M Martin Lundmark skrev:
, och min användning av begreppet ”mängdlära” när många (alla) gör samma sak?
Alla?
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Alla?
Hej
Om alla på en båt förflyttar sig till samma reling kan båten kapsejsa

Där innebär ”mängden” av massa vid den ena relingen ett allvarligt bekymmer
 
Redigerat:
  • Gilla
Ehkphh
  • Laddar…
Vi hade väl ett av Europas bästa elsystem innan nedläggningen av Barsebäck, vettiga priser och god tillgång på el?

Vill vi ha sån här volatilitet i elpriserna? Borde ny mikroproduktion bara få ske för eget bruk?
Borde det inte löna sig bättre att placera panelerna så de producerar mest när elen är dyrare(vertikalt på vägg) även om den totala elproduktionen blir lägre?
 
  • Gilla
Limpan4all och 8 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi hade väl ett av Europas bästa elsystem innan nedläggningen av Barsebäck, vettiga priser och god tillgång på el?

Vill vi ha sån här volatilitet i elpriserna? Borde ny mikroproduktion bara få ske för eget bruk?
Borde det inte löna sig bättre att placera panelerna så de producerar mest när elen är dyrare(vertikalt på vägg) även om den totala elproduktionen blir lägre?
Ja, en kall, solig och vindstilla vinterdag kanske solceller på den södra fasaden hade varit nice, inte direkt hört hur mycket man kan förvänta sig att de ger då, men priset lär ju vara högt
 
Excel Excel skrev:
Batterilagring kommer bli big business.
MP har förstört energisystemet.
Din pristabell visar behovet av lagring och hur kort tid man behöver lagra elen för att fylla dalar och kapa toppar. 6 - 8 timmar. Det räcker för att flytta el från 13.00-14.00 till 20.00-21.00. I framtiden kommer el bara vara dyr på sommarnätterna. Förr var den som billigast då.

Vintertid är en annan sak. Då styr vindkraften, men även där skulle 6-8 timmars lagring göra stor skillnad.

Socialstyrelsen rekommenderar 6-8 timmars lagring om dagen. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ja, en kall, solig och vindstilla vinterdag kanske solceller på den södra fasaden hade varit nice, inte direkt hört hur mycket man kan förvänta sig att de ger då, men priset lär ju vara högt
Det sparar ju färg oxå om du inte behöver måla under panelerna;)
 
  • Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Zodde

Varför försöker ni hitta en koppling mellan ”Mängdläran” som lärdes ut i matematiken, och min användning av begreppet ”mängdlära” när många (alla) gör samma sak?

Det är samma stavning, men ett ord med en annan betydelse.

Samma, som till exempel, ”fönster” på ett hus och ”fönster” vid användning av dator.
Där är samma stavning, men ett ord med annan betydelse.

Samma sak att ”svälja” förtret och att ”svälja” mat.
Där är samma stavning, men ett ord med annan betydelse.
Hej

På BH har vi ständigt denna diskussion. De flesta av oss använder vedertagna begrepp för att bli förstådda å undvika missuppfattningar.

Den finns det alltid dom med en egen agenda ( säger nu inte att du e en av dom) som vill använda egna hemmasnickrade uttryck för att främja ett visst syfte.

I detta fall är det mycket enklare å beskriva ett ökat utbud (av solel) mens efterfrågan e oförändrad för det är just precis vad det handlar om. Att många gör samma sak e inte nåt bevis på nåt som helst (utbud) om man inte direkt jmf med andra sidan (efterfrågan)

Enkelt exempel från mina första stapplande år som aktiemäklare. (1986)
ALLA ville köpa Fermenta (antal ägare STEG kraftigt då alla småsparare skulle ha aktien)
Ändå sjönk kursen då institutionerna (som var få men stora) SÅLDE allt vad de kunde.

Hur mängdlära här kan förklara nåt som helst för mig övergår mitt förstånd…??
 
  • Gilla
djac och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Borde ny mikroproduktion bara få ske för eget bruk?
I Australien måste installationer i vissa regioner stödja att kunna stängas av från nätägarens sida.

Iaf jag personligen gillar solceller men ekonomin för en installation finns inte just nu. Vi får vänta några år så priset på lagring blir billigare. Om man skaffar ett tillräckligt stort lager blir ju resultatet att man under sommar perioden kan vara helt självförsörjande.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hej

På BH har vi ständigt denna diskussion. De flesta av oss använder vedertagna begrepp för att bli förstådda å undvika missuppfattningar.

Den finns det alltid dom med en egen agenda ( säger nu inte att du e en av dom) som vill använda egna hemmasnickrade uttryck för att främja ett visst syfte.

I detta fall är det mycket enklare å beskriva ett ökat utbud (av solel) mens efterfrågan e oförändrad för det är just precis vad det handlar om. Att många gör samma sak e inte nåt bevis på nåt som helst (utbud) om man inte direkt jmf med andra sidan (efterfrågan)

Enkelt exempel från mina första stapplande år som aktiemäklare. (1986)
ALLA ville köpa Fermenta (antal ägare STEG kraftigt då alla småsparare skulle ha aktien)
Ändå sjönk kursen då institutionerna (som var få men stora) SÅLDE allt vad de kunde.

