Hur många "kast" kan du göra med ett batteri ?

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hur många "kast" kan du göra med ett batteri ?
Ganska många faktiskt, så för privat bruk så duger det gott med batteri. Säkert upp mot 5000 duvor på en laddning.

Men i en skytteförening så blir det värre, alltid är det nåt batteri som inte är laddat när man vill nyttja alla 10 kastare under en runda.
Då är det driftsäkrare med konstant ström.

En fundering:

Kan jag ta reda på vad en kastare kräver under en laddcykel med en amperemeter?

H hackatall skrev:
Säkert upp mot 5000 duvor på en laddning.
överslagsmässigt borde det bli ett strömuttag på 20A från batteriet ! med antagandet 80Ah kapacitet på batteriet och 3 sek för att spänna fjädern

harka harka skrev:
överslagsmässigt borde det bli ett strömuttag på 20A från batteriet ! med antagandet 80Ah kapacitet på batteriet och 3 sek för att spänna fjädern
Är det inte nåt med bilbatterier om att de ska ge hög strömstyrka vid kortvarig effektuttag? Upp mot 120A under en begränsad tid? Eller är det nåt jag fått om bakfoten?

Om det stämmer så ändras ju förutsättningarna rejält.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hackatall skrev:
Kan jag ta reda på vad en kastare kräver under en laddcykel med en amperemeter?
det mer relevant är att mäta hur mycket dom drar under arbete -- kan kanske vara lite svårt att fånga startströmmen

men om det nu är 10 apparater och de drar kanske 20A styck, så går det kanske att driva 3 eller 4 automater med ett spänningsaggregat som det Avemo länkade till i #12 -- och kanske någon ytterligare automat... alla går väl inte precis samtidigt? det vill säga kostnaden per automat blir kanske rätt överkomlig...,

H hackatall skrev:
Upp mot 120A under en begränsad tid? Eller är det nåt jag fått om bakfoten?
nejdå, blyackumulatorn kan leverera en hög ström (tack vare en låg inre resistans)

80 Ah är däremot ett mått på kapaciteten för batteriet -- hur mycket energi som är inknökat i det -- inte hur stor ström som kan tas ut

lite förenklat kan man säga att ett 80 Ah batteri skulle kunna leverera 120A under 0.66 h, eller 40 minuter, men med en så stor ström skulle jag misstänka att det kommer att koka torrt långt innan dess

men säg 1 Ampere under 80 timmar, eller 20 Ampere under 4 timmar kunde vara mer realistiska arbetsförhållanden för ett 80 Ah-batteri

och säger du 5000 duvor och jag antar 3 sek för att skjuta iväg en duva och 20A för att driva motorn så blir det 5000 * 3 * 20 A = 300000 amperesekunder = 83 Ah

rent praktiskt för ett nätaggregat förutsätter det att motorn drar 20A under hela tresekundersperioden -- skulle den ha en hög startström skulle den kunna knäcka strömförsörjningen

H hackatall skrev:
Är det inte nåt med bilbatterier om att de ska ge hög strömstyrka vid kortvarig effektuttag? Upp mot 120A under en begränsad tid? Eller är det nåt jag fått om bakfoten?
Pratar vi ett bilbatteri så får du öka på det med en faktor 5 eller så. Följande batteri från biltema tillåts exempelvis leverera 660 A vid start.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/bilbatterier/batteri-12v-78ah-2000038652
Det är CCA, Cold Cranking Amperage som man tittar på. Det är en dålig utgångspunkt för att dimensionera nätaggregatet.

Startbatterier är som sagt gjorda för att leverera en hög ström under en kort period och inte för att laddas ur helt innan de laddas upp igen. Djupurladdningar sliter hårt på bilbatterier. Liksom förvaring i urladdat tillstånd.

Hej igen, Jag skulle tro att en stor vanlig analog transformator med likriktarbrygga och en bamse till kondensator skulle göra jobbet. Räknade lite på en 180W lösning och kom fram till vad bilden visar. Köper själv mina prototypgrejor på tme.eu som har väldigt låga priser och bra leveranser. Så en trafo som kan leverera 400VA vid 15V och en full likr.brygga för 25A samt en glättningskonding i storleken 39000uf. Den skulle även kunna ta stora startströmmar.

Angående uppgifter på motor så var det svårt men kom på att man kan söka på reservdelar och sedan kika på bilder som visar märkskyltar. Sök på engelska förstås och sedan veta var en lerduva heter ;)

Vissa Ctek laddare går att ställa om till konstant spänninskälla för 12V ut och beroende på modell så är det 10-20A. Kanske räcker och är enklare att få tag på.

Kanske, Jag har dålig erfarenhet av switchade aggregat i samband med större strömuttag o elmotorer de brukar klippa utgången ganska omedelbart. lösningen med trafo som jag beskrev ligger under 600kr ex frakt om nu inte bilden syns ännu

Momentan strömförbrukning kan man mäta med oscilloskop och en strömshunt. Jag är tveksam till om det skulle funka med ett switchat aggregat så jag hade valt transformator med likriktare och en rejäl glättningskondensator. Ingen reglering behövs om man väljer rätt sekundärspänning på transformatorn. Ett lågohmigt motstånd i serie för att begränsa den värsta strömspiken och skydda likriktaren. Kan byggas in i elskåp avsett för utomhusmontage.

Logad Logad skrev:
Momentan strömförbrukning kan man mäta med oscilloskop och en strömshunt. Jag är tveksam till om det skulle funka med ett switchat aggregat så jag hade valt transformator med likriktare och en rejäl glättningskondensator. Ingen reglering behövs om man väljer rätt sekundärspänning på transformatorn. Ett lågohmigt motstånd i serie för att begränsa den värsta strömspiken och skydda likriktaren. Kan byggas in i elskåp avsett för utomhusmontage.
Det låter som en intressant lösning, vet du om detta har gjorts tidigare av någon?

Jag fick svar ifrån tillverkaren Laporte nu på mailen:

”You would require a 60 amp, 12V DC switch mode supply, however this is not something we recommend as issues can arise if you do not have a stable input voltage.”

Åsikter?

Jag är inte insatt i hur lerduvekastare fungerar. Är det med "direktel" som den skjuts iväg eller är det en motor som spänner en fjäder? I fallet att motorn direkt slungar iväg lerduvan kan resultatet påverkas negativt av att du får en dipp i spänningen när den plötsliga strömmen kommer. Den dippen blir sannolikt mindre med den av @håbbe1961 föreslagna lösningen med järnkärnetrafo och likriktare. Oavsett vilken lösning du väljer känns det som att du får vara beredd på att experimentera på egen hand då ingen färdig och utprovad lösning finns. Jag betvivlar starkt att det skulle vara en risk att kastaren går sönder men det kanske inte fungerar som önskat på första försöket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.