Ska påbörja viss renovering av lägenheten och undrar vad man kan göra med bifogat golv.
Som ni ser har golvet en ganska klar linje ca 50 cm från väggkanten. Detta är ett resultat av förra ägarens garderob.
Är jag tvungen att slipa golvet eller går det på nåt vis polera bort kontrasten?
Som ni ser har golvet en ganska klar linje ca 50 cm från väggkanten. Detta är ett resultat av förra ägarens garderob.
Är jag tvungen att slipa golvet eller går det på nåt vis polera bort kontrasten?
Hur ska ni möblera? Matta kanske?
Kommer det att synas när rummet är inrett?
Om parketten i övrigt är fin tycker inte jag att det är värt att slipa bara för att få bort en sån där kant. Man gör ju parketten tunnare varje gång man slipar. Då är det bättre att vänta tills den faktiskt är nött.
Kommer det att synas när rummet är inrett?
Om parketten i övrigt är fin tycker inte jag att det är värt att slipa bara för att få bort en sån där kant. Man gör ju parketten tunnare varje gång man slipar. Då är det bättre att vänta tills den faktiskt är nött.
Detta har slagit mig och det är inte säkert att jag slipar även om det inte finns ngt annat sätt att få bot på det. Anledningen till att jag faktiskt funderar på det är för att annat golv i lägenheten definitivt kommer att slipas; och isf tar man det samtidigt.
Här är svaret från Tony:
Hej
Vad jag kan se på bilderna är det en naturlig oxidation genom exponering av UV ljus som skett ute på golvet.
Låter ni den mörka delen av golvet utsättas för samma sak kommer det på sikt att jämna ut sig, färgmässigt. Det kan gå fort eller långsamt, helt och hållet beroende på ljusinsläpp och årstid, allt mellan ett par månader till ett år.
Alternativet är att slipa ned golvet till trären yta och sedan behandla golvet med lack, olja eller vax.
-----
Med tanke på att golvet är i fint skick känns det inte värt att slipa. Det får bli att släppa in så mkt ljus som möjligt och låta det fixa sig självt.
Hej
Vad jag kan se på bilderna är det en naturlig oxidation genom exponering av UV ljus som skett ute på golvet.
Låter ni den mörka delen av golvet utsättas för samma sak kommer det på sikt att jämna ut sig, färgmässigt. Det kan gå fort eller långsamt, helt och hållet beroende på ljusinsläpp och årstid, allt mellan ett par månader till ett år.
Alternativet är att slipa ned golvet till trären yta och sedan behandla golvet med lack, olja eller vax.
-----
Med tanke på att golvet är i fint skick känns det inte värt att slipa. Det får bli att släppa in så mkt ljus som möjligt och låta det fixa sig självt.
Klicka här för att svara

