3 577 läst ·
48 svar
4k läst
48 svar
Söker tips om bra router
Hur stor är din bostad? Hur snabbt wifi vill du ha?Z ZipLock skrev:Vi tvingas byta bredbandsleverantör och då får vi skicka tillbaka nuvarande router och köpa en egen. Det finns ju miljoner routers att välja på, så jag tänkte höra om någon har en välfungerande router att tipsa om.
Förutsättningar:
- Lägenhet
- Några eheter ansluts med kabel: Två datorer samt TV
- Telefoner + surfplattor via WiFi
- Ingen gaming eller likande
- Vill ha något som funkar direkt utan en massa konfigurering
- Tillverkare som har bra support och som supportar sina enheter länge
Hur många grannar med wifi har du?
Ja, jag föredrar och har valt Unifi själv men om man inte värderar eller använder alla möjligheter med den lösningen så är det rätt mycket mer pengar, det var så jag tänkte med Asus. Jag körde Asus i många år och använde rätt mycket funktioner, fungerade faktiskt väldigt bra, de kostar säkert bara hälften av Unifi.Bönhas skrev:
Precis! Det är överhuvud taget inte aktuellt när man bara behöver en enhet.
Funkar som sagt med vad som helst. Så varför inte?
Eller en EdgeRouter och en valfri accespunkt.
Fast för TS skulle absolut en Unifi Dream Machine göra hela jobbet med en enda enhet
Den anses av många vara snygg! Det är en mycket bra produkt som klarar det som krävs
Kolla info och pris på prisjakt
Så är det naturligtvis. Men då duger routern fortfarande för de flesta. Behöver man mer än så, då köper man en extra AP.M MrDizzy skrev:Håller med @pacman42 här , den router han länkade till är en som är billig, lättinställd och klarar troligen TS behov utan problem.
Dinns dock lägenheter med med massor med betong och armering, som gör att wifi signalerna tamef* inte tar sig ut ur rummet routern står i.
Ex:ts lägenhet är en sådan.
Då är det router + APs som gäller
Lägenheten är 90 kvm. Vi räknar med att köpa hus inom några år, så det kommer i alla fall behövas ny hårdvara då.Cheesen skrev:
Har inga krav på supersnabbt wifi.
Ingen aning om grannarna, men det är ett stort lägenhetshus och säkert massor av wifi i närheten.
Vi hade en Ubiquiti accesspunkt i en tidigare bostad. Det var en mardröm att konfigurera den, men den funkade bra när den väl var igång. Tror inte jag orkar ge mig in i Ubiquiti-världen i denna lägenhet.
Ubiquitits AP-produkter är nästintill självkonfigurerande nuförtiden (mjukvaran är mycket bättre idag), men klarar du dig på bara en router så köp bara det. Men 90 kvm i lägenhet kan vara för stort om routern hamnar i ena hörnet av lägenheten.Z ZipLock skrev:Lägenheten är 90 kvm. Vi räknar med att köpa hus inom några år, så det kommer i alla fall behövas ny hårdvara då.
Ingen aning om grannarna, men det är ett stort lägenhetshus och säkert massor av wifi i närheten.
Vi hade en Ubiquiti accesspunkt i en tidigare bostad. Det var en mardröm att konfigurera den, men den funkade bra när den väl var igång. Tror inte jag orkar ge mig in i Ubiquiti-världen i denna lägenhet.
Ja, det har utvecklats väldigt mycket men är helt enig med dig, ska man bara ha en AP så kan jag inte råda gemene man att köpa Unifi, även om jag själv hade gjort det..pacman42 skrev:
Utan specifika krav tror jag att i princip valfri konsumentrouter fungerar. Köps en från de större tillverkarna som tex tp-link, asus, Netgear mfl med stöd för wifi 7 lär dess sw hållas uppdaterad några år framöver.Z ZipLock skrev:
Wifi 7 är senaste standarden som erbjuder lite högre säkerhet, wpa3. Det är dock klienten som avgör vilken wifi gen som används. De flesta smarta hem prylar har bara stöd för wifi 4 och då är säkerheten inte lika hög.
Det sägs att den vanligaste orsaken till intrång är att default admin usr och lösenord används. Byt admin usr och lösenord omgående och du slipper intrång från grannar mfl.
Jag hade satsat på en sån här. https://www.kjell.com/se/produkter/...be230-tradlos-router-med-wifi-7-be3600-p65841Z ZipLock skrev:Lägenheten är 90 kvm. Vi räknar med att köpa hus inom några år, så det kommer i alla fall behövas ny hårdvara då.
Då kan du komplettera med tp-links mesh när det blir hus om det behövs för att få räckvidd på wifi över hela gården.
Väldigt enkelt att konfigurera, har goda erfarenheter av just TP-Link när det kommer till användbarhet och hur svårt det är att konfigurera.
Jag tycker man ska undvika mesh, bättre att planera för det isf och använda rena accesspunkter.Cheesen skrev:
Är det en hyffsat ny lägenhet så att det finns nätverksuttag på några ställen i lägenheten så är dessa väldigt praktiska och syns typ inte.
https://www.kjell.com/se/produkter/...wall-wifi-6-roaming-accesspunkt-ax1800-p65133
kräver dock lite konf samt en kontroller om du vill använda roamingfunktionaliteten
https://www.kjell.com/se/produkter/...wall-wifi-6-roaming-accesspunkt-ax1800-p65133
kräver dock lite konf samt en kontroller om du vill använda roamingfunktionaliteten
Men om man bara ska ha en AP så kanske den nya Express kan funka. Hos svärföräldrarna som verkar behöva en AP nere och en på övervåningen, så seglar den upp som ett intressant alternativ. En express + en unifi 7 lite. Istället för att köpa en Ultra och två separata AP. Men, allt beror på omständigheterna.D djac skrev:
Well, om du köper rätt prylar nu så är det bara att ta med sig prylarna, det man köper nu stödjer ju minst gigabitfart och mer än så tror jag inte du behöver inom överskådligt tid (skulle du vara någon som behöver 10Gig fart så skulle du antagligen inte behöva fråga vad du ska köpa....Z ZipLock skrev:
För TS gör en Unifi Dream Machine hela jobbet med en enda enhet.
Bara att flytta med sig vid flytt till hus. Vilket (självklart?) gäller oavsett vilken produkt man väljer. Men det kommer säkert att fungera med vad som helst när kraven inte är högre än i detta fallet.
Bara att flytta med sig vid flytt till hus. Vilket (självklart?) gäller oavsett vilken produkt man väljer. Men det kommer säkert att fungera med vad som helst när kraven inte är högre än i detta fallet.
Inte med automatik. Snarare tvärt om. Så länge kraven inte radikalt ändras är det inte osannolikt att samma hårdvara räcker.Z ZipLock skrev:
Men du har rätt i att det är en poäng i att inte köpa it-utrustning för behov som kanske finns om några år. Med den snabba utvecklingen på området kommer det finnas bättre och billigare grejer om ett par år. Så att begränsa fokus till dagens krav är mycket klokt.