Purre
S Sanguines skrev:
Toppen! Det fick bli en CTL Midi just därför. Verkar ju vara en riktigt bra dammsugare. Trevlig garantitid och service möjligheter också. Uppskattar även möjligheterna att uppdatera maskinerna med tillbehör etc. Har ju inga andra Festool maskiner så lär ju bli att införskaffa diverse adepters.

Något tillbehör du anser guld att köpa redan nu? Köpte bara basic modellen utan tillbehör.
Om nu M-klassning var ett krav, varför då köpa en L-klassad även om filtreringen är lika bra?

Purre Purre skrev:
Om nu M-klassning var ett krav, varför då köpa en L-klassad även om filtreringen är lika bra?
Eftersom det enbart är ett varningssystem som är skillnaden. Om nu en L-klassad Festool filtrerar lika bra som en M-klassad är ju resultatet lika med de båda. Samma sak gäller ju inte för andra märken, där L-klassade kan ha hur bra filter som helst men inte vara lika välbyggda och därmed inte rena lika bra som en M-klassad.

Purre
Jo men även om det är ett krav kan man inte tumma på det skulle jag säga även om det är samma filtreringsgrad. Då är det inte längre ett krav utan mer ett önskemål.

Läser man dessutom på deras hemsida så är det olika nivå på de olika maskinerna.
https://www.festool.se/kampanjer/microsites/dustfree#Dammklasser

Purre Purre skrev:
Jo men även om det är ett krav kan man inte tumma på det skulle jag säga även om det är samma filtreringsgrad. Då är det inte längre ett krav utan mer ett önskemål.

Läser man dessutom på deras hemsida så är det olika nivå på de olika maskinerna.
[länk]
Tack för bra länk.

Ja om du menar på det sättet, men då riskerar jag sila mygg och svälja kameler. I mitt fall har jag en lång lista med mer nödvändiga åtgärder innan detta blir aktuellt.

L-klassad Festool där man har koll på filter och påse är ju likvärdig M-klassad Festool. Lägger hellre pengar på reningsverk och hantera dammet från källan genom att se till att samtliga maskiner går att koppla in till dammsugaren. Använder även ordentligt halvmask med partikelfilter. Så länge det farliga dammet stannar i påsen så är jag nöjd.

Om man vet med sig att man kommer få kontroller på utrustning eller snickrar hårdträ hos kund, ja då är det lika bra att köpa M-klassad från första början.

Enligt Arbetsmiljöverket är det snickerier som använder tryckluft som har högst värden farligt damm. Där man hanterar dammet direkt från källan samt bra ventilation har långt under gränsvärdet på farliga halter.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
S Sanguines skrev:
Toppen! Det fick bli en CTL Midi just därför. Verkar ju vara en riktigt bra dammsugare. Trevlig garantitid och service möjligheter också. Uppskattar även möjligheterna att uppdatera maskinerna med tillbehör etc. Har ju inga andra Festool maskiner så lär ju bli att införskaffa diverse adepters.

Något tillbehör du anser guld att köpa redan nu? Köpte bara basic modellen utan tillbehör.
Jag skulle säga fjärrkontrollen, man fattar inte hur skönt det är att ha den förrän man provat :-)

Sen kan man ju välja att se diverse slipmaskiner och annat som tillbehör, då blir det riktigt bra! 😅

• Gilla
Sanguines och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.