Byggahus.se
larsbj skrev:
Elpoduktion 4300kwh a 1,5:- 6450:-
Du har missat att räkna med att panelerna tappar i effekt efter tid, det är inte ovanligt att tappa 10-15% i effekt efter 5-8 år, och 20-25% efter 10 år, förutsatt att panelerna är av hög kvalitet från början, är dom av sämre kvalitet så kan du tappa så mycket som 30-40% på bara några år, så kolla upp allt vad garantier gäller.

Och tänk på att även ifall tillverkaren erbjuder garantier på effekten, så blir det du själv som får bekosta ner/uppmontering ifall paneler behöver bytas.
 
Hur kommer detta i framtiden att yppa sig när de flesta billighetspaneler är tillverkade i kina? Den tillverkning som sker i väst och som jag sett sker i renrum och samtidigt sker lödning mm i kapslade maskiner för att inte förorena cellmodulerna. Är detta månne vedertaget av alla fabrikanter i öst?
 
exerg skrev:
Hur kommer detta i framtiden att yppa sig när de flesta billighetspaneler är tillverkade i kina? Den tillverkning som sker i väst och som jag sett sker i renrum och samtidigt sker lödning mm i kapslade maskiner för att inte förorena cellmodulerna. Är detta månne vedertaget av alla fabrikanter i öst?
Ifall alla gör det vet jag inte, men dom stora har väldigt fina anläggningar.
Kan nämna att de sämsta panelerna jag sett har varit tillverkade i Sverige.
 
Idag kostar 5750 W under 50 000.- i Sverige. Tillkommer "nätdelen" ca 15 000.- + lite installationmaterial, och nån 1000 lapp till elkillen.. ca 10 000.-...... Summa ca 75 000.- för 5.75Kw... Med effektgaranti 90/80% 10/25år
 
75kk för 5750W? intressant, var i landet är det?
 
Det är en fantastisk prisutveckling på PV-system. Tyvärr har inte regelverket hängt med. Det finnsvdock en baksida med denna utveckling och det är att solvärmemarknaden kommer försvinna.

Ingen ekonomiskt sinnad person som vill satsa på solenergi kommer köpa ett solvärmesystem.
 
HansR skrev:
Ingen ekonomiskt sinnad person som vill satsa på solenergi kommer köpa ett solvärmesystem.
Då hoppas jag du vill berätta varför detta l så fall. Är det för att solvärme stödet har försvunnit, eller är det för att man vill ha fler solpanel på taket i stället för solfångare? Eller hur tänker du nu?
 
Raptor50 skrev:
Då hoppas jag du vill berätta varför detta l så fall. Är det för att solvärme stödet har försvunnit, eller är det för att man vill ha fler solpanel på taket i stället för solfångare? Eller hur tänker du nu?
Av flera anledningar. Pv-systemet är enklare, billigare och passar bra i de flesta byggnader. Solvärme passar ju inte bra ihop med värmepumpar och måste kompletteras med ackumulatortank i många byggnader vilket ytterligare ökar systemkostnaden. När/om nettodebitering införs får pv-system ännu kortare återbetalningstid.
 
Klart att det är enklare, men jag tycker nog det är MÅNGA hus runt om som har en värmepanna som måste eldas igång på sommaren för att få varmvatten.
Koppla in solfångare till detta systemet är ju ingen sak alls.
Men då måste ju huset ha en panna och värmesystem..
En värmepump kostar ju fortfarande en del att drifta igenom året, men om man har solfångare så har man ju faktisk en kostnad på allt ned till 10 watt (Jag vet att man kan få pumpar som wilo pico ned till 3 watt, men inte om man är realistisk) i drift för att få varmvatten.

Jag skall hålla med om att det kan värka lättare om nettodebitering införs. Då man faktisk sparar överallt i hushållet och inte bara på varmvatten.
Så om man då köper och täcker hela taket på huset, så kan man ju faktisk tjäna pengar på hela insatsen. DÅ är det ju helt klart mycket bättre med PV system.
 
Fast man måste väl i många fall även komplettera en fastbränsleanläggning med en till tank? Det är väl många som har befintliga tankar utan solslinga.
Enklare att låta befintlig elpatron värma tappvarmvatten på sommaren och installera ett pv-system.
 
Det finns flera hundra tillverkare av solpaneler i Kina, och som med mycket annat finns det billigt skräp och bra saker.
Vad som är vad är svårt att avgöra, men man bör definitivt titta på vad det är för tillverkare på solpanelerna man köper.
Titta efter garantier och certifikat. Garantierna är i och för sig inte värt något om företaget försvinner om några år.
Bra tecken är om tillverkaren är börsnoterad, är bland de stora tillverkarna, och om de har lagt ut sina produktgarantier på externa försäkringsbolag.
Majoriteten av de stora leverantörerna av solmoduler är kinesiska.
 
OlaAnd skrev:
Det finns flera hundra tillverkare av solpaneler i Kina, och som med mycket annat finns det billigt skräp och bra saker.
Vad som är vad är svårt att avgöra, men man bör definitivt titta på vad det är för tillverkare på solpanelerna man köper.
Titta efter garantier och certifikat. Garantierna är i och för sig inte värt något om företaget försvinner om några år.
Bra tecken är om tillverkaren är börsnoterad, är bland de stora tillverkarna, och om de har lagt ut sina produktgarantier på externa försäkringsbolag.
Majoriteten av de stora leverantörerna av solmoduler är kinesiska.
Det går inte att hitta någon korrelation mellan dålig kvalitet och kinesiska tillverkare i de europeiska studier som är utförda. Däremot mellan storlek på tillverkare och kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.