Hejsan, som rubriken lyder har jag skickat in en bygganmälan för en ej bygglovpliktig åtgärd - göra öppning i bärande vägg.

Nu är det dock så att utan att gå in på detaljer har jag mars och april månad på mig att göra denna ändring, och jag misstänker att beskedet inte kommer vara klart innan dess.

Så jag undrar egentligen hur vanligt det är att kommunen åker ut och tittar på plats eller kräver bilder el. dyl för att se hur projektet ligger till? Typ, "visa bild på att ni inte gjort något som ni inte har startbesked för."

Jag funderar över om jag ska låta dom fortsätta med ärendet, och låtsas som om jag inte har påbörjat det enligt ök. men att jag egentligen gör det ändå, och när de efter lång tid ger mig mitt godkännande låtsas som att "ja men va bra! då kan jag börja bygga!".
Allting för rivning/byggnation är klart. Alla ritningar och det som behövs är införskaffat.

Vad tror ni? Vad är ett "vanligt" sätt för kommuner att bete sig på?
Det här är mitt första ärende med kommunen och har ägt huset i ca 4 månader.
(Det ligger inte centralt i staden och är inget värsting hus med särskilt intresse för någon. Ska kanske nämnas att det är blåbetong i väggarna, vet inte om det är så att de kommer kräva extra information och uppföljning pga det.)

Mvh
Sussens

S sussens skrev:
som rubriken lyder har jag skickat in en bygganmälan för en ej bygglovpliktig åtgärd - göra öppning i bärande vägg.
Varför skulle de åka ut och kolla om ni tjuvstartat?
Själv hade jag överhuvud taget inte meddelat kommunen om ett sådant jobb.
Hur stor öppning i väggen är det? Har ni koll på hållfastheten, avväxlingar o.dyl.?
Och vilken kommun är det?

Lagen säger att anmälans ärenden skall ges beslut inom 4 veckor, så det borde gå att få innan mars april. Du lär behöva en kontrollansvarig och risken finns att han skriver att åtgärden påbörjat innan han börja kontrollera/projektera av växlingen. Får kommunen reda på detta kommer du få vite samt risk att ärendet behöver tas i nämnd vilket förlänger tiden mer.

Bättre att ligga på kommunen angående de 4 veckor de har på sig att besluta i ärendet på.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
En ytterligare risk är om något händer, det blir sättningar eller liknande riskerar ni ha ett hus där försäkringar inte täcker för att rätta till det igen.

Nej kommunen åker inte ut och tittar, de lär besluta sedan skicka hem beslutet till er.

Vad som kan hända är att du får återställa allting, samt böter. Men då måste de upptäcka att du utfört arbetet utan att bygganmälan är godkänd. Det är väldigt väldigt liten risk att de skulle åka ut och granska ärendet. Det är om någon skulle tipsa kommunen och de skulle finna det tillräckligt intressant för att åka och titta.
Så egentligen handlar det mest om samvete. För risken är minimal om inte säga obefintlig.

K Kristian242 skrev:
En ytterligare risk är om något händer, det blir sättningar eller liknande riskerar ni ha ett hus där försäkringar inte täcker för att rätta till det igen.

Nej kommunen åker inte ut och tittar, de lär besluta sedan skicka hem beslutet till er.
Nu vet jag inte huruvida FB bryr sig så pass mycket om det finns en godkänd anmälan eller inte. Troligtvis inte Och eventuella sättningar hänger inte på en godkänd anmälan utan bristande avbärning. Så förutsatt att uträkningarna stämmer så är borde det inte bli några sättningar. Men oavsett, om beräkningarna inte stämmer så blir det ett helvete oavsett godkänd anmälan.
(KA behövs väl inte vid en bygganmälan?)

Fast det är väl då risken att de kräver att du anlitar en kontrollansvarig. Och att denne då tar sitt uppdrag på allvar och anmäler.

