Hej!

Jag har garagedörrar med låshus som ser ut som bilden nedan. En av dem är trasiga och jag skulle vilja ha tag på en begagnad. Alternativt får jag byta ut det till ett nytt. Är det någon här som vet vad det här är för lås?Jag har sökt på nätet, frågat AI och även en låssmed men inte fått veta vad det är. De är från 50-60-talet någon gång.

• IMG_9205.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som är fel på det trasiga låset?

Det ser ju ut att kunna vara en åtkomlig mekanik inuti det. Kan det vara enklare att reparera eller tillverka ny "reservdel"? En låssmed eller mekaniker med lite bra verktyg kan kanske titta på det. Om det är slitage som är problemet så kan det kanske vara det på ett annat begagnat också, eller dags att se över det som ännu fungerar innan det krånglar (om du helst vil ha kvar samma som tidigare). Det kan nog vara svårt att veta vad det är för fabrikat eller hitta nytt lika om det är så gammalt.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Det är säkert en väldigt enkel mekanism där inne, öppna och undersök vad felet är.

Eftersom den ändå är trasig är det ingen risk att försöka 😉

Jag har öppnat den hela och den är inte jätteenkel. Inget som man tillverkar som jag ser det. Den trasiga saknar många delar invändigt och jag får låsa den med ett provisoriskt fix vilket jag tröttnat på. Den hela är inte sliten alls utan funkar perfekt. Jag hade gärna hittat en begagnad.

MultiMan
Hur kan det trasiga "sakna många delar"? Det är ju ett hölje som täcker? Ta några bilder på helt och trasigt innehåll så kanske vi kan komma på hur du ska göra.

Du har ju ett helt lås, så det underlättar mycket för att förstå och reparera det trasiga.

Den trasiga är i princip helt tom på delar. Den har troligen gått sönder långt innan vi köpte huset och aldrig blivit fixad. Min bästa chans är nog att hitta en fungerande begagnad men då behöver jag veta vad det är för lås. På låsstängerna står det ASSA fix men jag kan inte hitta det hur kan än söker.

Rickard.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.