och ett JSON interface.
Fyller på med lite.mer info om detta. Jag har läst ett antal trådar på Huawei supportforum om Modbus över TCP via WiFi dongle. För att göra en lång historia kort, så är detta en väldig röra med olika firmware versioner i omlopp.Går nog få ordning på om man är envis, men jag tror det går fortare att använda RS485.

Hej
Du skall inte koppla upp dig via donglen när du gör denna inställning utan direkt mot inverterns wifi enligt artikeln jag länkade ovan

2 2bbe skrev:
Hej
Du skall inte koppla upp dig via donglen när du gör denna inställning utan direkt mot inverterns wifi enligt artikeln jag länkade ovan
2 2bbe skrev:
Hej
Jag har provat bägge varianterna och det blir ingen skillnad som jag skriver ovan. Modbus över TCP valet finns inte tillgängligt. Det är det som är problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.