OM du blir påkommen så är sanktionsavgiften för att påbörja utan startlov ett halvt basbelopp (ca 22 000). Sedan har de rätt att jämka det till 11 000 om felet är litet. Men blir du dessutom färdigt så att du tar det i bruk innan slutintyg så blir det samma avgift en gång till.

Och de kan kräva att du återställer.

Just när avgiftssystemet var nytt drabbades en bostadsrättsförening. De bytte stammar, en ledning drogs 30cm bredvid placeringen av den gamla ledningen. De blev debiterade 22 000 för var och en av de 50 lägenheter som var kopplade till röret för att de satt igång utan startbesked, och ytterligare samma summa för att de tog röret i bruk utan slutbevis, totalt drygt 2 milj.

Efter överklagan drogs avgiften tillbaka.

Ska försöka svara på alla i en post,
Detta är en bygganmälan och inte ett bygglov, därav lite snällare krav från kommun.
Jag har räknat själv och vet vad jag gör, dubbelkollat med en konstruktör med 40 års erfarenhet så rent byggtekniskt är allt rätt!
Enligt dom behövs ingen KA, så det är lugnt.

Ville bara veta av er som är mer erfarna inom det här, om det finns risk att de åker ut o tittar, men så verkar det inte ligga till :D

K Kristian242 skrev:
Lagen säger att anmälans ärenden skall ges beslut inom 4 veckor, så det borde gå att få innan mars april. Du lär behöva en kontrollansvarig och risken finns att han skriver att åtgärden påbörjat innan han börja kontrollera/projektera av växlingen. Får kommunen reda på detta kommer du få vite samt risk att ärendet behöver tas i nämnd vilket förlänger tiden mer.

Bättre att ligga på kommunen angående de 4 veckor de har på sig att besluta i ärendet på.
4 veckor?
Bygglovs ansökan har enligt lag 10 veckor ärende tid EFTER godkänd ansökan kommit in.
Vad är dessa för 4 veckor? =0 mkt intressant om de stämmer

S sussens skrev:
4 veckor?
Bygglovs ansökan har enligt lag 10 veckor ärende tid EFTER godkänd ansökan kommit in.
Vad är dessa för 4 veckor? =0 mkt intressant om de stämmer

Jag jobbar själv som bygglovsarkitekt så får hoppas jag har lite koll.

Bygglov har en gräns på 10 veckor från ärendet är komplett.
Anmälan har 4 veckor från ärende komplett.
TS hävdade i sitt inlägg att alla handlingar var kompletta. Därav 4 veckor.

Vi har min kommun ibland försäkringsbolag som ringer efter skador inträffat och kollar av så alla papper finns, även om det är gjort korrekt så kan de vägra betala ut eftersom det är gjort på ett fel sätt med att inte anmäla och att de kontroller som skulle gjorts har gjorts.

Har du en konstruktion som en konstruktör ritat som inte håller ligger ansvaret på honom så länge man följt ritningarna.

Sedan behandlas kanske sådant här slappare i mindre kommuner men i min är vi hårda på det.

K Kristian242 skrev:
Jag jobbar själv som bygglovsarkitekt så får hoppas jag har lite koll.

Bygglov har en gräns på 10 veckor från ärendet är komplett.
Anmälan har 4 veckor från ärende komplett.
TS hävdade i sitt inlägg att alla handlingar var kompletta. Därav 4 veckor.
Okej! Intressant! Då vet jag vad jag kan "kräva" av dom :D trodde de va 10 v för bygganmälan också men där lärde jag mig nåt nytt, tack!

Innan fanns det inte men dom gjorde ett tillägg förra året om 4 veckor veckor anmälansärenden.

K Kristian242 skrev:
Innan fanns det inte men dom gjorde ett tillägg förra året om 4 veckor veckor anmälansärenden.
fullkomligt strålande ju :D haha kanske inte för dom som jobbar på kontoret och ska leverera men det är ju inte mitt problem ;) hehe

Nä så är det, kan inte hända något med kommunen om man inte uppfyller lagen, men man kan alltid JO - anmäla. Är man påläst och är på kommunen om att detta gäller brukar de få fart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.