Eftersom jag givit upp ideen med att svarva trä i en metallsvarv efter råd i en annan tråd så är jag åter inne på spåret att skaffa en Solberga SVT/M Svarv. Det kommer ju ut sådana på Blocket och Facebook market med jämna mellanrum och även på auktion men priserna varierar ju väldigt. Vad är det värt att ge för en svarv? Någon årsmodell man ska akta sig för och något speciellt man ska kolla på?
Jag har förstått att man kan dela svarven i tre delar för att lättare transportera den är det något man gör enkelt eller ska man försöka satsa på att baxa upp hela svarven på ett släp?

Hennke85 Hennke85 skrev:
Eftersom jag givit upp ideen med att svarva trä i en metallsvarv efter råd i en annan tråd så är jag åter inne på spåret att skaffa en Solberga SVT/M Svarv. Det kommer ju ut sådana på Blocket och Facebook market med jämna mellanrum och även på auktion men priserna varierar ju väldigt. Vad är det värt att ge för en svarv? Någon årsmodell man ska akta sig för och något speciellt man ska kolla på?
Jag har förstått att man kan dela svarven i tre delar för att lättare transportera den är det något man gör enkelt eller ska man försöka satsa på att baxa upp hela svarven på ett släp?
Det är värt precis så mycket du vill ge. Jämför du med en ny svarv så motsvarar en Solberga en svarv som kostar kanske 10-15k, (lågt räknat) sen kan man få en Solberga med massa tillbehör som då motsvarar ännu mer pengar.

Dock är andrahandsmarknaden ganska labil vad gäller träsvarvar, så ska du kalla en beg Solberga ett fynd så ska den kosta ner mot 3-4k..

Hade det dykt upp en Solberga för under 8k inom min accepterade åkradie så hade jag slagit till direkt.

Jag fick min Solberga gratis men då hade jag en otrolig tur och så hade den ett par sprickor som behövde nickelsvetsas och sliten kona i spindeln som måste brotschas. Och så var spindeln illa skadad i bakändan så där skulle det svetsas på och svarvas nya gängor. Och så hade den legat sönderplockad i 10 år på ett garagegolv så en massa skruvar fattades. Äldre Solbergasvarvar har whitworthgängor överallt.

En komplett Solberga i någotsånär körbart skick som kanske behöver nya lager men inte så mycket mer är billig när den går under 7000 kronor.
Ett renoveringsdugligt vrak likt min är är billigt när det går under 2000 kronor.
Ungefär så ser marknaden ut.

Sedan kan man ju göra som Frustrator och jämföra med vad en ny svarv av motsvarande kvalitet kostar och då är allt under 10000 kronor billigt för ett renoveringsdugligt vrak.

Den stora nackdelen med Solberga svarvar (liksom med Ejca) är att prismat är för kort när man skall svarva trappräckesstolpar eller stolpar till styret på en sparkstötting.

Sedan finns det ju andra begagnade träsvarvar i samma kvalitetsklass. Ejca, Jonsered, Wadkin, Manko, Lahden Rautateollisuus, Köpings, Centaro är några märken man kan träffa på i den kvalitetsklassen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.