B bergquist skrev:
Bra formulerat, stämmer med vad jag också fått reda på.
Däremot kunde inte Skatteverkets "expert" på solceller och näringsverksamhet berätta vad denna eget uttag skulle betyda i pengar.

Dvs. Vad kostar det mig som privatperson, kan någon annan svara?
Men det är flera saker som kommer in (hur stor andel man förbrukar privat, var anläggningen placeras (tak eller ställning), etc). Ett tips är att ta kontakt med kommunens energirådgivare. Den jag pratade med var jättekunnig, även på skattefrågor (vilket låg utanför hans rådgivningssfär, vilket han var noga att påpeka).
 
A AndreasBe skrev:
Men det är flera saker som kommer in (hur stor andel man förbrukar privat, var anläggningen placeras (tak eller ställning), etc). Ett tips är att ta kontakt med kommunens energirådgivare. Den jag pratade med var jättekunnig, även på skattefrågor (vilket låg utanför hans rådgivningssfär, vilket han var noga att påpeka).
Ok, du skriver att det påverkas av ex. Ställning och liknande, är det pga. Initiala kostanden mot företaget?
 
B bergquist skrev:
Bra formulerat, stämmer med vad jag också fått reda på.
Däremot kunde inte Skatteverkets "expert" på solceller och näringsverksamhet berätta vad denna eget uttag skulle betyda i pengar.

Dvs. Vad kostar det mig som privatperson, kan någon annan svara?
Hm, hur menar du vad det skulle betyda i pengar? Ett försök: låt säga att du förbrukar 5000 kWh av den producerade elen privat. Då kan du värdesätta den till t ex 7500 kr (värdering ska styrkas på ngt sätt). Dessa 7500 kr redovisas då som intäkt i firman, varpå din skatt från näringsverksamheten ökar.
 
B bergquist skrev:
Ok, du skriver att det påverkas av ex. Ställning och liknande, är det pga. Initiala kostanden mot företaget?
Näe, inte så. Placerar du anläggningen på en ställning på marken verkar anläggningen kunna skrivas av som inventari på 5 år. Är anläggningen på taket tillhör den byggnaden och skriva av på på betydligt längre tid (25 år?). Finns några förvaltningsrättsdomar på detta. Rena djungeln.
 
Ja så långt har jag förstått men vilket pris per kwh är det jag ska ta upp?

I ditt ex. Tog du upp 1.5 kr/kw, hur vet jag att det just det jag ska ta upp.

Ställde den frågan till skatteverket och de kunde inte svara på vad som var skäligt, vilket gör mig lite förvånad.
 
Det ska ju vara samma värde som om du köpt elen och då får du styrka det och vara beredd på att bli synad. Snittvärdet på din försäljning av el borde vara väldigt rimligt och svårt att ifrågasatt för. Så tänker jag. Ingen anledning att vara alltför kreativ och riskera att fuska med skattebrott som påföljd.
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
A AndreasBe skrev:
Det ska ju vara samma värde som om du köpt elen och då får du styrka det och vara beredd på att bli synad. Snittvärdet på din försäljning av el borde vara väldigt rimligt och svårt att ifrågasatt för. Så tänker jag. Ingen anledning att vara alltför kreativ och riskera att fuska med skattebrott som påföljd.
Lite så jag tänker också, kommer dra snitt rakt av från försäljningen.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
A AndreasBe skrev:
Näe, inte så. Placerar du anläggningen på en ställning på marken verkar anläggningen kunna skrivas av som inventari på 5 år. Är anläggningen på taket tillhör den byggnaden och skriva av på på betydligt längre tid (25 år?). Finns några förvaltningsrättsdomar på detta. Rena djungeln.
Ja precis, hd har fastställt att solceller på en ekonomibyggnad inte är byggnadsinventarie, så tolkar det som att det är samma avskrivning som själva byggnaden, men det orkar jag inte rodda o innan man börjar närma sig deklarationen
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Ja precis, hd har fastställt att solceller på en ekonomibyggnad inte är byggnadsinventarie, så tolkar det som att det är samma avskrivning som själva byggnaden, men det orkar jag inte rodda o innan man börjar närma sig deklarationen
Vi verkar ha landat i ungefär samma slutsatser! Lycka till. Vår anläggning blir klar nu i dagarna.
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
A AndreasBe skrev:
Vi verkar ha landat i ungefär samma slutsatser! Lycka till. Vår anläggning blir klar nu i dagarna.
Härligt, hoppas allt reder sig, min anläggning är förhoppningsvis uppsatt i oktober.
 
A AndreasBe skrev:
Vi verkar ha landat i ungefär samma slutsatser! Lycka till. Vår anläggning blir klar nu i dagarna.
En fråga, vi kollar även på batterilagring och i telefon har Skatteverket lovat mig 50% avdrag då denna lagring ska vara mot boningshuset, men har även.mailat och frågat så man får det skriftligt, har du funderat på att ha detta?
 
B bergquist skrev:
En fråga, vi kollar även på batterilagring och i telefon har Skatteverket lovat mig 50% avdrag då denna lagring ska vara mot boningshuset, men har även.mailat och frågat så man får det skriftligt, har du funderat på att ha detta?
Nej, har inte funderat på det men placeras den "i" privatbostaden så är det inte orimligt att det går att få skattereduktionen privat. Vore intressant att höra vad du får för svar. Hur stor investering är det och vad räknar du med att tjäna på ett ungefär?Regelverket behöver göras enklare och inte bygga på att uppnå 100% rättvisa och med alla medel täppa igen kryphål. Man måste ju vara skatteexpert snart för att inte göra fel.
 
Kruxet är att reglerna är skrivna att det ska vara i samband med solceller, och ska jag ha den i boningshuset krävs det en växelriktare till.
Ska försöka få skatteverket att godkänna detta.

Fullständigt galet att få göra saker när man har aktiv näringsverksamhet på sin gård.
 
Då var frågan gällande Grön teknik och batteri besvarad.
Så länge det sätts upp på en gård där Aktiv näringsverksamhet bedrivs och det bara finns ett el abb/mätare så kan man idag inte få utnyttja grön teknik 50% på batterier, oavsett vart den installeras och att den enbart används i huset.

observera att det inte spelar någon roll om ni använder minimalt med kw i den aktiva näringsverksamheten eller ej.
 
B bergquist skrev:
Då var frågan gällande Grön teknik och batteri besvarad.
Så länge det sätts upp på en gård där Aktiv näringsverksamhet bedrivs och det bara finns ett el abb/mätare så kan man idag inte få utnyttja grön teknik 50% på batterier, oavsett vart den installeras och att den enbart används i huset.

observera att det inte spelar någon roll om ni använder minimalt med kw i den aktiva näringsverksamheten eller ej.
Aha. Det var iaf tydliga besked. Om det är passiv näringsverksamhet då? Tror du det förändrar läget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.