119 275 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Vad skulle du säga om något annat kraftslag gjorde så? Det är rent ut sagt sabotage. Vad vill du vinna på att visa på att ni kan sabotera elnätet?R Rasmus S skrev:
Enda möjligheten att ekonomiskt kunna motivera solceller i dagens läge är om man kan och behöver använda produktionen på egen hand. Uppvärmning av en pool etcetera.
Batterierna är för små/dyra i dagsläget för att motivera ett köp i mitt tycke.
Batterierna är för små/dyra i dagsläget för att motivera ett köp i mitt tycke.
Bara en tidsfråga innan energi lagring är utbyggt vilket resulterar i jämnare elpriser.Micleg skrev:
Gissar inom 5 år har det dykt upp en hel del på marknaden. Rent generellt så behöver vi producera mer energi i framtiden, vi ska bara hitta ett sätt att spara undan energin på ett effektivt sätt.
Jag gillar detta tankesättet som finns i Sjöbo. https://hydrobust.se/
För att vara en väldigt tidig anläggning så fungerar den bra både tekniskt och ekonomiskt. Tror att denna typ av anläggningar placerade i kommunernas fjärrvärmeverk (för att ta tillvara värmen) hade fungerat bra när den har utvecklats lite mer och börjat massproducerats. Solceller, vindkraftverk kunde då finnas i närområdet (även privata) och energin hade förbrukats i närområdet vilket gör att elnätet hade blivit väldigt mycket stabilare.
Meningen och meningen?U Ulf Samuelsson skrev:Staten ger bara grönt bidrag till solceller som är uppkopplade mot det publika elnätet, så meningen är att de som har solceller skall kunna producera.
Solcellsproduktionen är inte anpassat till husets behov under året, i Januari gjorde jag av med över 60 kWh på ett dygn och solcellerna producerade totalt 83 kWh på hela månaden. Under Juni har jag bara köpt 5 kWh.
Det vore en fördel om nätägaren hade mölighet att maximera exporten på folks växelriktare.
Skulle de vilja maximera antalet kWh privatpersoner spottar ut på nätet skulle de inte ta bort 60-öringen. Den tar man bort för att man inte ska smitta av sig med överskottet när nätet är överbelastat.
Nätet har generellt sett låg last när elpriset är lågt. Så det är en felaktig slutsats.
Nej, det är snarare 60000 kr eller någonting sånt som är försvarbart med solceller. Skulle behöva någon enkel färdigkopplad modul man helt enkelt hänger runt taket och sedan bara har en sladd att koppla in i centralen som behövs. För man behöver absolut inte många celler.Micleg skrev:
Eller så lämnar vi det åt de som äger mark som kan installera stora system som fixar elen åt oss andra...
Skrivit kontrakt nu på markanläggning och batteripark åt tredje part. Jag har inget med anläggningen att göra utan det är helt och hållet ett arrende på marken.S sjoelund skrev:Nej, det är snarare 60000 kr eller någonting sånt som är försvarbart med solceller. Skulle behöva någon enkel färdigkopplad modul man helt enkelt hänger runt taket och sedan bara har en sladd att koppla in i centralen som behövs. För man behöver absolut inte många celler.
Eller så lämnar vi det åt de som äger mark som kan installera stora system som fixar elen åt oss andra...
Tycker inte om solceller men batteripark är ju intressant i större skala. Dock kunde solcellerna ge över 700.000kr per år i arrende så det kan ju få en att släppa på vissa principer.
Hålla på fjanta runt med 20-30 paneler och borra sönder tak när man kan göra projekt som motsvarar några tusen villor åt gången låter mer lönsamt i installation.
Eller ja, får man privatpersoner att låna 150.000-250.000kr för att stundtals betala för att bli av med el så är ju systemet fel från början.
Enkelt löst problem (eller i alla fall reducerat i omfattning ). Vid effekt till nätet mer än 200 W i fem minuter startar jag avfuktaren i garaget med automation. Vid effekt mer än 1000 till nätet i en minut startas en IR-värmare per kW.Excel skrev:
Helt sjukt att elda upp el på det sättet men ta mig tusan hellre det än att stödja framförallt miljöpartiets idiotier här och i Tyskland (die Grüne). Jag har batteri redan men ibland blir det fullt...
Produkter som diskuteras: "IR-värmare"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Så fick man göra med Magdalena Anderssons penningtrappa när man hade bundet på 42öre under krisen.D DrDengrot skrev:Enkelt löst problem (eller i alla fall reducerat i omfattning ). Vid effekt till nätet mer än 200 W i fem minuter startar jag avfuktaren i garaget med automation. Vid effekt mer än 1000 till nätet i en minut startas en IR-värmare per kW.
Helt sjukt att elda upp el på det sättet men ta mig tusan hellre det än att stödja framförallt miljöpartiets idioter här och i Tyskland (die Grüne). Jag har batteri redan men ibland blir det fullt...
Starta motor och kupevärmare vid månadsskiftet för att få 200kr till om man låg på gränsen.
Mina solceller betalar min elräkning. Har inte betalat en elräkning på 8 år. Nu när priset sjunkit köpte jag batterier. Laddar på dan och sedan räcker hela kvällen/natten tills solen går upp igen. På vintern laddas batteriet när priset är lågt och används när priset är högt. Fungerar prickfritt.
Javisst, men när/om batteriet är fullt och det är sol och minuspriser över säg 25 öre per kWh är det ju onödigt att betala för att bli av med elen. Bättre att bränna av den i ngn elektrisk apparat, helst ngt som kan ge nytta tex en avfuktare.K Kalbygge skrev:
Jag säljer överskottet. Fördelen är att det samlas pengar hos min elleverantör som används att betala mina elräkningar. Jag får Nordpol-priset+25öre. Nackdelen är nätkostnaden. Men med batteriet kan jag minska nätkostnaden till en tredjedel. Har fungerat kanon!D DrDengrot skrev:
Ja, det är en bra lösning och så gör jag också. Jag får själv nio öre i nätnytta så ekvationen lite annorlunda hos mig...K Kalbygge skrev:
Men när minuspriset överstiger nätnyttan och batteriet är fullt äter det på ekonomin - det är ju onödigt när det är så enkelt att öka förukningen i hemmet.
Du köper alltid el. Antingen i form av någon kostsam utrustning som genererar el, eller färdigproducerad el.D Daniel 109 skrev:
Förutom år 2022 så är det billigare att köpa färdig el.
Så, det är fritt att välja.
Fast på vinterhalvåret är det svårt för de flesta att välja något annat än färdig el.