En gång var jag hos en person i Helsingborg, denne hade en toalettstol av något stenmaterial. Kanske lokalt tillverkad? Något malt material som sedan gjutits till en toalettstol. Inte helt unik, då han tänkte köpa en likadan när han renoverade nästa badrum.

Är det någon som sett en sådan? vet var man kan hitta den? Eller bara vilket material den kan vara gjord av?
Har googlat och googlat och finner bara vita, gula, blå och svarta toalettstolar.

Dessa ska dessutom vara ypperliga för att inte missfärgningar från vattnet ska få fäste i materialet. Har även kollat med min rörmokare, men han hade aldrig sett eller hört talas om dem.

• En uppsättning av tre keramikskålar i olika storlekar med marmoreringsmönster, vilket ger ett rustikt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
C cookie_ skrev:
En gång var jag hos en person i Helsingborg, denne hade en toalettstol av något stenmaterial. Kanske lokalt tillverkad? Något malt material som sedan gjutits till en toalettstol.
Det där är ungefär en beskrivning av hur man tillverkar porslin som används bland annat till toalettstolar. Porslin är bra till toaletter eftersom det är vattentätt i sig själv och inte är beroende av en tät glasyr.

På din bild ser det ut att vara stengods, en annan typ av keramik med andra leror som bas.

Man kan ju ha tallrikar i både porslin och stengods men har aldrig hört att det ena skulle vara bättre eller sämre än det andra när det gäller att ta åt sig av färgämnen. Det finns nog bra anledningar till att man gör toaletter av porslin och inte av det billigare stengodset.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.