Eller Lidl

Men vill du absolut lägga pengar så leta efter den som väger minst, och skaffa två små batterier istället för stora. Låg vikt kostar, men tillräcklig prestanda har som sagt även det du hittar på Lidl eller Biltema

Jag skulle rekommendera att känna på maskinerna. Som nämnts räcker nog det mesta för dina behov, men det ska ju vara kul också. Är redan maskinerna en tröskel att börja jobba finns risk att motivationen fort tryter.

När jag kollade för några år sedan var dewalt det som låg bäst i min (och sambons) hand. Makita fanns inte i butikernas utbud där jag kollade men upplevt att de ofta passar mig ganska bra. Många nådde jag inte att växla rotationsriktning på "bekvämt" just nu är jag lite sugen på en liten 12V Bosch, för sin smidighet, trots att de har på gränsen till för grovt handtag.

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Jag var på Jula idag och kände på de båda. Tyckte Dewalten och Makita kändes bra båda två. Men fick upp ögonen för Bosch också, och efter att ha googlat överväger jag blå Bosch. En fördel är att de bara väger 1 kg exkl batteri, medan Dewalt och Makita verkar ligga runt 1,3-1,5.

Undrar om ni kan hjälpa mig med dessa frågor.

1. Är det någon som har åsikter om blå Bosch, i förhållande till Makita och Dewalt?

2. Jag har hittat två olika blå Bosch som är på erbjudande, men jag har svårt att förstå vad som skiljer dem åt. Kan någon hjälpa?
- Bosch GSR 18V-21, 1600 kr (2000 kr).
- Bosch GSR 18V-55, 2000 kr (2400 kr).

https://www.clasohlson.com/se/p/41-2378?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQiA3fiPBhCCARIsAFQ8QzXCEM9yC2VeM987v1OXAkQLsWP1J08yJbswf2FID_9wIh81yA5MzLYaAiBbEALw_wcB

https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-bosch-professional-gsr-18v-55-2x2ah#yotpo-recension

3. Båda de modellerna kommer med 2 st 2Ah-batterier. Ser att de andra modellerna och de som refereras till kommer med 4-5Ah batterier. Men med tanke på att Bosch laddar ett batteri fullt på 35 minuter så spelar det väl ingen roll att det bara är på 2ah istället för 4? Det är väl bara byta och ladda det andra under tiden? Bara att det blir lättare? Eller finns det fördelar med de stora batterierna som jag missar?

4. Är Bosch professional en bra serie att satsa på, om man framöver behöver fler sladdlösa verktyg?

Finns en test där man testar maskiner i samma prisklass.
Det var inga stora skillnader i styrka, hur många skruv de kunde dra mm.
Skillnaden låg i känsla och finlir.
Bosch fick 1 i betyg, Devalt 2, Milwakee 3, Hikoki och Makita 5.
Vill du skruva som ett proffs, köp Makita eller Hikoki.
2A funkar om du inte har brottom eller skruvar mer sällan.

Jag har en AEG som är riktigt bra, tycker att den är starkare å bättre batteri än de Makita jag har använt. Har också en Dewalt som känns lika bra som AEG

P peter.linkan skrev:
2. Jag har hittat två olika blå Bosch som är på erbjudande, men jag har svårt att förstå vad som skiljer dem åt. Kan någon hjälpa?

[länk] surfaces&gclid=Cj0KCQiA3fiPBhCCARIsAFQ8QzXCEM9yC2VeM987v1OXAkQLsWP1J08yJbswf2FID_9wIh81yA5MzLYaAiBbEALw_wcB

[länk]

3. Båda de modellerna kommer med 2 st 2Ah-batterier. Ser att de andra modellerna och de som refereras till kommer med 4-5Ah batterier. Men med tanke på att Bosch laddar ett batteri fullt på 35 minuter så spelar det väl ingen roll att det bara är på 2ah istället för 4? Det är väl bara byta och ladda det andra under tiden? Bara att det blir lättare? Eller finns det fördelar med de stora batterierna som jag missar?

4. Är Bosch professional en bra serie att satsa på, om man framöver behöver fler sladdlösa verktyg?
2. Vad jag kan se har modellen från Bauhaus borstlös motor. De lär vara hållbarare på sikt. Med så liten prisskillnad hade jag köpt den.

3. Jag kör flera mindre batterier (använder dock inte Bosch utan Skil). Har hellre det än ett stort till skruvdragaren p.g.a. vikten. Enda gången jag kör slut på alla batterier är när jag kör den batteridrivna röjsågen. 2 st mindre batterier skulle jag säga är fullt tillräckligt.

4. Ja, skulle jag säga utan att själv använda Bosch.

P peter.linkan skrev:
Bra att du känner på maskinerna, känn både hur de känns i handen med åtkomst till "reglage" och eventuell belysning men också hur avtryckaren känns och hur lätt det är att reglera varvtalet.

