119 275 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
År
ge det 10 år så har du ett kylskåp batteri med solid state som kan lagra endel, om 30-50 kvanteffektbaserade energilagringar.. (kan gå snabbare beror på hur snabbt AI utvecklas)Nissens skrev:
I den här värmen?H Hybro skrev:
Solpaneler är nog bra om man har kapitalet och en batteribil som man kan ladda dagtid, dvs typiskt för pensionärer städa vid kassa som inte vill ha kapitalet på börsen.
Att producera solel på villatomt för försäljning lönar sej knappast.
Vad menar du med "din kostnad för nät och elskatt", den förändras väl inte för den el som KÖPS ?D Daniel 109 skrev:
Om man producerar och förbrukar egen el har inte nätägaren eller staten med det att göra.
Kommer säkert jämna ut sig om några år när solnasare sålt på alla batterier!R Rem skrev:Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.
Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.
Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.
Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...
Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Jag tror vi ska vara glada över att priset inte blir ordentligt negativt. Då skulle man behöva investera i logik som stänger av solcellerna när priset blir negativt, min växelriktare verkar inte ha något enkelt sätt att begränsa produktionen. Det verkar som att marknaden lyckas reglera det hela rätt så bra än så länge.R Rem skrev:
Och man kan ju nämna att det är samma för vindkraften, när det blåser på bra så går priset ner.
Hej ZoddeZ Zodde skrev:
Varför försöker ni hitta en koppling mellan ”Mängdläran” som lärdes ut i matematiken, och min användning av begreppet (ordet) ”mängdlära” när många (alla) gör samma sak?
Det är samma stavning, men ett ord med en annan betydelse.
Samma, som till exempel, ”fönster” på ett hus och ”fönster” vid användning av dator.
Där är samma stavning, men ett ord med annan betydelse.
Samma sak att ”svälja” förtret och att ”svälja” mat.
Där är samma stavning, men ett ord med annan betydelse.
Redigerat: