Intressant artikel: Bra att se en "modern" beräkning på hur detta kan gå ihop...sen är det ju alltid vanskligt: Bara sedan 2022 har ju förutsättningarna för solel förändrats enormt, och då räknade man på minst 10-20 års återbetalningstid med de premisser som fanns då...

Vore också intressant om ngn gjort en installation med ö-drift som möjlighet vid strömavbrott: Dessa kostar, har jag förstått det, en del mer (med bla jordpunkter/jordspett osv) men också för årliga inspektioner av dessa ??

Redigerat:
Vore ju intressant å få veta vilket elpris man använder i dessa ”kalkyler”..?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D
Beror ju lite vad han har för förbrukning men jag hade nog satt mer paneler, den elen är ju ohotat billigast och med batterier kan han ha hög egenanvändning.

Det här med garantier på en sån här anläggning är ju intressant.
Vem är det som står för garantierna?
Installatören må ju förlåta, men rätt många är borta inom 5-10år.

• Gilla
Jehu och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Beror ju lite vad han har för förbrukning men jag hade nog satt mer paneler, den elen är ju ohotat billigast och med batterier kan han ha hög egenanvändning.
I artikeln står ju att han inte hade mer plats då taket var av eternit och garaget bara hade en viss storlek...

• Gilla
djac
  • Laddar…
K
Väldigt bra pris. Jag har hört flera som behövt betala flerdubbelt

O&, så 220 000:- varav skattebetalarna får stå för hälften, för att han kanske ska tjäna några öre per kWh om 10 år? Ser inte riktigt poängen om vi kunde lagt de 110k skattepengarna på ny vindkraft som kommer alla till del.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Attitudeswe och 4 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
O&, så 220 000:- varav skattebetalarna får stå för hälften, för att han kanske ska tjäna några öre per kWh om 10 år?
Det är i alla fall intressant att läsa att solcellsföretaget har uppskattat att investeringen ska vara återbetald inom 5 år. Och att köparen som är ekonom räknar med 10år.

Men att först vänta 10år för att få till baka sina pengar. Och sedan kanske tjäna några öre. Ekonomiskt känns det inte bra
B bhus2021 skrev:
Ser inte riktigt poängen om vi kunde lagt de 110k skattepengarna på ny vindkraft som kommer alla till del.
Inte jag heller, men köparen tycker "det känns bra"
"För Peter handlar investeringen inte bara om ekonomi.

– Anläggningen är ganska liten, men täcker ändå närmare hälften av vårt årliga elbehov. Det känns bra att producera egen förnybar el, bidra till miljön och samtidigt vara en del av lösningen när det gäller att balansera elnätet härnere i Skåne, säger han.
"

Ser man det rent ekonomiskt finns det bättre sätt att investera 110000kr.
T.ex. 110000 en fond som ger 7%/år är värt ca det dubbla efter 10år och fyra gånger efter 20år

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
P
Dom flesta offerter när installatörer "räknar fram" hur "lönsamt" det är med solceller brukar baseras på nåt slags årspris men tappar i 99 fall av 100 helt bort sig när man inser att när solceller ger ström så är strömmen väldigt väldigt billig och när solceller ger noll och vi har som högst elförbrukning när vi ska värma hus och har dom kallaste dagarna så kostar plötsligt strömmen väldigt mycket istället..

Att satsa pengar och tro och låtsas att man ska vinna några kronor i praktiken innan anläggningen sett sina bästa dagar är nog om vi ska vara snälla Rena fantasier.

Nej idag är finns det betydligt mer lönsamma sätt att försöka få avkastning på sina pengar än att sätta upp solceller och låtsas som att det är lönsamt

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nu kommer dessutom effekttariffer för inmatning till elnätet, det företag som släppt sina siffror har liknande modell som för konsumtion (medelvärde av toppar bla) men med 18 kr/kWh under en timme. Modellen är giltig april-augusti.

Där försvann några hundralappar till för många med solpaneler.

60-öringen försvinner ju till årsskiftet och elpriserna är oftast väldigt låga när solen skiner på sommaren nuförtiden...

Jag funderar på att skaffa TRE-FYRA paneler, bara för att kunna värma varmvatten billigt när solen skiner. Det räcker för min del, då behöver jag inte leverera till elnätet heller.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
D
Bönhas Bönhas skrev:
Ser man det rent ekonomiskt finns det bättre sätt att investera 110000kr.
T.ex. 110000 en fond som ger 7%/år är värt ca det dubbla efter 10år och fyra gånger efter 20år
Vilken fond är det, den låter toppen?

• Gilla
K. L
  • Laddar…
D
P polaris78 skrev:
Dom flesta offerter när installatörer "räknar fram" hur "lönsamt" det är med solceller brukar baseras på nåt slags årspris men tappar i 99 fall av 100 helt bort sig när man inser att när solceller ger ström så är strömmen väldigt väldigt billig och när solceller ger noll och vi har som högst elförbrukning när vi ska värma hus och har dom kallaste dagarna så kostar plötsligt strömmen väldigt mycket istället..

Att satsa pengar och tro och låtsas att man ska vinna några kronor i praktiken innan anläggningen sett sina bästa dagar är nog om vi ska vara snälla Rena fantasier.

Nej idag är finns det betydligt mer lönsamma sätt att försöka få avkastning på sina pengar än att sätta upp solceller och låtsas som att det är lönsamt
Det här vara bara känslor va?

Jag kan hålla med om att en sån här framåtblickande analys är svår, dels varierar både elpriser och överföringsavgifter och dels har kunden mycket stor inverkan på resultatet med sitt beteende men med det sagt så vet vi en del ändå.

Kunden har lite solceller och ganska stort batteri, detta betyder att det mesta av hans produktion kommer antingen användas direkt eller lagras i batteriet, mycket lite kommer försäljas i produktionsögonblicket.

Jag vet inte men antar att vi kommer dras med mycket svängiga elpriser under resten av hans liv och att det kommer vara minst priser på dagens nivåer, lägger du sen hantering av effektavgifter och andra möjliga tjänster så tror jag faktiskt att detta kan bli rätt bra för honom.

För mig skulle frågetecknen vara hur bra styrningen är och kundens egen kompetens/intresse.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Intressant artikel: Bra att se en "modern" beräkning på hur detta kan gå ihop...sen är det ju alltid vanskligt: Bara sedan 2022 har ju förutsättningarna för solel förändrats enormt, och då räknade man på minst 10-20 års återbetalningstid med de premisser som fanns då...

Vore också intressant om ngn gjort en installation med ö-drift som möjlighet vid strömavbrott: Dessa kostar, har jag förstått det, en del mer (med bla jordpunkter/jordspett osv) men också för årliga inspektioner av dessa ??
Det är ju jordtaget som kostar lite bara. Kräver ingen årlig inspektion.

• Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vilken fond är det, den låter toppen?
Avanza Zero till exempel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.