Jag har "historiskt" undvikit batterimaskiner då jag inte använder var dag och batterierna då är slut när man behöver och standarderna varierat. Detta inser jag ju nu är väl gammal tänk, batterierna idag håller länge och laddar inte ur sig så mycket. Något att tänka på är att litium-batterier tar skada av att ligga med full laddning under lång tid, liksom helt tappar förmåga att laddas igen om de laddats ur för mycket. Spontant känns det rätt att ha alla batterier fullt laddade när man plockar undan efter ett utfört jobb (vilket tyvärr också är i princip så jag gör) men blir det liggande så en lång tid är det ju inte optimalt för batterierna.

Nåja, det var ett sidospår. Tycker batterierna håller bra idag och typerna tycks bestå väldigt många år så inte så mycket att bry sig om egentligen.

Jag har egentligen bara två batteri-maskiner, en 18V DeWalt skruvdragare och ett 12V blå Bosch laserpass.

Utan att vara påläst om alla märkenas utbud finns ganska mycket i just Boschs 12V-serie som jag är sugen på. Så just 12V upplever jag som ett ganska klart val, medan 18V mer beror på...

Av vad jag gör skulle nästan alltid en 12V-dragare fungera, skulle jag börjat om hade jag köpt en bättre sån, sannolikt från Bosch och kommer säkert "snart" göra det ändå. I ditt fall sen vänta in nästa behov, om det är en kraftigare skruvdragare köpa efter behovet som finns? Kanske är det en häcksax, spikpistol, cirkelsåg, sänksåg eller något helt annat. Där ser jag nog mer variation mellan olika tillverkare, "trädgårdsmaskiner" vet jag t.ex. inte om Bosch alls har.

P peter.linkan skrev:
Jag var på Jula idag och kände på de båda. Tyckte Dewalten och Makita kändes bra båda två. Men fick upp ögonen för Bosch också, och efter att ha googlat överväger jag blå Bosch. En fördel är att de bara väger 1 kg exkl batteri, medan Dewalt och Makita verkar ligga runt 1,3-1,5.

1. Är det någon som har åsikter om blå Bosch, i förhållande till Makita och Dewalt?

[länk] surfaces&gclid=Cj0KCQiA3fiPBhCCARIsAFQ8QzXCEM9yC2VeM987v1OXAkQLsWP1J08yJbswf2FID_9wIh81yA5MzLYaAiBbEALw_wcB

[länk]

Blå bosch är i samma klass som de DeWalt och Makita du tittat på.
Kan ju fundera lite över vad som gör dem lättare. Vad har de kompromissat med?

Borstlös har mindre effektförluster, så de är att föredra. (Den dyrare av de två)

De större batterierna har fördelen att man kan dra mer ström ur dem på samma gång, de är i princip två mindre batteri parallellkopplade. Det betyder att om skruvdragaren har det jobbigt (stort motstånd) kommer den orka lite mer innan den ger upp. Det bästa hade egentligen varit en blandning av stora och små batteri, så man kunde ha en lätt dragare att jobba med, och ta fram det större batteriet för de tunga uppgifterna.
Jag har aldrig sett något kit som säljs så, utan då får man plocka ihop själv, eller så kommer det större batteri med nästa maskin. ;-)
Jag har både stora och små i min batteri serie och kör oftast små batteri i skruvdragaren, det är bara om det ska hålsågas eller dras riktigt tjocka skruv som de stora åker i.
Blå bosch har ett mindre utbud av verktyg än Makita, men jag tror de har det mesta du behöver inom bygg. Makita har å andra sidan löjligt mycket i sitt utbud, trädgårdsmaskiner, kaffebryggare, kylboxar, dammsugare etc, så det säger kanske inte så mycket.

Kan bara svara för bosch blå, är inne på mitt 6e år på jobbet med denna, och är nöjd, pinar den ganska rejält till och från med stora hålsågar och dylikt, borrar och skruvar i stål mm.
Bosch gsr18ve-2li

boschkenta
Makita har nog störst utbud, men jag tycker att både Bosch och Dewalt håller aningen högre kvalitet. Åtminstone en jämnare kvalitet.

Oavsett vad så undvik CAT, det är plastigt skräp. Det är samma tillverkare som gör WORX, som är ett kinesiskt "DIY" märke, dvs ej proffs så som Makita, Bosch, Dewalt, etc.

Om jag inte minns fel har Makita störst utbud av trädgårdsredskap om du vill ha samma batteri system även där

Behöver du borrhammare så skall en begagnad Hilti typ TE-5 eller TE-6 med sladd som man kan hitta på Blocket under 1500:-

Du kommer inte blir besviken.

P peter.linkan skrev:

[länk]

18V-21 är en en lågpris dragare i Bosch blå sortiment.
Både den och den 18V-55 du länkat levereras med små batterier, bättre att köpa en 18V-55 från tex toolab för 2400:- med 5Ah batterier, det är så billiga batterier blir.

Har kört GSR 18v-55 och varit väldigt nöjd. Lätt och smidig och har aldrig upplevt den som för svag. Bytte till makita DF002 40v, inte för att jag egentligen ville ha ny borr utan för att det var ett bra paketpris för att få batterier till andra maskiner. Har fortfarande kvar boschen om du är intresserad av begagnat, skapade en säljtråd för någon månad sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.