7 327 läst ·
48 svar
7k läst
48 svar
Solceller och batteri för 112 000 kr blev Peters väg till lägre elkostnader
Kan också säga att det var många många år sedan jag betalade för mat, dryck och bagage på flyget. Att jag sen flyger business som kostar 4 gånger mer är ju inte intressant i frågan. Eller vänta nu...D djac skrev:
Måste man fråga för att man inte vet själv skulle jag säga att det är ett utmärkt val.Marlen Eskilsson skrev:
Men det finns väldigt många värdepapper/fonder som är bättre investeringar än denna solcell/batteri-anläggning.
Har man lite koll på sådant här vet man... att det finns fler alternativ...
Men Avanza Zero är ett mycket bra alternativ bl.a. för att den sköter sig själv och är avgiftsfri.
Vet man vilken fond som ger 7%/år in i framtiden…?Bönhas skrev:
Alltid lätt med backdealing
Det större värdet är elen man använder men ibland säljer man, en av faktorerna är var man bor, i SE1 är det helt klart ett annat läge, där bor inte jag. Snittet på såld el blir ändå hyggligt över året men iom de extrema nätavgifterna är det alltid bättre att slippa köpa, dvs använda egenproducerat så långt det går.S styren skrev:
👍D djac skrev:
Det är välkänt beteende i Sverige att kunder nästan aldrig berättar när de gjort dåliga inköp. Dvs köpt produkter som de är missnöjda med. De kommer med den ena krystade förklaringen efter den andra. Och sedan gör de om exakt samma misstag om och om igen. Väldigt märkligt beteende.
Ibland bryts mönstret, men det är ovanligt.
Typexemplet är att de allra flesta svenskar bryr sig om vilket märke deras bil har. "En gång Volvo alltid Volvo"- principen. Hellre en skruttig Audi än en påkostad Skoda. Trots att Skodan är billigare att löpa och äga. Bara exempel.
Sedan har vi ett mycket stort mörkertal bestående av alla som inte har kollat själva utan fortfarande tror på det som stod i försäljningsbroschyren.
Hur många som köpt en Tesla hade något negativt att säga om dem innan Elon M "lekte politiker" och viftade med handen. Precis som med de som har solceller och batterier levde de i en egen bubbla isolerad från verkligheten. Innan de tänkte efter.
Precis, tillgång och priser på el är och kommer att vara volatila och svårbedömda. Och det är mer politikens än teknikens fel.S styren skrev:
Just nu kostar en kilowattimme nästan 4 kr i SE3. Bara i spotpris alltså, före moms, överföring, skatt, påslag, etc.
Läs ytterligare en gång då.D djac skrev:
Hint: det nämndes ingen fond utan var ett räkneexempel som visar vad ränta på ränta ger.
Självklart vet inte jag vad framtida räntesatser eller avkastningar på något annat än ett bundet sparande är.
Hur fonder och aktier utvecklas i framtiden vet naturligtvis ingen. Men om jag mot förmodan skulle ha denna kunskap skulle jag använda den själv och inte berätta för andra på ett forum. 😁
Tycker någon att 7% är orealistiskt i räkneexemplet?
Som info var Stockholmsbörsens årliga avkastning var i snitt 8,46% under 1999-2018 enligt indexet SIXRX, SIX Return Index. Vi kan räkna på en fond/investering med avkastning 8,46% istället. Efter 8 år har de ursprungliga 110K ökat till 210K efter 10år till 248K och efter 20år till 558K.
Men som sagt om det kommer att vara högre eller lägre avkastning i ramtiden vet vi - i framtiden.
Som info var Stockholmsbörsens årliga avkastning var i snitt 8,46% under 1999-2018 enligt indexet SIXRX, SIX Return Index. Vi kan räkna på en fond/investering med avkastning 8,46% istället. Efter 8 år har de ursprungliga 110K ökat till 210K efter 10år till 248K och efter 20år till 558K.
Men som sagt om det kommer att vara högre eller lägre avkastning i ramtiden vet vi - i framtiden.
Kolla din egen ppm.nuD djac skrev:Bara om man kan köpa retroaktivt och fritt välja köptillfälle, ska man kunna uttala sig framåt så går det en gräns vid ungefär 2% avkastning, vad jag vet i alla fall.
Sen skulle jag säga att det kanske finns bättre bättre, bredare, fonder är just den men de dras alla med samma problem, framtiden är oviss.
Tillägg, jag blev nyfiken och kikade på Avanzas fondinfo för just denna och den är såklart bra, de begränsar utvecklingen på ett år till att sannolikt ligga mellan -80% till +51% och det är nog där man hamnar på en ren aktiefond med den sammansättningen.
[bild]
Min har iaf snittat över 10%/år
Jag flyger alltid ekonomi, och tro det eller ej men man får både mat, öl, vin och sprit gratis där bak i (internationellt) ekonimiklass-träsket också.😎Tomtom79 skrev:
Man får dessutom en öl, en grogg eller en vinare till om man frågar, inget snack.