Byggahus.se

Solceller integrerade i glas, tak och andra byggmaterial

1k läst  6 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Trenden att integrera solenergisystem i byggnadsmaterial har börjat slå igenom på olika håll i Europa, men i Sverige är exemplen fortfarande få. Kunskapsbrist och skepsis hos byggvarubranschen är några av förklaringarna.

Du kan läsa artikeln här: Solceller integrerade i glas, tak och andra byggmaterial

2. T
    Medlem Nivå 4
    Struntar man i kostnad finns det ju otroligt många lösningar för att få "billig" energi...

3. M
    Medlem Nivå 1
    Hej jag har en snygg integrerad solcellslösnig som man kan hitta på Facebook i gruppen Leidners Villa.

4. P
    Medlem Nivå 1
    Var denna artikel menad att få mig att bli intresserad av integrerade solcellslösningar till mitt hus? Ska jag investera i något som är en av de viktigaste strukturella delarna på mitt hus(taket) räcker detta inte långt.

Pris? Livslängd? Utbytbara delar? Teknisk beskrivning? Tillverkare? Vilka entreprenörer kan detta?

Sist jag kollade solcellers livslängd höll dessa ca 15 år men redan efter några få år börjar effekten avta. Takets livslängd varierar naturligtvis med vilken typ man har men att det är betydligt längre än bästa solcellen är glasklart.

Att en konsult för solcellslösningar tycker att byggbransch och andra inte köper dessa lösningar så mycket som han vill är ju tråkigt för honom, vad tänker han göra åt det? Förutom att lipa i en artikel på bygga hus.

5. R
    Medlem · Nivå 17
    Jag har en kund som vi installerat micromorpha paneler hos som solavskärmningar. Det blev billigare än alu raster. Har även en som vi monterat paneler som balkongsidor åt i form av specialskurna paneler.

Det finns materiel som håller minst 25år (finns även ett EU krav på effektgaranti om min 25år) men tyvärr är okunskapen hos de upphandlande konsulterna så stor att de vet inte ens hur de skall skriva förfrågningsunderlagen så det blir en fungerande anläggning. Bara en sådan sak att man i 99 fall av 100 anger hur stor effekt som skall vara installerad, inte hur många kWh/år som anläggningen skall ge. Statiska beräkningar av taket och hur man skall sköta eller ex ta hand om smältvatten har man inte en tanke på.

6. P
    Anonym
    Intressant läsning... om det är första gången man kommer i kontakt med ämnet. Går man i tankar på att montera en anläggning på sitt egna hus så är den däremot inte till stor hjälp. Jag håller med Paderjo lite mer info om systemen skulle vara intressant. Å andra sidan så kan det bli lite krångligt.Det finns ju hur mycket material som helst. Jag har varit i kontakt med ett par företag för eget intresse. Det har varit allt från Webb baserade som säljer över nätet bara (Gick bort direkt) Mäklare som påstådde sig vara installatör och importör (Ja du läste rätt, mäklare av hus. Gick bort med) elektrikern på hörnet som har gjort ett par anläggningar, Installatörer av solcellssystem som SolkraftSverige till grossisten Kraftpojkarna som har byggt den stora 1Mega Watt parken I Västerås. De sistnämnda säljer tyvärr inte till privat pesoner( De är ju grossister) men har mycket stor kunskap vad jag kunde jämföra med alla de andra(Kanske vanligt om man är grossist) Grossisten hade olika teknologier, olika märken, olika typer generellt (Typ 10-15 stycken olika tillverkare) och har eget lager i Sverige. Ingen av de andra hade stort lager, tog hem lite mer än vad de behövde bara. När jag frågade om varför de hade lager så var en anledning till att de levererade så pass mycket att det gick snabbare att ha lager och för att alltid ha meterial. Jag fick svar på alla mina frågor plus att de meilade mig allt från datablad och informationsmaterial till referensaläggningar och partners de har i mitt område som jag kunde ta kontakt med.

Det jag är nu ,efter all detta letande, mest intresserad av är vem som kan vara kvar som företag efter 5-10 år upp till 25 år som garantierna gäller( Som även Robert nämnde) Kommer elfirman på hörnan som själva importerar från Tyskland eller Kina vara kvar? Kommer de ha reservdelar? kommer de vilja serva mig? Jag vill ha ett företag som kommer att finnas kvar och som kommer att jobba med detta om 10-25 år. Annars så är det ju ingen mening med att lägga ca 80.000 på något som har en garanti men som man inte har ett företag att vända sig till.
    Med den tanken så gick alla små företag som importera själva bort. Alla de som har annan kärnverksamhet än solel samt de som skröt om hur mycket de hade gjort på sin hemsida men vid vidare undersökning på allabolag.se så var bilden en helt annan.
    Nu har jag till slut kommit fram till 2 solelföretag som jobbar med grossisten. Kommer att ta beslut i dagarna för att hinna installera innan rotbidraget sjunker. Det har varit en väldigt intressant resa och väldigt lärorik :)
    Ps vill ni ha mycket (Kanske för mycket ) information om ämnet så gå in och läs Solel Professor Bengt Strids hemsida.

• Svara
  7. K
    Medlem Nivå 6
    Intressant med integrerad lösning. Hur har det gått för dig Pappa Trulls? Vilka företag var det som kom med till sluttampen och vad har hänt sen dess?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka