K Kristian242 skrev:
Vi har min kommun ibland försäkringsbolag som ringer efter skador inträffat och kollar av så alla papper finns, även om det är gjort korrekt så kan de vägra betala ut eftersom det är gjort på ett fel sätt med att inte anmäla och att de kontroller som skulle gjorts har gjorts.

Har du en konstruktion som en konstruktör ritat som inte håller ligger ansvaret på honom så länge man följt ritningarna.

Sedan behandlas kanske sådant här slappare i mindre kommuner men i min är vi hårda på det.
Då har nog fb en del misstankar från början.
Att saker inte står rätt till.
Frågan är om de kan neka ersättning bara för att saknas bygglov eller anmälan?
Nu svävar jag bara runt å gissar

S sussens skrev:
Ska försöka svara på alla i en post,
Detta är en bygganmälan och inte ett bygglov, därav lite snällare krav från kommun.
Jag har räknat själv och vet vad jag gör, dubbelkollat med en konstruktör med 40 års erfarenhet så rent byggtekniskt är allt rätt!
Enligt dom behövs ingen KA, så det är lugnt.

Ville bara veta av er som är mer erfarna inom det här, om det finns risk att de åker ut o tittar, men så verkar det inte ligga till :D
Det är ditt "samvete" som styr. Risken är i stort obefintlig att de skulle åka ut å kolla.
Jag skulle inte vara rädd att börja innan.

B Byggdjuret skrev:
Det är ditt "samvete" som styr. Risken är i stort obefintlig att de skulle åka ut å kolla.
Jag skulle inte vara rädd att börja innan.
Okej, verkar som att ja fortsätter då med min plan, låter dom hålla på och försöka fixa så kanske jag börjar innan om de inte kommit in ett godkännande innan =)
Tack alla för svar!

S sussens skrev:
Okej, verkar som att ja fortsätter då med min plan, låter dom hålla på och försöka fixa så kanske jag börjar innan om de inte kommit in ett godkännande innan =)
Tack alla för svar!
Mitt samvete kan rymma ganska mycket när det gäller vissa saker... Att börja med arbetet innan om jag kände mig tvingad skulle jag inte ha några problem med.
Jag tycker det är bra att du söker bygglov/anmälan.

Ifall någon undrar, så fick jag igenom bygganmälan för en vecka sedan, alltså godkänd byggstart. Så det blev hur bra som helst, tackar alla för god respons och bra svar :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.