Hur mängdlära här kan förklara nåt som helst för mig övergår mitt förstånd…??
Hej Zodde

Jag är lite förvånad över reaktionen när jag definierar begrepp som jag sedan använder.

I stycke 3 i inlägg #3 i denna tråd, så definierade jag vad jag menar när jag här använder ordet ”mängdlära”.

Att definiera begrepp som man sedan använder är vanligt, det har ingått i min utbildning och det förekommer ofta samhället, inte bara vid forskning utan även i juridiska dokument mm. i olika sammanhang.

Se t.ex. här gällande ”verksamheter, samarbeten och projekt”; Definiera begreppen och undvik dyra missförstånd”
https://projektledarutbildning.se/definiera-begreppen-och-undvik-dyra-missforstand/

Se även här; ”Förvirring till klarhet: Definition av termer i en forskningsrapport”
https://mindthegraph.com/blog/sv_se/definition-av-termer-i-forskningsartikel/
Där kan vi under rubriken ”Vad är "definition av termer" i en forskningsrapport?”, läsa; ”Avsnittet Definition av termer i en forskningsrapport ger en tydlig och kortfattad förklaring av nyckelbegrepp, variabler och terminologi som används i studien. I avsnittet Definition av termer ger forskarna vanligtvis exakta definitioner av specifika tekniska termer, akronymer, jargong och annan domänspecifik vokabulär som används i deras arbete. Detta avsnitt förbättrar forskningens övergripande kvalitet och stringens genom att skapa en solid grund för kommunikation och förståelse.”

Många som skriver inlägg slarvar med att vara tydliga på vad för inlägg man svarar på (det går i byggahus enkelt att citera). Man slarvar även att vara tydlig när man använder förkortningar. Detta slarv kan till exempel, innebära en mängd extra inlägg innan missförstånden är utredda.

Ibland inleder man skrivandet med en lista med flera definitioner men oftast (som i mitt fall här) så handlar det bara om ett begrepp eller en förkortning som man använder i texten. Då kan man införa definitionen första gången i en text använder en förkortning (till exempel (FI) för finansinspektionen). Då skriver man först ut Finansinspektionen och sedan den förkortning (FI) man avser att använda. D.v.s. Finansinspektionen (FI)

Det är naivt att tro att alla ord bara har en betydelse, eller att alla vet vad alla ord och förkortningar som används, betyder.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
robhol och 6 till
  • Laddar…
Excel
M merbanan skrev:
I Australien måste installationer i vissa regioner stödja att kunna stängas av från nätägarens sida.

Iaf jag personligen gillar solceller men ekonomin för en installation finns inte just nu. Vi får vänta några år så priset på lagring blir billigare. Om man skaffar ett tillräckligt stort lager blir ju resultatet att man under sommar perioden kan vara helt självförsörjande.
Precis, det kommer troligen inom några år betydligt billigare batterier. Formodligen betydligt effektivare än solid state batterier som klarar över 10.000 cykler. Bilindustrin driver på utvecklingen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jo, men det inkluderar inte att omdefiniera ord. Många säger ström när de menar spänning. Blir det vettigt om jag i början av inlägget skriver att jag menar spänning när jag skriver ström.

Mängdlära har en betydelse, använd inte ordet till något helt annat.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, men det inkluderar inte att omdefiniera ord. Många säger ström när de menar spänning. Blir det vettigt om jag i början av inlägget skriver att jag menar spänning när jag skriver ström.

Mängdlära har en betydelse, använd inte ordet till något helt annat.
Hej Daniel 109
Vem vänder du dig till.
Är det till Excel som skrev inlägget strax innan ditt? 🙂

Du verkar inte förstå (eller vill inte förstå) vad definiera är. Läs igenom de länkar jag gav dig.

Det handlar inte om att skapa förvirring, som du försöker antyda, utan att; ” Definition av termer i en forskningsrapport ger en tydlig och kortfattad förklaring av nyckelbegrepp, variabler och terminologi som används i studien. I avsnittet Definition av termer ger forskarna vanligtvis exakta definitioner av specifika tekniska termer, akronymer, jargong och annan domänspecifik vokabulär som används i deras arbete”

Den som i början av inlägget skriver att jag menar spänning när jag skriver ström”.
Denne är rimligen inte efter att undvika förvirring, utan tvärtom.

 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
robhol och 6 till
  • Laddar…
Exakt, de omdefinierar inte begrepp som du gör. De snävar in betydelsen.
 
  • Gilla
jonmo och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Exakt, de omdefinierar inte begrepp som du gör. De snävar in betydelsen.
Daniel 109

Jag har under årens lopp läst flera dokument, där till exempel ordet ”inverter” haft helt olika betydelse.

Ibland har det varit en frekvensomriktare för varvtalsstyrning av en synkronmaskin. Andra gånger en nätdel till en dator, eller en omvandlare från likström i ett batteri till växelström.
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
S
Kan du inte förklara istället varför du tycker att du ska få betalt för att producera el när behovet är lågt?
Det var väl det här många trodde och hoppades att det skulle ske när allt fler solcellsinstallationer dök upp?
 
  • Gilla
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.