Byggahus.se
Hej
Som rubriken lyder, är det rimligt att ha solceller på både bostadshuset och på det fristående garaget (ca 3 meter mellan husen)?
Hur fungerar det (ej i detalj) i praktiken?`
Måste jag ha två olika växelriktare så att jag i princip kan klassa ett sånt här bygge som två separata produktionsenheter?
Jag har lite svårt att se en kabel på tre meter som hänger i luften mellan husen för att hålla seriekopplingen mellan solpanelerna intakt ;)
Går ju att gräva ner en kabel såklart men det känns som att det kommer bli en skapligt dyr historia och inte ekonomiskt försvarbart att på mitt lilla garage på 50m2 få upp säg ca 8 solpaneler?

Vad säger ni? Bara glömma garaget och köra fullt ös på bostadshuset istället?
 
Varför inte hänga kablarna i en stålwire uppe i luften? Eller i ett frisvävande rör. 3 m är ju inte så långt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför inte hänga kablarna i en stålwire uppe i luften? Eller i ett frisvävande rör. 3 m är ju inte så långt.
Det funkar säkert.
Men kostnaden att få det installerat är jag mest orolig för.
Flera offertlämnare har sagt samma sak gällande bostadshuset.
Ska man ha paneler i bara ett väderstreck är det en sak, men så fort du drar en ledning över taknocken på huset till ytterligare ett väderstreck så ökar installationskostnaden en hel del.
Då misstänker jag att dra en kabel till ett helt annat hus inte kan kosta gratis.
Jag vet inte vad det rör sig om för summor men när jag hört samma från flera så misstänker jag att det inte är av illvilja de säger som de gör.

Någon kanske har kunskap och förstår varför det kostar "så mycket" extra att ha paneler i två väderstreck?
 
Avståndet är inte ett problem, gräv ner eller kör luftledning. I sammanhanget en mindre kostnad. 1 VR funkar om det är inte faller på storlek eller antal portar.
 
  • Gilla
Micke1313
  • Laddar…
Anledningen till att det blir dyrare att sätta strängar på olika tak (samma byggnad eller intilliggande) är, åtminstone för oss, att vi måste plocka ned och montera upp byggställningen vid det andra taket. Om det vore ett väldigt flackt tak skulle man kanske gå över nocken, men det är något vi undviker.
I princip blir det som att börja på ett helt nytt montage, bortsett från att växelriktare och annan utrustning redan är på plats. Så det blir ju inte dubbelt så dyrt, men en del extra moment.

Men jag håller med om att det inte är något problem att sätta paneler på garaget, en luftledning är förvisso inte vacker, men går betydligt fortare än att gräva.
 
Jag har paneler på hus och garage.
Då det inte går att gräva ner kabel då det är berg runt hela huset.
Satte de in en inverter till i garaget.
Nu fick jag ett vad jag anser bra pris på garage delen då säljaren räknat fel på antalet paneler som skulle passa på huset. Så han fick krypa på garage delen.

Så går det inte att gräva ner kabeln finns andra lösningar. Luftledning är väl inte optimalt. Ur estetisk synvinkel.
 
Hej, jag funderar på samma sak. Men varför är en kabel mellan två byggnader dyr? Gräva kan jag göra själv. Är det någon som vet merkostnaden borträknat byghställningar.

Två alternativ. Jag har el i båda byggnaderna.


1. kabel melan två byggnader. Typ seriekoppla solpanelerna på de två olika byggnaderna.
2. Två växelriktare istället. Något mer?

Eller någon som kan beskriva hur man gör om man vill ha paneler på två byggnader.
 
Jag har 20 st solcellspaneler på huset och 10 st på garaget. Jag har endast en växelriktare samt batteri som sitter på garaget. Kabel mellan hus och garage nedgrävd. Oavsett om man har en eller två växelriktare måste båda kopplas in elmätarskåpet, så jag tror det blir svårt att undvika kabel mellan hus och garage. De satte min växelriktare på garaget eftersom elmätarskåpet sitter där.

Min anläggning är precis installerad, men inte igångkörd ännu. En negativ överraskning var att jag inte kan läsa ut effekten hos paneler på garage och hus separat. Det kanske man kan om man hat två växelriktare, men det blir sannolikt mycket dyrare.
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
Ser inga problem med det, har själv 4 extra paneler på ett förråd med 12meter nergrävd kabel (grävde kabelrännan själv). Köra dessa i en sling med 8st på vår utbyggnad då de har samma väderstreck o nästan samma lutning. Sen har jag 13 på huvudtaket, så klara mig men en 2 strängs växelriktare. Producerar som det ska och var önskning från min sida att få 10kw.

En lokal firma fixa det utan extrakostnad. Svea solar ville ha 50k extra för de 4 panelerna ( räkna det som ett extra vanlig tak) förutom dyrare offert i allmänhet.
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
K
B BJohan skrev:
Jag har 20 st solcellspaneler på huset och 10 st på garaget. Jag har endast en växelriktare samt batteri som sitter på garaget. Kabel mellan hus och garage nedgrävd. Oavsett om man har en eller två växelriktare måste båda kopplas in elmätarskåpet, så jag tror det blir svårt att undvika kabel mellan hus och garage. De satte min växelriktare på garaget eftersom elmätarskåpet sitter där.

Min anläggning är precis installerad, men inte igångkörd ännu. En negativ överraskning var att jag inte kan läsa ut effekten hos paneler på garage och hus separat. Det kanske man kan om man hat två växelriktare, men det blir sannolikt mycket dyrare.
Om slingorna är på olika mppt borde växelriktaren föra separat statistik på dem i kurvor. Men kanske inget total-räkneverk.
 
Inga problem, som tidigare montör säger så gräver man ner kablarna ca 30cm i ett gult rör.

Ett montage som annars skulle ta 1-2 dagar kommer nu ta 1 dag extra att färdigställa. Eftersom den nya huskroppen ska kontrollmätas, eventuella fästen (om ej plåt) ska skruvas ihop, pannor ska slipas, rails ska kapas, slingor ska dras, är den andra huskroppen i samma väderstreck blir det lite extra jobb då den ska skarvas ihop med andra taket. Hål för slang ska grävas, innan de nya panelerna åker upp.

Själva underarbetet tar i princip lika lång tid som om du skulle påbörja ett helt nytt montage. Överstiger du dessutom 20-24 paneler (beroende på VOC) så behöver man dela upp panelerna i en ny slinga, vilket också innebär lite extra jobb, eftersom det blir fler kablar som ska dras mellan husen. Det är inte så bara.
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.