119 275 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Tyvärr har subventioner genon olika miljöpolitik rent ut sagt fu*kat privatpersoner. Istället för att subventionera solceller, batterier, elbilar skulle man ha lagt pengarna på att bygga ut stamnätet först. Elsystemet är helt enkelt för överbelastat av elproduktion som är för beroende av väder. Vilket gör vårt elnät oerhört sårbart.
Dem som har köpt elbil och solceller vänta tills effekttarifferna träder i kraft då kommer det att svida. Har man solceller ska man redan nu köpa batteri för att kunna använda sin egenproducerade el detta för att slippa betala nätavgift men å andra sidan kostar en sån investering 100k+ om man vill ha ett någorlunda stort batteri.
Dem som har köpt elbil och solceller vänta tills effekttarifferna träder i kraft då kommer det att svida. Har man solceller ska man redan nu köpa batteri för att kunna använda sin egenproducerade el detta för att slippa betala nätavgift men å andra sidan kostar en sån investering 100k+ om man vill ha ett någorlunda stort batteri.
Finns verkligen de problem du påstår? Jag tycker att elnätet verkar fungera bra.
Eller så kunde man behållt de fungerande reaktorerna eller byggt ny planerbar elproduktion där den behövs och sluppit de flesta långsamma oerhört dyra ombyggnaderna av stamnätet.Isarheml skrev:
Det finns ju ett par oerhört lämpliga placeringar för elproduktion i SE3 och SE4 (Ringhals och Barsebäck) där nätet är väl förberett
Det har de väl? Ellevio byggde ju batterilager i Eskilstuna med Scandinavian Energy CentersJ jonte0 skrev:
Staten ger bara grönt bidrag till solceller som är uppkopplade mot det publika elnätet, så meningen är att de som har solceller skall kunna producera.P Pligg85 skrev:Poängen med egna solceller är att hålla sin egna förbrukning och inget mer.
Det finns ingen som tackar dig eller behöver överskott men det vet man pga priserna.
Att belasta ett elnät som redan har överskott är inhemsk terrorism och är att likställa med överbelastningsattacker på Internet.
Solceller är för egna hushållet. Att skicka ut på nätet var något som var hedervärt långt innan coronan var aktuell
Solcellsproduktionen är inte anpassat till husets behov under året, i Januari gjorde jag av med över 60 kWh på ett dygn och solcellerna producerade totalt 83 kWh på hela månaden. Under Juni har jag bara köpt 5 kWh.
Det vore en fördel om nätägaren hade mölighet att maximera exporten på folks växelriktare.
Har nätägaren begränsat din export?
Jag har haft jättenytta av den mängdlära jag lärde mig i skolan på 60-talet. Det finns nämligen (minst) ett användningsområde: databassökningar. För de som inte jobbar med det är det ändå ett sätt att intellektuellt hantera mängder.A ajn82 skrev:Mängdlära var ju ett misslyckat skolpolitiskt experiment runt början av 70-talet, där eleverna hade mycket svårt att tillgodose sig materialet. Denna alternativ användning av begreppet som förekommer i tråden har jag tolkat som ironiskt raljerande över detta misslyckande, men det har alltså gått så långt att att folk nu använder det oironiskt också...
Det finns ingen anledning att såga sådant man inte begriper.
Enda orsaken jag ser till att ha (några) paneler är för att köra dem helt vid sidan av elnätet för att värma vatten till kranen och badtunnan. Detta kan man nyttja när solen lyser och enkelheten i konstruktionen är mycket trevlig.
Jag har en (1) panel för att ladda batteriet till båtmotorn, behovet av el korresponderar bra med tillgången på solenergi då jag inte behöver ladda båtbatteriet med nätström under säsongen och företrädesvis åker på sjön när solen lyser.pacman42 skrev:
HejU Ulf Samuelsson skrev:Staten ger bara grönt bidrag till solceller som är uppkopplade mot det publika elnätet, så meningen är att de som har solceller skall kunna producera.
Solcellsproduktionen är inte anpassat till husets behov under året, i Januari gjorde jag av med över 60 kWh på ett dygn och solcellerna producerade totalt 83 kWh på hela månaden. Under Juni har jag bara köpt 5 kWh.
Det vore en fördel om nätägaren hade mölighet att maximera exporten på folks växelriktare.
Normalt så ansluts till elnätet en anläggning som (huvudsakligen) producerar elenergi till elnätet tex ett vindkraftverk och då betalar man avgifter för anslutning och för effektinmatning
Eller så ansluts en anläggning som huvudsakligen använder elenergi och då betalar man avgifter för anslutning och effektuttag tex en villa
En villa med solceller som även matar in eleffekt i ett elnät byggt för effektuttag, blir en ”hybrid” mellan dessa något som många gånger har skapat bekymmer och extra kostnader
Avsikten med dessa senare är inte att de skall vara en produktionsanläggning utan en konsumtionsanläggning
När du skriver ”maximera exporten” menar du så att få ut så mycket som möjligt eller menar du att begränsa
Redigerat:
Har man inte satt upp solceller så bör man om man kan sätta öst väst och inte jaga maxa produktion i söder. Batteri kan hjälpa flytta till när behov fines. Jag sålde för 80 öre och köpte för 60 i maj
Exakt! Man blev idiotförklarad i början om man satte upp dom för morgon- eller kvällssol men mycket riktigt så var det där de höga priserna dök upp eftersom alla jagade sydläge för mängden kWh. Men får man 10x så mycket för en hundradels ersättning blir resultatet ändå mindre i kronor.J jagarparken skrev:
Den enda fördelen jag kan se med solceller är att slippa nätavgiften för förbrukning av egen el men den är väldigt svår att få till på dagen på vardagar för då är ingen hemma och bilarna på annan plats.
Den dag batterier är billiga nog för att få ekonomi i detta har dom stora redan installerat nog för att utjämna.
Ha igång AC för att ha svalt när man kommer hem från jobbet? Blir ju inte många kWh, men en del...Micleg skrev:
Micleg skrev:
Exakt! Man blev idiotförklarad i början om man satte upp dom för morgon- eller kvällssol men mycket riktigt så var det där de höga priserna dök upp eftersom alla jagade sydläge för mängden kWh. Men får man 10x så mycket för en hundradels ersättning blir resultatet ändå mindre i kronor.
Den enda fördelen jag kan se med solceller är att slippa nätavgiften för förbrukning av egen el men den är väldigt svår att få till på dagen på vardagar för då är ingen hemma och bilarna på annan plats.
Den dag batterier är billiga nog för att få ekonomi i detta har dom stora redan installerat nog för att utjämna.
Jag tycker att vi villaäger med solseller ska gå samman och stänga vår försäljning samtidigt som ett statement, då lär elbolagens kalkyler paja och det kommer kosta dom. Sen kanske vi kan ställa krav?R Rem skrev:Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.
Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.
Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.
Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...
Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]