Någon som kan tipsa om en riktigt bra jordad stickkontakt? Med bra menar jag en kontakt som monteras snabbt utan svordomar, där ledarna sitter fast, där dragavlastningen fungerar och som klarar vanligt garageanvändande, inklusive t.ex. att trampas på eller tappas i golvet.

Saknar bara jordstift =)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Oftast är det ju andra änden (uttaget) som får ta stryk på en förlängningskabel.

Sladdställ är ju en variant (Clas Ohlsson har jordad 2m), men jag har massor av fin mjuk gummikabel som jag skulle vilja använda.

13th Marine skrev:
Saknar bara jordstift =)
Helt riktigt, det var slarvigt av mig :o
Men det finns ju jordade sladdställ med tre ledare också.

f91jsw skrev:
Oftast är det ju andra änden (uttaget) som får ta stryk på en förlängningskabel.
Har du helt rätt i.
Den där gummitutan (vad heter den kabel... ?), som skall förhindra att sladden viks direkt vid verktyget brukar gå först.
Och sedan kopparledarna.

Men jag har för mig att jag sett sladdställ som även innehåller denna "förstyvning".

Här har du en bra.
Ett tips: Lämna gärna grön/gul ledare inuti kontaktdonet något längre så att den åker ur sist om kontakten mot förmodan skulle ryckas loss.

HandySmurf skrev:
...
Ett tips: Lämna gärna grön/gul ledare inuti kontaktdonet något längre så att den åker ur sist om kontakten mot förmodan skulle ryckas loss.
Bra påpekande!

Och det är väl det första elektrikerna får lära sig på grundkursen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.