är lite sugen på att dra igång ett projekt för att ordna med en länspump som drivs av solceller för båten. Är det någon av er som gjort något liknande?

Är lite olika kvalitet på recensionerna från det man köper från Amazon…

Det beror ju på båten.
Jag bor ombord, vi är 2 personer och driver all laddning av mobiler, kylskåp och länspump uteslutande med solpaneler.

Jag har 200ah batteri, 250w solpaneler och batteriet är i princip alltid fullt runt 13-tiden.
Det är en 40-fots segelbåt.

En eka där det regnar in konstant med en liten pump behöver såklart en annan typ av installation.

Berätta lite mer om din båt och hur mycket vatten du behöver pumpa ut.

En 50w panel med ett litet bilbatteri kommer man nog långt på men det bästa är ju såklart att skydda båten från inkommande vatten.

Det finns länspumpar som drivs av båtens gungande, man fäster den på förtöjningstamparna, länsman heter de.
Kanske ett alternativ?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett bra svar !

jag har en mycket enkel plasteka på 4.40m men tänker att det skulle underlätta att slippa ösa ur vatten med båten. Får stå ett tag om man inte är där.

BZMichael BZMichael skrev:
Tack för ett bra svar !

jag har en mycket enkel plasteka på 4.40m men tänker att det skulle underlätta att slippa ösa ur vatten med båten. Får stå ett tag om man inte är där.
En 50w panel med någon form av automatik på pumpen borde nog fungera.
Om pumpen drar mer än 50w så sätt ett batteri mellan. Batteriet sätter du i en låda, det borde räcka med 50ah bly-syra så får du ut ca 25ah. Det kan vara bra med en batterivakt som bryter när batterispänningen går under 12.3 volt så du i te förstör batteriet, alternativt ett LiFePo4-batteri med inbyggd vakt som jag har men det blir ju såklart dyrare.

50w panel, under 1000kr
Regulator, kanske 500kr
Batteri, runt 500kr
Länspump, kanske 300kr.
Nivåvakt, 300kr för en mekanisk, 800 för en elektrisk utan rörliga delar.

Låda, slang och diverse lull-lull ytterligare 500kr

En smula överdimensionerat skulle jag tro men mest för referens. Du kan säkert driva en kompressorkyl på samma uppsättning tillsammans med pumpen.

Kanske en länsman är bra ändå?

• Gilla
BZMichael
  • Laddar…
Man kan ju se till att vattnet aldrig kommer in i båten.

• Blått vattentätt båtskydd för 14-16 ft fiskebåt, skyddar mot vatten och UV-strålar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BZMichael
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Verfarenhet finnas färdiga slimmade lösningar för riktigt billig peng.

[länk]
Har hört lite blandade omdömen kring detta … klenhet i utrustningen m.m

D Dilato skrev:
Jag hade en billig länspump typ
[länk]
och ett vanligt blybatteri typ [länk] i en väska som jag använde för att snabbt och enkelt tömma min lilla plasteka med.
Detta tänkte jag inte på! Snacka om superenkelt! Vill du beskriva hur du gjort / ta några bilder på den färdiga lösningen ?

Gjorde en liten inköpslista för skippar nog solcellen.

Länspump 12 V
MC-batteri 12 V, 9 Ah
Snabbkopplingar eller batteriklämmor
Kablage
Säkringshållare med säkring
Strömbrytare
Slang

Glömt något?

• Schema för anslutning av en länspump till ett MC-batteri på 12 V, 9 Ah, med snabbkopplingar, säkring och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta tänkte jag inte på! Snacka om superenkelt! Vill du beskriva hur du gjort / ta några bilder på den färdiga lösningen ?
Det är nog mer än 15 år sedan..

Men du har ett batteri som kan laddas antingen hemma med den batteriladdare man ändå har till bilen..eller..

Har man ingen laddare skaffar man en, någon gång i livet är en sådan ett måste-ha.
Exempelvis
https://www.biltema.se/bil---mc/for...are/batteriladdare-6-v-2-a12-v-4-a-2000045784

Eller av bilens generator, enklast via bilens "cigarettändaruttag".

Detta batteri ansluts till länspumpen (när det ska pumpas) och pumpen pumpar vattnet från båten via en lämpligt lång slang.

Enklast tänkbara billiga lösning.

Som grädde på moset har du nu ett extra 12v batteri som kan starta din bil, trädgårds traktor, driva belysning...m.m.m

• Gilla
BZMichael
  • Laddar…
Gjorde en liten inköpslista för skippar nog solcellen.

Länspump 12 V
MC-batteri 12 V, 9 Ah
Snabbkopplingar eller batteriklämmor
Kablage
Säkringshållare med säkring
Strömbrytare
Slang

Glömt något?
Det ser ju bra ut men solpanelen glömde du kanske.

Jag har en billig liten länspump med nivåvakt, från Biltema, i min 4.3 m.s plastbåt. Pumpen är kopplad till ett gammalt överblivet bilbatteri från vår fd extrabil. Det gamla dåliga batteriet driver pumpen med enkelhet hela sommarperioden, utan stödladdning.

Mvh

• Gilla
BZMichael
  • Laddar…
wildeside
G gaidin skrev:
Verfarenhet finnas färdiga slimmade lösningar för riktigt billig peng.

[länk]
Eller så köper man grejorna från aliexpress för 150 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.