Jag har en ongrid inverter som heter growatt 3000 som är kopplad till 10st solpaneler och har slitit mitt hår i veckor nu när jag försöker fylla i "anmälan anslutning egenproducerad el" från vattenfall.
jag har ett dokument som jag försöker hämta info från men det verkar vara andra värden. under ex. överspänning (steg 2) så står det 0,55 s 272,7v men det verkar som vattenfall vill ha nära 60 s och 255,3v. Är det någon som kan hjälpa mig att fylla i detta dokument? se bild
här är dokumentet med info: http://upload.evocdn.co.uk/ecolutio...0_er-certs-g83-2-for-growatt-1000-4000_v1.pdf
och ett svenskt "intyg om överensstämelse": http://www.growatt-america.com/uploadfiles/2018/05/201805160937443744.pdf
jag har ett dokument som jag försöker hämta info från men det verkar vara andra värden. under ex. överspänning (steg 2) så står det 0,55 s 272,7v men det verkar som vattenfall vill ha nära 60 s och 255,3v. Är det någon som kan hjälpa mig att fylla i detta dokument? se bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här är dokumentet med info: http://upload.evocdn.co.uk/ecolutio...0_er-certs-g83-2-for-growatt-1000-4000_v1.pdf
och ett svenskt "intyg om överensstämelse": http://www.growatt-america.com/uploadfiles/2018/05/201805160937443744.pdf
Det ser ju ut som att de har unika svenska inställningar för att klara de svenska normerna.
Men jag ser inget om stegvis inkoppling efter bortkopplig, det trodde jag var ett krav.
Men jag ser inget om stegvis inkoppling efter bortkopplig, det trodde jag var ett krav.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 293 inlägg
Du har data för UK inställningar. Du måste kolla så den här SE inställningar och få fram datablad för SE inställningarna.
Utan att det är ok kan du inte få färdiganmälan godkänd.
Utan att det är ok kan du inte få färdiganmälan godkänd.
Om det inte är data eller normer som nätägaren specifikt efterfrågar så är det inget du behöver gräva efter. Om det inte är av nyfikenhet. Tyskland har haft några störningar på nätet innan de kraven kom.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har du inte lämnat in färdiganmälan? Dumt att producera el före, då du får betala för den elen som går ut på nätet.
Mitt energibolag krävde endast papper på riktaren
Mitt energibolag krävde endast papper på riktaren
Jag har hört flera som påstår det men jag är väldigt skeptisk. Har du någon källa till påståendet?
Är det? Enligt vilken information?
De mekaniska vet jag att inte mäter så. De elektroniska har koll på effektfaktorn, så det låter konstigt att de skulle mäta fel för att fasläget ligger annorlunda.
De mekaniska vet jag att inte mäter så. De elektroniska har koll på effektfaktorn, så det låter konstigt att de skulle mäta fel för att fasläget ligger annorlunda.
Fundera på om mätaren koll på om effekten går ut eller in.D Daniel 109 skrev:
Beror kanske på mätare men kör man sina solpaneler innan mätarbytet så tickar mätaren på, har inte mer källinformation än att jag sett det med ögonen. Den mätaren var elektronisk.
Jag vet säkert att de mekaniska går baklänges om energin hår ut på nätet. Om den inte är utrustad med en nackspärr, då står den still. Jag vet även att de nya mätaren inte debiterar för reaktiv effekt. Så det låter konstigt att den helt enkelt mäter fel vid det här fallet. Jag skulle väldigt gärna ha en källa på påståendet.
Vad jag har hört så räknar nya normala digtala mätare "upp" oavsett vilken riktning energin har. Hur de hanterar att man producerar energi på en fas och förbrukar på en annan vet jag inte.D Daniel 109 skrev:Jag vet säkert att de mekaniska går baklänges om energin hår ut på nätet. Om den inte är utrustad med en nackspärr, då står den still. Jag vet även att de nya mätaren inte debiterar för reaktiv effekt. Så det låter konstigt att den helt enkelt mäter fel vid det här fallet. Jag skulle väldigt gärna ha en källa på påståendet.
Jag tror att mätarbyte alltid måste göras om man ska producera energi.
Detta är sådant jag "snappat upp" i olika sammanhang, men om det är fel så lär jag snabbt bli korrigerad i den här tråden.