32 650 läst ·
148 svar
33k läst
148 svar
Solceller monterade på jordbruksfastighet
Men det är flera saker som kommer in (hur stor andel man förbrukar privat, var anläggningen placeras (tak eller ställning), etc). Ett tips är att ta kontakt med kommunens energirådgivare. Den jag pratade med var jättekunnig, även på skattefrågor (vilket låg utanför hans rådgivningssfär, vilket han var noga att påpeka).B bergquist skrev:
Ok, du skriver att det påverkas av ex. Ställning och liknande, är det pga. Initiala kostanden mot företaget?A AndreasBe skrev:Men det är flera saker som kommer in (hur stor andel man förbrukar privat, var anläggningen placeras (tak eller ställning), etc). Ett tips är att ta kontakt med kommunens energirådgivare. Den jag pratade med var jättekunnig, även på skattefrågor (vilket låg utanför hans rådgivningssfär, vilket han var noga att påpeka).
Hm, hur menar du vad det skulle betyda i pengar? Ett försök: låt säga att du förbrukar 5000 kWh av den producerade elen privat. Då kan du värdesätta den till t ex 7500 kr (värdering ska styrkas på ngt sätt). Dessa 7500 kr redovisas då som intäkt i firman, varpå din skatt från näringsverksamheten ökar.B bergquist skrev:
Näe, inte så. Placerar du anläggningen på en ställning på marken verkar anläggningen kunna skrivas av som inventari på 5 år. Är anläggningen på taket tillhör den byggnaden och skriva av på på betydligt längre tid (25 år?). Finns några förvaltningsrättsdomar på detta. Rena djungeln.B bergquist skrev:
Ja så långt har jag förstått men vilket pris per kwh är det jag ska ta upp?
I ditt ex. Tog du upp 1.5 kr/kw, hur vet jag att det just det jag ska ta upp.
Ställde den frågan till skatteverket och de kunde inte svara på vad som var skäligt, vilket gör mig lite förvånad.
I ditt ex. Tog du upp 1.5 kr/kw, hur vet jag att det just det jag ska ta upp.
Ställde den frågan till skatteverket och de kunde inte svara på vad som var skäligt, vilket gör mig lite förvånad.
Det ska ju vara samma värde som om du köpt elen och då får du styrka det och vara beredd på att bli synad. Snittvärdet på din försäljning av el borde vara väldigt rimligt och svårt att ifrågasatt för. Så tänker jag. Ingen anledning att vara alltför kreativ och riskera att fuska med skattebrott som påföljd.
Lite så jag tänker också, kommer dra snitt rakt av från försäljningen.A AndreasBe skrev:Det ska ju vara samma värde som om du köpt elen och då får du styrka det och vara beredd på att bli synad. Snittvärdet på din försäljning av el borde vara väldigt rimligt och svårt att ifrågasatt för. Så tänker jag. Ingen anledning att vara alltför kreativ och riskera att fuska med skattebrott som påföljd.
Ja precis, hd har fastställt att solceller på en ekonomibyggnad inte är byggnadsinventarie, så tolkar det som att det är samma avskrivning som själva byggnaden, men det orkar jag inte rodda o innan man börjar närma sig deklarationenA AndreasBe skrev:
Vi verkar ha landat i ungefär samma slutsatser! Lycka till. Vår anläggning blir klar nu i dagarna.B bergquist skrev:
En fråga, vi kollar även på batterilagring och i telefon har Skatteverket lovat mig 50% avdrag då denna lagring ska vara mot boningshuset, men har även.mailat och frågat så man får det skriftligt, har du funderat på att ha detta?A AndreasBe skrev:
Nej, har inte funderat på det men placeras den "i" privatbostaden så är det inte orimligt att det går att få skattereduktionen privat. Vore intressant att höra vad du får för svar. Hur stor investering är det och vad räknar du med att tjäna på ett ungefär?Regelverket behöver göras enklare och inte bygga på att uppnå 100% rättvisa och med alla medel täppa igen kryphål. Man måste ju vara skatteexpert snart för att inte göra fel.B bergquist skrev:
Kruxet är att reglerna är skrivna att det ska vara i samband med solceller, och ska jag ha den i boningshuset krävs det en växelriktare till.
Ska försöka få skatteverket att godkänna detta.
Fullständigt galet att få göra saker när man har aktiv näringsverksamhet på sin gård.
Ska försöka få skatteverket att godkänna detta.
Fullständigt galet att få göra saker när man har aktiv näringsverksamhet på sin gård.
Då var frågan gällande Grön teknik och batteri besvarad.
Så länge det sätts upp på en gård där Aktiv näringsverksamhet bedrivs och det bara finns ett el abb/mätare så kan man idag inte få utnyttja grön teknik 50% på batterier, oavsett vart den installeras och att den enbart används i huset.
observera att det inte spelar någon roll om ni använder minimalt med kw i den aktiva näringsverksamheten eller ej.
Så länge det sätts upp på en gård där Aktiv näringsverksamhet bedrivs och det bara finns ett el abb/mätare så kan man idag inte få utnyttja grön teknik 50% på batterier, oavsett vart den installeras och att den enbart används i huset.
observera att det inte spelar någon roll om ni använder minimalt med kw i den aktiva näringsverksamheten eller ej.
Aha. Det var iaf tydliga besked. Om det är passiv näringsverksamhet då? Tror du det förändrar läget?B bergquist skrev:Då var frågan gällande Grön teknik och batteri besvarad.
Så länge det sätts upp på en gård där Aktiv näringsverksamhet bedrivs och det bara finns ett el abb/mätare så kan man idag inte få utnyttja grön teknik 50% på batterier, oavsett vart den installeras och att den enbart används i huset.
observera att det inte spelar någon roll om ni använder minimalt med kw i den aktiva näringsverksamheten eller ej.