32 618 läst ·
42 svar
33k läst
42 svar
Söker limknektar för en bra peng minst 1200mm långa
Ja sprint suger verklig, men ibland vill man som sagt va ha grejer direkt men har inte plånboken för det rätta.prototypen skrev:
Jag har ingen lim bänkar men 3 st reglar med frästa spår som jag lägger upp på ett monteringsbord. Hade 2 först men inbillande mig att det sackade lite...
Jag kör med Rutlandsvarianten (fast från axminster) och tycker mecket med sprinten uppvägs av att tvingarna står bra på bordet, utan medhjälpare som håller dom på rätt köl
...kommande limknektar kommer jag antagligen köra på t-profil, styvar ju upp dom rejält. https://www.toolstation.com/shop/Hand+Tools/d10/Clamps/sd10/T-bar+Sash+Clamp/p21813
...kommande limknektar kommer jag antagligen köra på t-profil, styvar ju upp dom rejält. https://www.toolstation.com/shop/Hand+Tools/d10/Clamps/sd10/T-bar+Sash+Clamp/p21813
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag håller med. Har också biltemas och de funkar bra men sprintarna kräver en del tålamod.Hedens skrev:
Jag har en uppsättning gammal stålknektar som långa som satan. Blev tokig när jag höll på med lite grejer i sommras pga deras otymplighet. Klockan va sent slagen så biltema va det ända rätta köpte 10st de skulle nog kunna va 120 eller 100 nått sånt.
De har en grej som stör mig och det är inte vikten tycker de är riktigt smidiga.
Utan att sprinten till mothållet saknar midja så de rinner lätt ur hålet när man riggar upp.
Tror ett gäng bilventil hattar kan lösa problemet.
För de pengarna är det ett bra köp.
Jag kommer inte köpa dyrare förens ett gäng planoknektar ska införskaffas
Jag har ett gäng gedigna limknecktar men favoriten för att limma paneler är en hemmabyggd variant:

Den största fördelen är att de, pga konstruktionen, även pressar ovan- och underifrån då reglarna flexar en aning när mekanismen skruvas åt. Det underlättar linjeringen av enskilda bitar i panelen. De ligger också plant och stadigt och kan göras i de längder man behöver. Priset går det heller inte att klaga pånanowire skrev:
Biltemaknektarna är ok. Sprinten faller ur allt som oftast, men virar man den 2-3 varv runt limknekten innan man stoppar in sprinten så stannar den kvar.
De har tålt mer stryk än jag trodde de skulle göra, så även om det definitivt finns bättre limknektar så tror jag inte det finns nån mer prisvärd.
De har tålt mer stryk än jag trodde de skulle göra, så även om det definitivt finns bättre limknektar så tror jag inte det finns nån mer prisvärd.
När det ändå diskuteras limknektar vill jag rekommendera att kolla hur tätt de har borrat hålen för sprinten (som låser löparen). Köpte knektar på Jula (mycket lika de på Biltema) och där hade man (på vissa exemplar...) längre avstånd mellan sprinthålen än vad spännskruven har i längd. Gick att fixa genom att borra extra hål för sprintarna men ändå lite B.
Som andra vill jag slå ett slag för gamla knektar med hack isf sprint - mer flexibla/snabbare. Typ denna http://www.luna.se/artikel/P_1601244/240320309/
Som andra vill jag slå ett slag för gamla knektar med hack isf sprint - mer flexibla/snabbare. Typ denna http://www.luna.se/artikel/P_1601244/240320309/
Menar du dessa:D dostoro skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sån knekt har jag knäckt. Hade inget med aluminumprofilen att göra utan gjutgodset längst till vänster i bilden gick i två delar. Jag hade antagligen käkat för mycket spenat... Nu var det säkert tio år sedan så dagens modell kan ju ha kraftigare konstruktion även om de ser ut att vara väldigt lika mina.
Japp, det är dessa jag menar. Allt är relativt... vid ordentlig rikthyvling räcker de gott och väl. Där det krävs mer kraft har jag kompletterat med ett par stålknektar. Förstår inte riktigt hur man lyckas knäcka dem, om man inte dragit åt hårt som fan, förstås (så till vida det inte varit fabrikationsfel).Alfredo skrev:
Menar du dessa:
[bild]
En sån knekt har jag knäckt. Hade inget med aluminumprofilen att göra utan gjutgodset längst till vänster i bilden gick i två delar. Jag hade antagligen käkat för mycket spenat... Nu var det säkert tio år sedan så dagens modell kan ju ha kraftigare konstruktion även om de ser ut att vara väldigt lika mina.
Jag drog antagligen för hårt och eventuellt var exemplaret som jag hade sönder "skadat" på något sätt. Var som sagt länge sen. Tvärt av gick dock "gjutgodsmuttern", alltså hela den röda biten längst till vänster.D dostoro skrev:
Ja, gjutgodset har nog sina fickor med luft (därav priset antar jag). Fördelen är då att Classe aldrig strular med garantifrågor. För övrigt är jag övertygad att Classe, Rutland, Axminster etc kommer från samma fabrik