:thinking:.. Söker tips på snygga solceller i mindre storlek kanske och som kan anpassas(!) eventuellt med ”fake” paneler snyggt runt skorsten och andra takdetaljer. Ja.. ni förstår! Finns detta verkligen inte?

Inte intresserad så av att byta pannorna. Vi har betonpannor nu.

Månge solcellsinstallationer som är så extremt fula tycker jag (exempel på bild) och som inte är anpassat till takets dimensioner, vinklar, takfönster och detaljer.

Inte så snygg:
Solpaneler på hustak som inte passar in med takets detaljer och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja den där bilder såg hemsk ut, behöver definitivt inte bli så illa.
Integrerade solcell finns och som alternativ finns plåtläggaren som gör snygga övergångar. dock finns inte halv/kvart/sne panel i någon nämnvärd utsträckning.

Ok tack ja jag misstänkte det

preben,
är bilden på taket från ditt grannhus?
Det ser emellertid inte ut som ett vanligt svenskt hus.
Jag gissar snarare från Tyskland?

På ditt foto har de utöver solcellspaneler även 2 st solfångare för varmvattenproduktion och de monterades nog först, och för 10 år sedan.

Har ni röda betongpannor på ert enfamiljshus? Är det på södertakfallet på ert enfamiljshus ni överväger att montera solcellspaneler? Är det mycket störobjekt där? Skorsten, ventilationhuvar, avloppsutluftningspipa, takkupa, takfönster, takstege osv?

För övrigt ser hustaket på din bild över inte vackert ut även om solfångarna och solcellspanelerna plockades bort.
Det är det konstiga annextaket som ser ut att bara vara ett slags regnskydd som förfular helheten. Sedan tror jag att de solcellspanelerna är nog en ca 10 år gamla. Det verkar ju vara polykristallina paneler, som är så där ljusblå. Nu för tiden finns nästan inga polykristallina utan det är effektstarkare monokristallina som är mörkblå som installeras idag.

Redigerat:
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.